A blog lehet az egyik leghasznosabb dolog ahhoz, hogy új lendületet kapjon a vállalkozásunk. De csak az, hogy van egy üzleti blogunk, nem jelenti azt, hogy van egy JÓ üzleti blogunk. És ebben rejlik a probléma veleje: a blog célja, hogy növelje ismertségünket és elismertségünket. Ha azonban nem elég jó amit adunk, ellenkező hatást is kiválthat.
Blogolásba általában azért kezdenek a vállalkozók, hogy fellendítsék az üzlet esetleg stagnáló lendületét, hogy jó fórumot találjanak, ahol szakértőként mutatkozhatnak be, és mert felismerték a tartalommarketing fontosságát. Ez mind szép és jó, a blog valóban hasznos műfaj. De nem természetesen ez sem mindenre jó.
Ha nem gondoljuk át, hogy mi a célunk a bloggal, valószínűleg csak az időnket fecséreljük vele. A blog alkalmas eszköz lehet az oldalunk látogatottságának növelésére, az ügyfeleinkkel és potenciális ügyfeleinkkel való kapcsolattartásra – ha hallanak rólunk, nem felejtenek el – az ismertség és elismertség növelésére. De segíthet az ügyfelek visszajelzéseinek irányba terelésében is, sőt, még az ügyfélszolgálat válláról is levehet bizonyos terheket (de azért ne higgyük, hogy kiváltja a legtöbb weboldalon a legolvasottabb menüpontok közé tartozó GYIK-et).
A blog nagyszerű eszköz arra, hogy hidat képezzen az üzleti, iparági hírek és a lazább a vállalati tartalmak között. Ne kezeljük mostohagyerekként, kapjon megfelelő helyet az üzleti weboldalon! Az online piacunk egyik alappillére lehet, ami segít a márkapozicionálásban olyan eszközök bevetésével, mint a prezentációk, videók, céges útmutatók. Ha ezeket nem szárazon odabiggyesztjük az oldalunkra, hanem a blogon izgalmas írással keretet kapnak, sokkal jobb hatást érhetünk el.
Csak akkor térül meg látványosan a befektetésünk, ha türelmesek vagyunk és nem két, egymástól jó nagy időtávban felkerült bejegyzéstől várunk fellendülést. Nézzünk a blogunkra úgy, mintha egy nagy épületet húztunk volna fel. Már maga az építkezés is hatalmas munka, de utána ezt fenntartani és üzemeltetni is tudni kell, ahhoz, hogy remek állapotban maradjon.
Íme néhány ismert és elismert céges blog, amelyek sokat tettek a márka ismertségéért, a cégek előrejutásáért.
MailChimp
A MailChimp blogja fantasztikus példája zökkenőmentes márkaépítésnek. Röviden összefoglalva kiváló írások és klassz design. A tartalom nem újraközölt hírekből vagy sajtóközleményekből áll. A blog jól átgondolt, részletes cikkeket tartalmaz, amelyeknek célcsoportja a vállalat célpiaca. Érdekes, informatív összefoglalók az aktualitásokról, olyan szakmai témákról, amiben a cég jónak kívánja mutatni magát. Mindez lendületes, jól megfogalmazott szövegekben.
A Groove egy startup, ami több mint 100.000 dollár havi bevételt tudhatott magáénak az első évben, tehát mondhatjuk, hogy intenzíven növekedik. A cég úgy véli, sikerei nagy részét a blogjának köszönheti. Az alapítók nem restellték leírni, hogy hogyan érték el a sikereiket, nem eltitkolva a kezdeti bukdácsolásokat és kudarcokat, ami az induló help desk szoftver cég életében intenzíven jelen volt az elején. A hozzászólásokból kiderül, mindezt értékelik az olvasók.
Patagonia
A Patagonia túramárka (a cég sztorijáról a Piac & Profit 2016/2. számában olvashat) egy kiváló példa a sikeres kiskereskedői blogra. Azon a vonalon indultak el, hogy kiemelik a vállalat értékeit, anélkül beszélnének magáról a vállalatról. A blog témái között rábukkanunk kalandra, utazásra, kutatásokra - vagyis csupa olyasmire, ami a cég célcsoportjának elsődleges érdeklődési körébe tartozik. Sőt környezetvédelmi aktivitást is generálnak (ami regisztrált B Corpként szinte elvárás) , plusz egy kis céges hír elszórva itt-ott. A cikkek kiegészülnek a Patagonia márka termékeivel, anélkül hogy nyíltan akarnának eladni valamit nekünk. Ez a megközelítés egy csomó követőt generál, 150-nél ritkán kevesebb a facebook kedvelés és megosztás egy-egy megjelent blogbejegyzés kapcsán. Mivel a blog nem a cég üzleti kínálatára fókuszál elsősorban, a bejegyzéseket szívesen megosztják az emberek.
Az általános tanulság? Hogy az a vállalati blog lesz sikeres, amely alapos terv mentén születik és készül, alapvető része lesz egy üzleti tervnek, és nem sajnáljuk rá a pénzt, energiát, időt. A jó hír az, hogy ha ezt következetesen szem előtt tartjuk, a blogolás igen hatékony vállalkozásépítő eszközzé válhat a kezünkben.