Szép-szép, de nem találok semmit, bosszankodik az ember, aztán átmegy egy másik cég honlapjára, ahol ugyan minden megtalálható, de a rendezetlen, csúnya kinézet miatt a látogatóban negatív lesz az első benyomás, így végül ez a változat is a potenciális vásárló elvesztéséhez vezet. A jó navigáción sok múlik.
Egy honlap esetében ezeknek a dolgoknak a megfelelő működésért felel a navigáció. Ez a honlap egy olyan központi eleme, ami a látogató komfort érzetéért felel, segít őt eligazítani és megóvja az összezavarodástól. Az minden esetben egyértelmű, hogy a navigációs területnek a lehető legegyszerűbbnek kell lennie. A túl sok menüpont elrettenti a vásárlót, a túlzsúfolás pedig akadályozza a webhely egyszerű használhatóságát. Azonban nincs mindenre általános recept. A cégek más-más termékekkel, szolgáltatásokkal rendelkeznek és ennek megfelelőlen más tartalmakkal és útvonalakkal kell ellátni a honlapjaikat. Így nincs egységes szabály, ami minden vállalkozás számára egyértelmű útmutatást jelentene az ideális honlap megalkotásához. De néhány kérdést azért feltehetünk magunknak a navigáció megtervezése előtt. Ezekből az egyik legfontosabb, hogy milyen üzletágaink, szolgáltatásaink vannak, és ezt hány oldalon tudjuk megfelelően bemutatni. Kik a célcsoportunk? Milyen interakciót akarunk kiváltani a látogatóinkból? Minden oldalra van-e értékes, releváns információnk, vagy pusztán feleslegesen széttördelnénk velük a tartalmat? Mik lennének azok a tartalmak, amiket rendszeresen alakítani, változtatni kell? Nem utolsósorban pedig el kell döntenünk, hogy mi az oldalunk elsődleges célja. Eladni akarunk vele, esetleg adatbázist növelni, vagy csak bemutatni a vállalkozásunkat? Ha ezeket a kérdéseket feltesszük magunknak, és átgondoltan megválaszoljuk őket, akkor már egy komoly lépést tettünk azért, hogy honlapunk ne csak szép, de funkcionális is legyen. A sikerhez jó tartalom is kell Mint kitértünk rá, akkor tudjuk értelmesen kialakítani a navigációt, ha tisztában vagyunk azzal, hogy pontosan mit, hol és kinek akarunk kommunikálni. Fontos, hogy a webes tartalmunk egyértelműen legyen megírva. Tudnunk kell, hogy az adott tartalmakkal mit akarunk kiváltani a potenciális ügyfélből, és mi a legjobb elhelyezés annak érdekében, hogy a látogatóból vásárló legyen. A tartalomgyártás nem egyszerű feladat, hiszen egyszerre kell kreatívnak, vonzónak lennie a tartalomnak, de eközben releváns információkat is közölnünk kell. A legnagyobb hiba, ha valaki azt gondolja, hogy célcsoportjának elég pár jól hangzó szlogen. Szakmai és intelligens tartalom kell, ami segít kialakítani a bizalmat, és ügyfelet avanzsálni a látogatóból. Ez az egyik legnehezebb pont. Sok céges oldal tartalma pont olyan sablonos, mint facebook posztjaik vagy hírleveleik. Az ember jó esetben elolvas pár véleményt, remélve, hogy az igaz, és nem a marketinges találta ki, majd azonnal nekiáll megkeresni az árjegyzéket, és végül pusztán az ár alapján dönt, és egy olcsóbb céget választ, pedig lehet, hogy mi sokkal jobb szolgáltatást nyújtunk a konkurensnél. Ezt elkerülendő szöveges tartalmainkat mindig egyedi, kreatív módon írjuk meg. Az első két-három soron múlik minden. Ha el tudjuk kerülni az elején a kliséket és önmagunk fényezését, jó eséllyel tovább fog olvasni a látogatónk. A jó tartalom előállításhoz komoly segítség lehet egy „buyer persona” megalkotása, amiről egy korábbi cikkünkben bővebben írtunk. A jó design nem mindig elég a kitűnéshez, főleg, hogy egyre több vállalkozás veszi komolyan a külcsín fontosságát, azonban minőségi tartalommal még a mai napig ritkán találkozhatunk, így érdemes erre gyúrni.