Cafeteria 2012: nem dőlhetünk hátra

Jövőre változik a cafeteria rendszer, igaz a részleteket még csak sejteni lehet. Ebben a helyzetben érdemes a munkáltatóknak még nagyobb hangsúlyt fektetniük a hatékony megoldások kiválasztására, és hozzáértő tanácsadó segítségét igénybe venniük annak érdekében, hogy a már bevezetett rendszer a lehető legkedvezőbben működjön a vállalatok és az alkalmazottak számára is.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A cafeteria rendszerek bevezetésének és üzemeltetésének három fő lépése van: első a bevezetés, illetve a rendszer év eleji elindítása, majd azt követi a dolgozók nyilatkoztatása, és annak adminisztrációja, végül harmadik lépésben az így kialakított rendszer folyamatos működtetése, karbantartása, juttatások biztosítása.
A Sodexo tapasztalatai szerint 35 fő felett érdemes megfontolni, hogy a cafeteria rendszerrel kapcsolatos feladatokat, folyamatok kezelését egy belsős kollégára, vagy pedig külsős tanácsadóra bízzuk. Ez a munka gyakorlatilag folyamatos, és a jogi környezet megfelelő ismerete is elengedhetetlen hozzá. A cafeteria stratégia kidolgozásakor néhány vállalat abba a hibába esik, hogy a stratégiában nem tervezi meg a dolgozók folyamatos tájékoztatását. Ez azért gond, mert a nem megfelelő tájékoztatás akár az egész cafeteria bevezetését és működtetését is kudarcra ítélheti.


Nem dőlhet hátra a munkáltató
Fotó: PP archív

A cafeteria elemek felhasználhatóságáról is fontos megfelelő tájékoztatást adni, hogy a dolgozók magabiztosan tudják majd a gyakorlatban is kihasználni a rendszer előnyeit. Ha azt szeretnénk, hogy a cafeteria tényleg motiválja cégünk munkavállalóit, még a dolgozói nyilatkoztatás előtt át kell gondolni, hogy a tájékoztatás mely módjai illenek a vállalat kultúrájához, a cég létszámához.

Kártyázzunk!

Népszerű béren kívüli juttatás az üdülési támogatás, valamint egyre több olyan munkavállalóval találkozhatunk, akik az öngondoskodást szorgalmazzák, ezért egészség- vagy önkéntes nyugdíjpénztárra fordítják cafeteria keretük egy részét. Ez utóbbi két juttatás együttesen 25 százalékos részt hasít ki a piacból.
A cafeteria juttatások több mint felét azonban a vendéglátásban és kiskereskedelemben egyaránt felhasználható étkezési utalványok piaca teszi ki, mely juttatásban 2,5 millió dolgozó, azaz a teljes munkavállalói réteg mintegy kétharmada részesül havi rendszerességgel.

A hagyományos papíralapú megoldások mellett egyre több kártyásított rendszer működik. Az OTP és a Multi-Pay cafeteria kártya mellé idén ősztől a Sodexo is beállt. A kártya mögött a VISA áll. Sajtóhírek szerint 2012-től a SZÉP Kártya is kibővül étkeztetési kerettel.

Bizonytalan jövőkép

A juttatások rendszeréhez a kormányzat új szabályozási környezetet tervez, az egyeztetések még zajlanak. Az előzetesen kiszivárgott hírekről itt olvashat.

Ebben a helyzetben érdemes a munkáltatóknak még nagyobb hangsúlyt fektetniük a hatékony megoldások kiválasztására, és hozzáértő tanácsadó segítségét igénybe venniük annak érdekében, hogy a már bevezetett rendszer a lehető legkedvezőbben működjön a vállalatok és az alkalmazottak számára is.

Van, akinek tetszenek a tervek

A cafetéria rendszer újragondolásáról kiszivárgott kormányzati előterjesztés hatása, amennyiben valósággá válik, pozitív lehet a hazai gazdaság teljesítményére - állítja az OPTISOFT Számítástechnikai, Pénztárszolgáltató, Könyvelő és Oktató Nyrt. „A jelenlegi kusza, több redundáns elemet is kezelő cafetéria szabályozás leegyszerűsítése, és három fő gazdaságpolitikai cél köré csoportosítása pont azt a szemléletet testesíti meg a gyakorlatban, amit az adórendszer vagy az egészségügy alakításában is elvárnak a piaci szereplők" - vélekedik Semerédy Péter elnök-vezérigazgatója. Mint ismeretes, a kormány nemrég kiszivárgott tervei egy olyan új szisztéma alapjait vázolták, amiben a béren kívüli juttatások közül csak azokat tartanák meg, melyek nemzetgazdasági, szociálpolitikai, vagy öngondoskodási cél elérése érdekében alakítják a fogyasztási szokásainkat, ösztönözve bizonyos termékek és szolgáltatások igénybevételét. Azoknak a szektoroknak a meghatározásával, amire a juttatás elkölthető, akár közép- és hosszú távon is jelentősen befolyásolni lehet egy adott szektor gazdasági fejlődésének irányát.

A tervezet korlátozni kívánja a kedvezményes közteher mellett igénybevehető béren kívüli juttatásokat, hiszen ezek inkább töltöttek be adóoptimalizálási szerepkört a tehetősek körében, semmint szociálpolitikai célt valósítottak volna meg. Továbbá megszűnne, vagy lassan kivezetésre kerülne a hideg étkezési utalvány fogalma, valamint megszűnne az internet-elérés támogatása.

A béren kívüli juttatások jelenleg is a szociálpolitika fontos tényezői Magyarországon. „Sajnos azonban az a tapasztalatunk, hogy a papír alapú utalványok rendszere sok kiskaput hordoz magában, könnyen pénzhelyettesítővé válnak, ráadásul abszurd árfolyamokon. Hiába vannak sorszámozva a tikettek, azokat voltaképpen korlátozás nélkül felhasználhatják illetéktelenek is. Ezt a biztonsági kockázatot a kártyás megoldások teljesen kiiktatják, hiszen egy PIN kóddal védett rendszer a tolvajok számára teljesen értéktelen, felhasználhatatlan." - magyarázza Semerédy Péter. Az OPTISOFT ezért is áll ki a tervezet azon pontja mellett, mely a fennmaradó cafetéria elemek használatát a Széchenyi Pihenő Kártya (SZÉP Kártya) rendszerére terelné, azok szerződött kibocsátóinak üzemeltetése mellett.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo