Az első névre szóló takarót a házaspár akkor féléves kisfia kapta Kanadából, 2005 nyarán. A cég későbbi névadója, a „takoo" nélkül hamarosan már egy lépést sem tettek, és hamar meglátták, hogy a takaró iránt nagy az érdeklődés a termék elsődleges célcsoportja, a kisgyerekes anyukák körében.
Játékból üzlet
A szociológus, közgazdász végzettségű házaspár - László Zsuzsa és Sárdi Dániel - évek óta dédelgette, hogy az értelmiségi léttől elrugaszkodva saját vállalkozást indít, a lehetséges irány azonban nem volt kiforrott:
- Mindig is kisvállalkozásra vágytunk. Kismotort akartunk Olaszországba vinni, aztán olasz játékokat behozni Magyarországra, végül a takaró sikerével úgy tűnt, megvan, amit kerestünk.
Az okok között természetesen előkelő helyen szerepel a függetlenség és az anyagi biztonság megteremtésének vágya, de a gyarapodó család miatt is adta magát az ötlet, hogy a nyolcórás fix munkaidős alkalmazotti státus helyett otthonról irányítható vállalkozásban lássák a karrier lehetőségét. Ahogy Zsuzsa mondja, minden kismama álma, hogy a gyerekek mellől dolgozhasson. Így hozzájárulhat a családi kasszához, és a család nem kényszerül egy keresetből, illetve gyesből, gyedből megélni. A kreatív területért felelős feleség és a gazdasági vezetést vállaló férj mellett Schneider Tamás programozóként, internetes szakemberként szállt be a vállalkozásba.
- Nem értettünk az anyagokhoz és az internetes kereskedelemhez sem, ezért kutatással indultunk. Végigjártuk Magyarország összes textil-nagykereskedését, táblázatba került a kínálat és az árak, elemeztünk, statisztikákat csináltunk. Biztos volt, hogy a legjobb alapanyagot keressük, hiszen a termék sikeréhez elengedhetetlen a kiváló minőség.
Aztán próbatakaró készült, amit elkezdtek használni és mosni, hogy kiderüljön, tényleg bírja-e a rendeltetésszerű használatot. Végül Zsuzsa és restaurátor édesapja elkezdték tervezni az ábrákat. A minták, színpárok kiválasztásakor nem előzetes felmérés vagy trendelőrejelzés, sokkal inkább személyes ízlés dönt. Éjszakánként készülnek a tervek, az első kontroll, a zsűri pedig a család kislánya. Ami neki tetszik, feltehetően más gyereknek is vonzó lesz. Ennek és a gondos kivitelezésnek köszönhető az „otthonillatú" végeredmény, amely a tulajdonosok szerint a termék sikerének fontos eleme.
Az egyedi tervezésű és készítésű, névre szóló gyermektakarókat gyártó és forgalmazó OFF Kreatív Bt. 2005 decemberében indult el. A gyorsaságra szükség volt, hogy a márka a karácsonykor felfutó ajándékpiacon megvethesse a lábát.
- Jól időzítettük az indulást, a karácsonyi rohamra már működött a bolt, a takoo.hu. Amikor elindítottuk az oldalt, még nem tudtuk, hogy játék lesz-e vagy valóság. Izgatottan néztük tízpercenként, hogy jött-e rendelés. És hirtelen rengeteg lett, így rögtön látszott, hogy ez valami jó. Az első hónapban 87 takarót rendeltek, azóta a válság kezdetéig folyamatos volt az évenkénti mintegy húsz-huszonöt százalékos növekedés. A cég csúcskapacitása jelenleg több száz takaró havonta, eddig több mint ötezer terméket adtunk el.
Az eladást fent kell tartani
A rezsiköltség megspórolása és az otthoni munka fenntartása miatt egyértelmű volt, hogy intertnetes boltban árulják a terméket. A cég indulásakor a vezérlő elv a minimális kockázat volt, így a lehető legkevesebb befektetéssel, körülbelül ötszázezer forinttal indultak el az anyagok beszerzésével, a webbolt létrehozásával együtt.
- Ekkora befektetéssel a családi kassza kibírta volna, ha nem jön be a dolog, legfeljebb varrunk húsz takarót, és a nyakunkon marad sok vég poláranyag.
Azóta minden évben egyszer szükséges nagyobb beruházás, az anyagok rendelésekor. Mivel előfordult, hogy a nagykereskedő nem tudta folyamatosan biztosítani a kért típusokat, egész évre való mennyiséget raktároznak mindenből, hogy ne legyen teljesíthetetlen rendelés.
A webbolt mellett szükség volt a megbízható kézbesítés kialakítására is. Hogy a termék mindenki számára hozzáférhető legyen, a hagyományos postai utánvét mellett a házhozszállítás és a személyes átvétel lehetőségét is meg kellett teremteni. A sokféle lehetőség biztosítása eredményes volt olyan értelemben, hogy a vásárlók fele-fele arányban fővárosiak és vidékiek, utóbbiak jelentős része pedig kistelepülésen lakik. Az internet hatékonyságát mutatja az is, hogy több mint ötszáz magyarországi településre kézbesítettek már takarót, köztük olyanokra is, ahol utca sincs, csak helyrajzi szám. Ugyanennyi vevőt internet nélkül csak kiterjedt forgalmazói hálózattal, a tényleges befektetés sokszorosával lehetett volna elérni.
