„A magyar vállalati vezetők hasonlóan látják a gazdaság jövőjét és saját vállalatuk lehetőségeit a következő időszakban, mint külföldi kollégáik. A nemzetgazdaság alakulásával kapcsolatban a magyar cégvezetők derűsebben látják a jövőt, mint a világátlag" - mondta Dezse Margaret, az Ernst & Young Tranzakciós Tanácsadási Szolgáltatásainak vezető partnere.
A felmérésben résztvevők 39 százaléka szerint a válság még egy-két évig sújtja majd a gazdaságot, 16 százalékuk pedig úgy vélte, hogy a recesszió még több mint két évig eltart.
A válaszadók valamivel optimistábbak saját szektoruk jövőjét illetően: mindössze 6 százalékuk gondolja úgy, hogy a válság még több mint két évig eltart a saját iparágában, 43 százalékuk 1-2 év közé tette ugyanezt, 37 százalékuk pedig 6-12 hónapig számol még gyengébb gazdasági teljesítménnyel a saját háza táján.
A gazdaság egészével kapcsolatban a magyar vállalati vezetők derűsebben látják a jövőt, mint külföldi kollégáik. A globális és magyar adatokat összevetve ugyanis kiderül, hogy amíg a magyar döntéshozók összesen 55 százaléka számol a válság egy éven túli kitolódásával, addig a globális átlag 60 százalék. A saját iparágukat tekintve azonban fordított a helyzet: a globális átlag kicsivel pozitívabb, mint a magyar.
A vállalatok harmadának javult a tőke- és hitelhelyzete
A kérdőívet kitöltők több mint harmada mondta azt, hogy valamennyire javult a tőke- és hitelhelyzete az általa képviselt cégnek az elmúlt hat hónapban, két százalékuk pedig jelentős javulásról számolt be ezen a területen. A cégvezetők mintegy fele azonban nem tapasztalt semmilyen változást, 17 százalékuk pedig a helyzet romlásáról számolt be.
A magyar válaszokhoz képest globálisan pozitívabb a kép: összességében a válaszadó cégek 61 százalékának javult a tőke- és hitelhelyzete külföldön.
Az organikus növekedésre koncentrál a cégek többsége
A világátlaghoz hasonlóan a Magyarországon megkérdezett vezetők mintegy 40 százaléka azt mondta, hogy a következő fél évben az organikus növekedésre koncentrál, 27 százaléka pedig az egyesülésekre és a felvásárlásokra (M&A). A cégek 13 százaléka azonban a túlélésre helyezi a hangsúlyt.
A tőkeallokáció tekintetében is a szerves növekedés vezet a sorban 65 százalékkal, ezt követi a likviditás fenntartása, a hiteltörlesztés, az osztalékfizetés, valamint az akvizíciók. A legkevesebbet, tíz százalékot a kutatás-fejlesztésre allokálnak a cégek.
A hitelek refinanszírozását tervezik
A globális átlagnak megfelelően a magyar válaszadók mintegy kétharmada tervezi a hitelei refinanszírozását a következő egy évben. Ezen belül 32 százalék mondta azt, hogy a következő hat hónapban tesz ilyen lépéseket.