Akik a kiskereskedelemben növekedni akarnak, módszeresen fejlesztenek ki új termékeket. Például tavaly a legtöbb újdonság, 12 307 az orosz élelmiszerboltok kínálatában jelent meg. Aztán nagyjából feleannyival következik az Egyesült Királyság és Olaszország (6 410 illetve 5 910). További sorrend: Törökország (3 187), Spanyolország (2 966), Lengyelország (1927) majd Németország (1858) valamint Franciaország (1020) alkotja a nyolctagú élmezőnyt. Csakhogy egy új termék komoly kockázat is: Európában átlagosan mintegy 300 ezer eurós forgalmat hoz bevezetésének első évében; egyharmadánál is kevesebbet annál, amit már piacon lévő árucikkek átlagban el szoktak érni. Mély szakadék választja el a sikeres innovációkat a lemaradóktól. Ugyanis a kategóriák nagy részében az újdonságok tíz-húsz százaléka viszi el az újonnan bevezetett árucikkekre jutó összes forgalom hozzávetőleg nyolcvan százalékát. Mi ezeknek a sikereknek a titka?
„Aki olyan újdonságot fejleszt ki, amit a fogyasztók kedvelni fognak, azonban csak az út felét teszi meg. Másik fele a piaci bevezetés tökéletes volta” – Ben Schubert, a Nielsen szenior alelnöke „A vállalati elemezte azt a tizenegy valóban átütő sikerű új terméket, amely bevezetésének első évében elért legalább 7,5 millió euró vagy angol font forgalmat Nyugat-Európában, illetve 5 millió eurót Kelet-Európában, és ennek legalább 90 százalékát hozta a második évben is. Sok fogyasztót nyertek meg gyorsan újítások többek között sör, macskaeledel, fogkrém, légfrissítő, szénsavas üdítőital kategóriákban.
„A marketingben sötét ló a csomagolástervezés. Amit igen csak alulbecsülnek, és kevés figyelmet fordítanak rá más eladásösztönző eszközökhöz képest” – mutatott rá Ben Schubert. „Érdemes lenne visszatérni a marketing alapjaihoz, mert a piaci szereplők mintha elvesztették volna szemük elől a polcot, és mindinkább arra fókuszálnának, hogy hol reklámozzanak médiumokkal telített világunkban. Pedig a vásárlási döntések közel hatvan százalékát a polcok előtt hozzák. Azon kívül az európai fogyasztók átlag 56 százaléka boltban ismer meg olyan árucikkeket, amiket addig még nem vásárolt vagy ott tájékozódik róluk először. Új termékekről tévé-reklámok földrészünkön a fogyasztók átlag 52 százaléka számára szolgálnak információforrásként”. (Persze a csomagolással is érdemes óvatosan bánni, a fogyasztók jelentős része márkát vált, ha megváltozik kedvenc termékük csomagolása!)
Ismerni kell a fogyasztók elvárásait, mert azokra lehet alapozni, hogy valamely újdonság iránt erős igényt, illetve keresletet támasszon a kínálati oldal” – hangsúlyozza Ben Schubert. - „Ha egy vállalat kifejleszt olyan terméket, amit a fogyasztók kedvelni fognak, még mindig csak az út felét teszi meg. Másik fele a piaci bevezetés tökéletes volta, amellyel a termék tényleg kihasználja a benne lévő potenciált. Mert bármennyire különleges és ígéretes egy új árucikk, nem kapna szárnyra komoly piaci munka nélkül.