A még a tömegcikkek között is alacsonynak számító eladási ár növeli az internetes vásárlással szemben egyelőre bizalmatlan magyar közönség vásárlási hajlandóságát, ezért ragaszkodnak hozzá annak ellenére, hogy a termék egyedi gyártása és kiváló minősége miatt akár az exkluzív kategóriába is pozícionálható lenne. Az elvárt profitot feltehetőleg magasabb árral és kevesebb eladott termékkel is el lehetne érni, de a csökkenő számú rendelés miatt ebben az esetben nem tudnának folyamatos munkát biztosítani a varrást végző családnak. Pedig a vállalkozóként dolgozó varrónők csak így nem dolgoznak másnak, ami megoldja a kvázifolyamatos rendelkezésre állást, hogy bármilyen okból hirtelen megnövekvő rendelést is határidőre tudjon vállalni a cég. A varrónő pedig kulcsszereplő, mert hamar kiderült, hogy az elképzelt megjelenést és minőséget korántsem minden szakember képes előállítani.
- Ez tulajdonképpen művészi alkotás, a végeredmény szépsége a varrónőn is múlik, nem csak a terveken. A több mint hatvanféle minta és betű előállítása egyenletes minőségben bizalmi munka. A jó kapcsolat kialakulása óta a tervezésben figyelembe vesszük a varrónő munkastílusát is, így mindenki elégedett.
Ez a sok szempontból bizalmi kapcsolat mára odáig fejlődött, hogy a teljes család a cégnek dolgozik, ők intézik például a postázást is.
Nem gagyi
A takarók sikerében kiemelten fontos szerepe van a magas minőségű terméknek és szolgáltatásnak, vevőszolgálatnak.
- Alapszabály, hogy semmin nem lehet gagyizni. Az indulás óta egyetlenegy minőségi panaszunk volt, akkor azonnal kicseréltük a takarót. Komolyan vesszük, hogy mindig a vevőnek van igaza. A legfontosabb a gyors, megbízható és vevőközpontú ügyfélszolgálat, egy napon belül válaszolunk az e-mailekre, és mindig elérhetők vagyunk telefonon. Ez egyelőre szokatlan a vásárlóknak, de nagyon értékelik. Egy család rendelt egy tornazsákot, amivel elcsúsztunk, ezért az utolsó este én magam vittem ki kocsival. Hiba előfordulhat, főleg, hogy kézzel készült termékről van szó, de ezeket ilyen módon igyekszünk ellensúlyozni, ami sikeres stratégiának tűnik.
Az, hogy a vevők az egyedi termékhez képest is egyedi igények szerint rendelhetnek, növeli a hibalehetőségek esélyét, de a szolgáltatás különlegességét is. A különlegességet pedig fent kell tartani, mert a siker nyomán gyorsan megjelent a konkurencia a névre szóló takarók korábban nem létező piacán. Az első konkurens rosszabb minőségben másolta a cég termékeit. Mivel a névre szóló takarót nem, csak az egyedi tervezésű mintákat lehetne levédetni darabonként hetvenezer forintért, az ilyen esetekre fel vannak készülve.
- Sajnos előfordult már, hogy a hasonlóság miatt valaki véletlenül máshonnan rendelt hasonló terméket, és aztán nálunk reklamált a minőségromlás miatt. A mi termékünk jó minősége és a kiterjedt network miatt, amit létrehoztunk, szerencsére nem nagyon tudnak a nyomunkba érni.
A tematikus oldalakon való jelenlét elengedhetetlen, annak ellenére, hogy a termék legjobb reklámja, hogy a vásárlók ajánlásával terjed.
- Jól látható, hogy jön egy megrendelés például Mátészalkáról, és két héttel a kézbesítés után érkezik még négy, ugyanarról a településről. Ez a legjobb reklám, mert ingyen van, és így a kézzel fogható terméket látják a későbbi potenciális vevők.
Szegés, szabály
Mivel a takaró nem minősül játéknak, gyártására nem vonatkoznak annyira szigorú biztonsági előírások - ennek ellenére természetesen fontos, hogy „gyerekbiztos" legyen a saját felmérések szerint legtöbbször ajándékba adott termék. A takaróra vonatkozó egyetlen előírás, a címke „elválaszthatatlan" módon való rögzítése a termékhez, ami egy speciális szegési technikával biztosítható.
Annál nehezebben volt teljesíthető viszont az elektronikus kereskedelemre vonatkozó törvény bizonyos rendelkezéseinek betartása. A cég indulásakor hatályos jogszabály szerint minden internetes áruház fenntartójának működési engedéllyel rendelkező üzlethelyiségének és egy kereskedelmi végzettségű alkalmazottjának kellett volna lennie, hogy a hivatalos léthez szükséges regisztrációs számot a gazdasági tárca kiadja. Az internetes kereskedelem lényegét abszurddá tevő és az indulási költségeket indokolatlanul megnövelő rendelkezés betartását nem ellenőrizték, végül egy 2007-es törvénymódosítás után ki is került a jogszabályból ez a paragrafus. Az elektronikus kereskedelemre vonatkozó szabályok többsége - például, hogy a rendelés feladása szerződéskötésnek minősül -, valamint a garanciára vonatkozó szigorú előírások a cég tulajdonosai szerint bár sok feladatot rónak a kereskedőre, mindenképpen hatékonyak, mert segítik a vevők bizalmának növelését a webes vásárlásban. Mint ahogyan a honlapon látható elégedett vásárlók sok száz fényképe a takarókról és tulajdonosaikról, valamint az is, hogy minden ismert ember születő gyermeke ajándék takarót kap.
A vevő bizalmának megszerzése után annak megtartása a legfontosabb feladat. A portálon kötelezően megjelenítendő vásárlási feltételeket is személyre szabták egy jogász segítségével, így - szemben a máshol gyakori konzervszövegekkel - biztosak lehetnek abban, hogy teljesíteni tudják a benne foglaltakat. A szöveg egyébként olyan jó sikerült, hogy számos hasonló profilú webbolt plagizálta azóta.
Mivel a visszatérő vevők jelentős vásárlóerőt képviselnek, a takarók élettartama viszont hosszú, a termék elhasználódás miatti cseréjére nem lehet növekvő forgalmat alapozni. Ezért szükség van a folyamatos kollekcióbővítésre. Így kerültek a kínálatba párnák, falvédők és számos más kiegészítő termék. Az újdonságok „próbafelületeként" indult másik webbolt, a mamazon.hu a saját gyártású termékek mellett külföldi áruk forgalmazását is elindította. A külön márkára, oldalra azért volt szükség, hogy megőrizzék a takoo egységes arculatát, viszont a cégnek lehetősége nyíljon az egyéb, közben felfedezett apró piaci résekben való megjelenésre.
Hogyan tovább
A bevétel növekedése folyamatos volt a gazdasági válság kezdetéig, 2008 végén azonban az addigi felfutás tíz százalék körüli esésbe fordult.
- Azon a héten, amikor a válságról szóló első hírek megérkeztek, egyetlen rendelésünk sem volt, és később kezdődött a karácsonyi forgalomnövekedés is. Mintha az emberek csak az utolsó pillanatban szánták volna rá magukat az ajándékvásárlásra.
A válság miatt szükség volt a marketingbüdzsé megemelésére, az eddig is létező hírlevél és esemény-, valamint intézményszponzoráció mellett. A hírlevélküldésre vonatkozó szigorodó szabályozás a takoo.hu esetében nem okoz problémát, mivel a házhoz szállítás miatt rendelkeznek a címzettek pontos címével.
- A legjobb a saját vevőinkhez szólni, mert ebben a home-biznisz jellegű üzletben a kötődés miatt ők rendelnek a legbiztosabban. Ha kiküldünk egy levelet, hogy ma minden húsz százalékkal olcsóbb, az jelentős mennyiségű rendelést hoz. A hírlevélből egyetlen kattintással a boltban van a vevő, így könnyebben rendel.
A jövőbeni tervek között szerepel saját varroda létrehozása, hogy ezzel biztosabbá tegyék a gyártás folyamatát. Az internetes kereskedés sajátossága, hogy folyamatosan változtatni, javítani kell ahhoz, hogy a vásárlók érdeklődése fennmaradjon. Ezért indul a közeljövőben a bankkártyás fizetés lehetőségének megteremtése mellett az oldal angol verziója. A tervek között szerepel üzlethelyiség kialakítása is, elsősorban az egyelőre partnerboltokon keresztül bonyolított személyes átvétel ellátására.
A hazai piacon való jelentős bővüléshez - a nem internetezők eléréséhez - a mostani marketingbefektetés sokszorosára lenne szükség. A tulajdonosok a továbblépés lehetőségét ehelyett a külföldi piacon való megjelenésben látják. A régóta dédelgetett ötletet az euró árfolyamváltozása lendítette fel, ennek köszönhetően ugyanis olyan olcsó termékkel jelenhetnének meg az európai piacon, ami szinte garantálja a sikert. Az új, független márkaként kezelt oldalra a kiszemelt német nyelvterület igényeinek megfelelően beárazott, kommunikált termékek kerülnek majd. Az új piactól az eladás legalább duplázódását remélik, és a jövőkép a továbbiakban is határozott.
- Nem akarunk túllépni a kisvállalkozás keretein, mert akkor lélektelenné válna az egész. De mivel egyikünknek sem ez a szakmája, ez csak egy kirándulás elvileg. Ha megunjuk, hogy mindennap ezzel foglalkozunk, átadjuk alkalmazottaknak, és ha gyárrá válna, abbahagyjuk. Persze addig, a kisvállalkozási keretek felső határáig még bőven van hova fejlődni.
Megjelent a Piac és Profit magazinban.