Funkcionalitás és design

Mindannyian szeretjük a szép honlapokat. Egyre több vállalkozás jön rá, hogy a versenyben maradáshoz követni kell a trendeket. Ennek következményeként egyre több minimalista designnal ellátott oldallal találkozhatunk, ami üdvözlendő, de csak akkor, ha mindez nem megy a funkcionalistás rovására.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szép-szép, de nem találok semmit, bosszankodik az ember, aztán átmegy egy másik cég honlapjára, ahol ugyan minden megtalálható, de a rendezetlen, csúnya kinézet miatt a látogatóban negatív lesz az első benyomás, így végül ez a változat is a potenciális vásárló elvesztéséhez vezet. A jó navigáción sok múlik.

Kép: Fotolia
A honlap olyan, mint egy vásárlókkal teli üzlet Egy honlapkészítés során a felépítéséhez hasonlóan kell hozzáállni, mint egy élelmiszerüzlet kialakításához: tudnunk kell, hol fog belépni a vevő, mire lesz nagy valószínűséggel szüksége, milyen útvonalon tudja a legpraktikusabban körbejárni az üzletet és megtekinteni a teljes kínálatot, valamint mit érdemes neki kínálni a kijárat, illetve pénztár felé menet. Emellett fontos, hogy a boltunk gusztusosan nézzen ki és tiszta legyen. A vevő könnyen megtalálja, amit keres, és jó érzéssel vegye le a polcról a terméket. Ugyanilyen fontos, hogy az aktuális akciók szem előtt legyenek.

Honlapokra is igaz: a kevesebb több

Sok cég a mai napig nem fordít elég figyelmet a megfelelő, letisztult designra, és sajnos nem ritka, hogy olyan termékhonlapokba vagy online szolgáltatásokba fut bele az ember, amik bizony már tíz évvel ezelőtt sem ütötték volna meg az elvárt szintet. Pedig az igényes design legalább annyira fontos, mint az, hogy az ügyvezető ne szakadt ruhába menjen tárgyalni. A kkv-k egy része mégse fordít elegendő erőforrást az első benyomásra.

Egy honlap esetében ezeknek a dolgoknak a megfelelő működésért felel a navigáció. Ez a honlap egy olyan központi eleme, ami a látogató komfort érzetéért felel, segít őt eligazítani és megóvja az összezavarodástól. Az minden esetben egyértelmű, hogy a navigációs területnek a lehető legegyszerűbbnek kell lennie. A túl sok menüpont elrettenti a vásárlót, a túlzsúfolás pedig akadályozza a webhely egyszerű használhatóságát. Azonban nincs mindenre általános recept. A cégek más-más termékekkel, szolgáltatásokkal rendelkeznek és ennek megfelelőlen más tartalmakkal és útvonalakkal kell ellátni a honlapjaikat.  Így nincs egységes szabály, ami minden vállalkozás számára egyértelmű útmutatást jelentene az ideális honlap megalkotásához. De néhány kérdést azért feltehetünk magunknak a navigáció megtervezése előtt. Ezekből az egyik legfontosabb, hogy milyen üzletágaink, szolgáltatásaink vannak, és ezt hány oldalon tudjuk megfelelően bemutatni. Kik a célcsoportunk? Milyen interakciót akarunk kiváltani a látogatóinkból? Minden oldalra van-e értékes, releváns információnk, vagy pusztán feleslegesen széttördelnénk velük a tartalmat? Mik lennének azok a tartalmak, amiket rendszeresen alakítani, változtatni kell? Nem utolsósorban pedig el kell döntenünk, hogy mi az oldalunk elsődleges célja. Eladni akarunk vele, esetleg adatbázist növelni, vagy csak bemutatni a vállalkozásunkat? Ha ezeket a kérdéseket feltesszük magunknak, és átgondoltan megválaszoljuk őket, akkor már egy komoly lépést tettünk azért, hogy honlapunk ne csak szép, de funkcionális is legyen. A sikerhez jó tartalom is kell Mint kitértünk rá, akkor tudjuk értelmesen kialakítani a navigációt, ha tisztában vagyunk azzal, hogy pontosan mit, hol és kinek akarunk kommunikálni. Fontos, hogy a webes tartalmunk egyértelműen legyen megírva. Tudnunk kell, hogy az adott tartalmakkal mit akarunk kiváltani a potenciális ügyfélből, és mi a legjobb elhelyezés annak érdekében, hogy a látogatóból vásárló legyen. A tartalomgyártás nem egyszerű feladat, hiszen egyszerre kell kreatívnak, vonzónak lennie a tartalomnak, de eközben releváns információkat is közölnünk kell. A legnagyobb hiba, ha valaki azt gondolja, hogy célcsoportjának elég pár jól hangzó szlogen. Szakmai és intelligens tartalom kell, ami segít kialakítani a bizalmat, és ügyfelet avanzsálni a látogatóból. Ez az egyik legnehezebb pont. Sok céges oldal tartalma pont olyan sablonos, mint facebook posztjaik vagy hírleveleik. Az ember jó esetben elolvas pár véleményt, remélve, hogy az igaz, és nem a marketinges találta ki, majd azonnal nekiáll megkeresni az árjegyzéket, és végül pusztán az ár alapján dönt, és egy olcsóbb céget választ, pedig lehet, hogy mi sokkal jobb szolgáltatást nyújtunk a konkurensnél. Ezt elkerülendő szöveges tartalmainkat mindig egyedi, kreatív módon írjuk meg. Az első két-három soron múlik minden. Ha el tudjuk kerülni az elején a kliséket és önmagunk fényezését, jó eséllyel tovább fog olvasni a látogatónk. A jó tartalom előállításhoz komoly segítség lehet egy „buyer persona” megalkotása, amiről egy korábbi cikkünkben bővebben írtunk. A jó design nem mindig elég a kitűnéshez, főleg, hogy egyre több vállalkozás veszi komolyan a külcsín fontosságát, azonban minőségi tartalommal még a mai napig ritkán találkozhatunk, így érdemes erre gyúrni.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo