Egy jó termék még csak félsiker

Csomagolástervezés a marketing egyik legritkábban említett eszköze, pedig lényegesen hozzájárult az új árucikkek piaci sikeréhez a legutóbbi két év során. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen az európai élelmiszer-kiskereskedelemben a legutóbbi időszakban megjelent 9 900 újdonság piaci teljesítményének elemzése alapján.

Kép: freedigitalphotos/ratch0013

Akik a kiskereskedelemben növekedni akarnak, módszeresen fejlesztenek ki új termékeket.  Például tavaly a legtöbb újdonság, 12 307 az orosz élelmiszerboltok kínálatában jelent meg. Aztán nagyjából feleannyival következik az Egyesült Királyság és Olaszország (6 410 illetve 5 910). További sorrend: Törökország (3 187), Spanyolország (2 966), Lengyelország (1927) majd Németország (1858) valamint Franciaország (1020) alkotja a nyolctagú élmezőnyt. Csakhogy egy új termék komoly kockázat is: Európában átlagosan mintegy 300 ezer eurós forgalmat hoz bevezetésének első évében; egyharmadánál is kevesebbet annál, amit már piacon lévő árucikkek átlagban el szoktak érni. Mély szakadék választja el a sikeres innovációkat a lemaradóktól. Ugyanis a kategóriák nagy részében az újdonságok tíz-húsz százaléka viszi el az újonnan bevezetett árucikkekre jutó összes forgalom hozzávetőleg nyolcvan százalékát. Mi ezeknek a sikereknek a titka?

„Aki olyan újdonságot fejleszt ki, amit a fogyasztók kedvelni fognak, azonban csak az út felét teszi meg. Másik fele a piaci bevezetés tökéletes volta” – Ben Schubert, a Nielsen szenior alelnöke „A vállalati elemezte azt a tizenegy valóban átütő sikerű új terméket, amely bevezetésének első évében elért legalább 7,5 millió euró vagy angol font forgalmat Nyugat-Európában, illetve 5 millió eurót Kelet-Európában, és ennek legalább 90 százalékát hozta a második évben is.  Sok fogyasztót nyertek meg gyorsan újítások többek között sör, macskaeledel, fogkrém, légfrissítő, szénsavas üdítőital kategóriákban.

A legolcsóbb marketingeszköz, ami mindenkinek rendelkezésére áll
A csomagolás elsődleges funkciója természetesen minden esetben az, hogy védje és szállíthatóvá tegye a terméket. Emellett azonban ne feledkezzünk meg róla, hogy az értékesítésben is hatalmas szerepe van. Adunk néhány támpontot, hogy használjuk!
A bevezetés kulcsa a szakember szerint a marketingben rejlik, ha a fogyasztók nem értesülnek arról, hogy kijött, létezik egy új termék, akkor nem találnak rá, és kipróbálni sem fogják. Így előfordulhat, hogy valamely ígéretes innováció kudarcot vall. Szembetűnik, hogy a csomagolás dizájnja kulcsszerepet játszik, amikor egy vásárló ott áll a bolti polc előtt és eldönti, hogy mit vegyen. Egy újítás sikere a fogyasztók fogadtatásán áll vagy bukik.  A magyarok 50 százaléka is a boltok eladóterében ismeri meg az újdonságokat, amelyekről nálunk csak a fogyasztók 45 százaléka értesül tévé-reklámokból.

„A marketingben sötét ló a csomagolástervezés. Amit igen csak alulbecsülnek, és kevés figyelmet fordítanak rá más eladásösztönző eszközökhöz képest” – mutatott rá Ben Schubert. „Érdemes lenne visszatérni a marketing alapjaihoz, mert a piaci szereplők mintha elvesztették volna szemük elől a polcot, és mindinkább arra fókuszálnának, hogy hol reklámozzanak médiumokkal telített világunkban. Pedig a vásárlási döntések közel hatvan százalékát a polcok előtt hozzák. Azon kívül az európai fogyasztók átlag 56 százaléka boltban ismer meg olyan árucikkeket, amiket addig még nem vásárolt vagy ott tájékozódik róluk először. Új termékekről tévé-reklámok földrészünkön a fogyasztók átlag 52 százaléka számára szolgálnak információforrásként”. (Persze a csomagolással is érdemes óvatosan bánni, a fogyasztók jelentős része márkát vált, ha megváltozik kedvenc termékük csomagolása!)

Ismerni kell a fogyasztók elvárásait, mert azokra lehet alapozni, hogy valamely újdonság iránt erős igényt, illetve keresletet támasszon a kínálati oldal” – hangsúlyozza Ben Schubert. - „Ha egy vállalat kifejleszt olyan terméket, amit a fogyasztók kedvelni fognak, még mindig csak az út felét teszi meg. Másik fele a piaci bevezetés tökéletes volta, amellyel a termék tényleg kihasználja a benne lévő potenciált. Mert bármennyire különleges és ígéretes egy új árucikk, nem kapna szárnyra komoly piaci munka nélkül.

Már a csomagolópapír is egyre okosabb
A vásárlási szokások változásai a csomagolóipart sem hagyják érintetlenül. Mélyreható átalakulások előtt áll ez a szektor, hogy lépést tartson az egész világot behálózó infokommunikációs fejlesztésekkel. Ennek megfelelően a jövőben olyan technológiai újításokkal vértezhetik fel a csomagolásokat, amelyek többek közt biztonságosabbá teszik a vásárlást, illetve interaktívan kommunikálnak a vásárlókkal.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo