Enni akarunk!

Az idén gyökeresen megváltozott cafeteria szabályozás felborította a korábban megszokott népszerűségi sorrendet. Az viszont egyértelmű, hogy – bár más formában – továbbra is az étkezésre szánt juttatásokat kérik a legtöbben. A befektetési jellegű cafeteria elemek szerepe viszont marginális.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Míg tavaly a három francia szolgáltató által forgalmazott melegétel juttatás dominálta a piacot, idén ez a cafeteria elem drasztikusan visszaesett, és a vezető pozíciót a SZÉP juttatások vették át, derül ki a c1 cafeteria felméréséből. A nyugdíjpénztárakat rosszul érintette a kötelező nyugdíjkasszák megszüntetése, így egy lépéssel hátrébb kerültek a sorrendben. Az átalakításoknak egyértelműen viszont nyertesei az egészségpénztárak.


Kép:PP/FényesGábor

Átrendeződés

A budapesti és vidéki kis- közepes- és nagyvállalat több mint 30 ezer munkavállalójának cafeteria nyilatkozata alapján készült kutatás szerint az egészségpénztári juttatások tavalyhoz képest 50 százalékkal erősödtek, és kevéssel maradnak csak le a SZÉP kártyáktól. Harmadik helyezett lett a nyugdíjpénztári tagdíj-hozzájárulás, és a munkavállalók a helyi közlekedési bérleteket is érezhetően nagyobb mértékben igényelték idén, mint tavaly.

"Alternatívok"
Viszonylag szerény 3,6 százalékos részesedést ért el a korábbi évek vezető juttatásának számító melegétel utalvány, amely idén már nem adható kedvezményes adózás mellett. Az utalványos cégek különféle plusz szolgáltatásokkal és akciókkal igyekeznek visszacsábítani ügyfeleiket. A Sodexo például hét pontos minőségi garanciát nyújt: visszafizeti szolgáltatása díját, amennyiben ügyfelei nem elégedettek az utalványok költhetőségével, a szolgáltatás megbízhatóságával, gyorsaságával, a kapcsolattartással, valamint becseréli a lejárt utalványokat. A munkavállalók levásárolható kuponokat is kapnak a borítékokban, ahogyan az Edenred is akciós kuponfüzetet ad az utalványok mellé.

Az Erzsébet utalvány csak a lista ötödik helyére tudott befutni és bár az adómentes juttatások „adóelőnye” 2012-ben jelentősen nőtt, ezek – a kockázati életbiztosítás és az egészségbiztosítás – csak elenyésző népszerűséget tudtak szerezni. Továbbra is rétegjuttatásnak tekinthetők, állapítja meg a c1 cafgeteria.

Tavaly a juttatások több, mint 97 százalékát az öt legnépszerűbb juttatás adta, idén a SZÉP kártya és az Erzsébet utalványok megjelenésével, valamint az Üdülési csekk megszűnésével már hat igazán népszerű juttatásról beszélhetünk, ezek idén hasonló együttes részesedést értek el, mint tavaly az ötök.

Ha a juttatásokat a felhasználás célja szerint vizsgáljuk meg, akkor az is kiderül, hogy az elmúlt években a többi juttatást fokozatosan háttérbe szorító étkezés szerepe továbbra is meghatározó, mégis idén ennek aránya 30 százalék közelébe mérséklődött.

A SZÉP alszámlák megoszlása is az étkezések elsődlegességét tükrözi, hiszen a vendéglátás alszámlára érkezett a SZÉP juttatások több mint fele (56%). Sőt, ezt a szegmenst a gyakorlatban tovább növelheti a 28 százalékos arányt képviselő szálláshely egy része is, mivel az a szálláshelyen való étkezésre is felhasználható.

Az elemzés eredményei a juttatások dolgozók általi preferenciáit tükrözik, nem pedig a munkáltatók elképzeléseit, teszi hozzá a c1 cafeteria.

A munkáltatók oldaláról

A munkáltatók oldalát elemző K&H bizalmi index kutatása is azt mutatja: az elmúlt egy évben jelentős változtatáson átesett étkezési hozzájárulás továbbra is őrzi népszerűségét. Jelenleg a kkv-k 37 százalékának áll szándékában dolgozóit ilyen formában támogatni. Ezzel pedig a leggyakoribb cafeteria elemnek minősül, annak ellenére is, hogy ez az arány mintegy fele a pár évvel ezelőtt jellemző értéknek.

A második leggyakoribb cafeteria juttatás a közlekedési hozzájárulás, idén a kkv-k 22 százalékának áll szándékában hozzájárulni dolgozóik utazási költségeihez. A Széchenyi Pihenő Kártya iránti érdeklődésen sokat lendített, hogy felhasználási köre étkezési szolgáltatás igénybevételével is kibővült, Az egyre nagyobb elfogadói hálózattal rendelkező SZÉP Kártya 16 százalékos alkalmazási hajlandósággal immár stabilan a harmadik legnépszerűbb cafeteria elem. Ma már nagyságrendileg annyi vállalkozás számol vele, mint egy-két évvel ezelőtt az üdülési csekkel.

A munkáltatók attitűdjét vizsgáló kutatás eredménye azt mutatja, hogy a befektetési típusú cafeteria juttatások - életbiztosítás, nyugdíjpénztári és egészségpénztári befizetések – alkalmazása stabilizálódott. Igaz ezek a juttatási formák a vállalkozások csupán néhány százalékát, azon belül is főként a középvállalkozásokat érintik. A c1 cafeteria adataival összevetve az eredményt úgy tűnik, hogy ahol viszont a munkáltató felajánlja az egészségbiztosítási hozzájárulást, a dolgozók igénylik ezt a juttatási formát.

Csak a kkv-k fele alkalmazza

Az idei változások bevezetésekor többen úgy vélték, hogy a megemelt adóteher, a korábban 18 ezer forintig kedvezményesen adható étkezési utalványok kiiktatása valamint a plafonösszeg bevezetése együttesen jelentősen csökkentik a cafeteria juttatások bérelőnyét és népszerűségét, olyannyira, hogy sok cég nem fog béren kívüli juttatást adni dolgozóinak. A tények azonban mást mutatnak.

– A hazai kkv-k több mint fele továbbra is használni kívánja a béren kívüli juttatásokat, ugyanakkor minden cafeteria elem esetében jelentős visszaesés tapasztalható a néhány évvel ezelőtti alkalmazáshoz képest. Egyedül az újonnan bevezetett SZÉP Kártya tervezett alkalmazása növekszik jelentős mértékben – mondta el Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője a hazai kkv vezetők körében végzett felmérés eredményeire hivatkozva.

Ezek szerint a tavaly év végi adatokhoz képest nem csökkent tovább azoknak a vállalkozásoknak az aránya, akik béren kívüli juttatást kívánnak nyújtanak dolgozóiknak. Ugyanakkor látni kell, hogy ezzel együtt is idén már csupán a vállalkozások alig több, mint fele (53%) kívánja alkalmazni a cafeteria juttatásokat, szemben a korábbi 70-80%-os arányhoz képest.

Új cafeteria
A 2012-es évben gyökeresen megváltozott a béren kívüli juttatások szabályozása. Az ilyen juttatások közterhe (a törvényben meghatározott értékhatárokon belül) 19,04%-ről 30,94%-ra növekedett. Megjelent a három pénzintézet által forgalmazott SZÉP kártya három alszámlával (vendéglátás, szállás és szabadidő), amelyeken a munkáltató együttesen legfeljebb évi 450 000 Ft értékű kedvezményes adózású juttatást biztosíthat a dolgozói részére. Az étkezésekhez használható fel az új Erzsébet utalvány is, amelyet a munkáltató kedvezményesen havi 5000 Ft értékhatárig adhat. Ugyanakkor megszűnt az üdülési csekk és az internet-támogatás adókedvezménye. A 2012-es évben nem változtak az iskolakezdési támogatás, a helyi közlekedési bérlet, az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztár, az iskolarendszerű képzés juttatásainak szabályai. Ugyancsak változatlan feltételekkel és ráadásul adómentesen biztosíthatók a sporteseményre szóló belépő, a számítógép használatba adása, a lakáscélú támogatás, illetve a kockázati életbiztosítás, valamint idén már a betegbiztosítás is.

 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo