A 2011-es év végén, a Első Magyarországi Vezérigazgatói Felmérés keretein belül elkészített magánvállalati felmérés szándékosan tett kísérletet arra, hogy párbeszédet kezdeményezzen a hazai vezérigazgatókkal, köztük pedig külön a magántulajdonban lévő vállalkozások vezetőivel. A kutatás célja az volt, hogy a szóbeli válaszok és a számszerű adatok alapján különbséget tegyen vagy akár párhuzamot vonjon a hazai magánvállalkozások és multinacionális társaik által adott válaszok és felvetett problémák között: felmérje növekedési esélyeiket, stratégiaalkotási módszereiket, üzleti környezetük legfőbb kihívásait, és nem utolsó sorban jövőbeli terveik részleteit.
Tervek csak rövid távra
„A kutatás keretében lefolytatott interjúk készítése során tapasztaltuk, hogy összességében bármilyen meglepő, egyéni szinten a cégtulajdonosok a szeszélyesen változó körülmények ellenére meglehetősen tisztán látják növekedési esélyeiket, és sokkal bizakodóbbak saját szervezetük jó teljesítményét illetően, mint a gazdaság egészét tekintve." - összegezte Fekete Miklós, a PwC Magyarország cégtársa.
A makrogazdasági folyamatok javulása tehát a hazai vállalattulajdonosok véleménye szerint belátható időn belül nem várható, éppen ezért kényszerülnek a hosszabb, azaz több év helyett csak rövid távra tervezni: a tulajdonosoknak több mint 2/3-a tűz ki célokat 3 évnél rövidebb időtávra. Emiatt a hazai vállalatok vezetőinek túlélési stratégiája inkább a növekedést fenyegető lokális veszélyforrások kiküszöbölésére és a vállalatok belső szervezeti hatékonyságának növelésére összpontosít a talpon maradás és a növekedés elérése érdekében. Saját szervezetükbe vetett bizalmuk kimagasló: a tulajdonosok 83 százaléka szerint árbevételük hosszú távon növekedni fog, egy éven belül pedig 47 százalékuk mondja ugyanezt.
Fókuszban az innováció és az új piaci lehetőségek
Nehéz dolog a vállalattulajdonosokat az általánosságban fenyegető gazdaságpolitikai tényezők, a változó adóterhek, illetve az instabil tőkepiaci viszonyok mellett a növekedési terveikről kérdezni. Azonban a válaszadók határozott elképzelésekkel rendelkeznek növekedési terveiket illetően, mely illeszkedik a változó fogyasztói szokásokhoz, a szabályozási környezethez és akár versenytársaik lépéseihez.
Ahogyan az ábrából is kiderül, a hazai cégtulajdonosok a belföldi piacokra helyezik várhatóan a fő hangsúlyt, és kisebb arányban gondolkodnak a külföldi terjeszkedésben. Habár pozitív példa is akad bőven: ilyen a Waberer's, amely alapítása óta a közép- és kelet európai térség legnagyobb közúti fuvarozó- és szállítmányozó cégévé nőtte ki magát, valamint a Masterplast, amely amellett, hogy a keletközép-európai régió egyik vezető hőszigetelőanyag-gyártó- és forgalmazó vállalata, Kínában is saját tulajdonú leányvállalattal rendelkezik.
Megfelelő üzleti lépések a megfelelő helyeken
A vállalkozások tulajdonosai továbbra is szem előtt tartják költségcsökkentő intézkedéseiket és a szervezeti működésük optimalizálását. 2011-ben a válaszadók 65 százaléka hajtott végre ilyen intézkedéseket, azonban idén már inkább a stratégiai szövetségekbe vagy a vegyesvállalatokba történő belépési lehetőségek keresésére törekszenek majd. A válaszadók közel 60 százaléka szerint a különböző piaci veszélyhelyzetekre, mint például a piaci versenytársak agresszív fellépése vagy a kormányzati szabályozási változások, különböző stratégiai hálózatok kialakításával reagálnak majd. Ezek az együttműködések nyújtanak segítséget a gyorsabb üzleti döntések meghozatalához, a működési méretgazdaságossági hatékonyság és a versenyképesség növeléséhez, illetve elősegítik az új piacokra történő belépést.
Előre láthatóan a határokon átnyúló fúziók és felvásárlások is a vállalatok tulajdonosainak tervei közt szerepelnek, hiszen minden hatodik válaszadó hajtott végre az elmúlt évben vagy tervez ilyen jellegű tevékenységet az előttünk álló 12 hónapban. Ez az arány kétszer akkora, mint a multinacionális vállalatok esetében, azaz a magyarországi magánvállalkozások várható aktivitása jó hatással lehet majd a hazai stagnáló félben lévő M&A piac alakulására. Ezek a tervezett lépések a megfelelő, adaptív stratégia, és a tehetséges munkatársak megtartásával társítva, már hatékony lehetnek az elhúzódó válságban. Azonban ezek útjában állhatnak majd a szűkülő finanszírozási és tőkebevonási lehetőségek.