Mára több mint százötven tanár több mint háromszáz kurzusa érhető el a Webuni online oktatási platformján keresztül a most közel harmincezres aktív felhasználói tábor számára. Az itt tanulók száma egyébként olyan ütemben nő, hogy a cég belátható időn belül az ország legtöbb hallgatóval rendelkező intézménye lehet. Pakucs Andrással, a Webuni ügyvezetőjével beszélgettünk.
Hogyan kezdődött?
– A Webuni a másik cégem, az Innostart által fejlesztett egyik felhőalapú szoftver volt, ami mára önálló céggé fejlődött. Közösségi online oktatási rendszernek terveztük, olyasminek, mint ami az Airbnb a szálláspiacon. Direkt módon, online platformon köti össze az oktatókat és a hallgatókat. A rendszer a tudásmegosztás lehetőségét teremti meg, emellett természetesen plusz bevételt jelent az oktatóknak. Nem is keveset, van olyan tanár, aki havi egymillió forint feletti bevételre tesz szert rajtunk keresztül. Az induláskor viszont egyenként kellett meggyőznünk az első tanárokat, hogy fektessenek energiát egy olyan oldalon megjelenő tananyag létrehozásába, aminek még nincsenek látogatói, és meg kellett mutatnunk az online tananyagkészítés know-how-ját is. A tudáshiány és a bizalmatlanság miatt hoztuk létre a Webuni Akadémia Stúdiót, ahol a szükséges eszközökkel és szakértő csapattal segítjük az oktatókat a tananyagok elkészítésében. A kurzusválaszték mostanra nagyon széles, a zongorától az IT képzéseken át a számvitelig lehet válogatni, a stúdió pedig külön üzletággá nőtte ki magát. Saját stúdiót rendeztünk be, amit szabadon használhatnak az oktatók, de nemcsak technikai, hanem módszertani támogatást is biztosítunk egy workshop alapú képzési programban, ahol az oktatókkal együtt készítjük el a kurzusokat. Ha a kurzus kész, az értékesítési és marketingstratégia kialakításában is segítünk, illetve az oktatók között kialakuló közösségben ők egymást is tudják támogatni.
Miért pont az oktatásban látta meg a lehetőséget egy szoftvercég?
– Az online oktatás egyszerre jelent technológiai és szemléletbeli forradalmat. Az USA-ban 2012–2013-ban neves egyetemek, a Harvard és az MIT álltak elő a saját platformjukkal, hogy sokkal nagyobb tömegek számára tegyék elérhetővé a kurzusaikat annál, mint akik képesek kifizetni a drága tandíjakat vagy elutazni az órák helyszínére. Egyetlen év alatt egyről hatmillióra nőtt az USA-ban az online tanulók száma. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy az Y generációról köztudott, hogy nehezen bírja a kötöttségeket, jól látható, hogy mekkora a lehetőség. Az IT szektor számára egyébként világszerte fontos terület az oktatás, ugyanis jelenleg itt zajlik a legnagyobb ütemben a digitalizáció. A céges belső képzések esetében egyre többször merül fel a kérdés, hogy az IT vagy a HR területéhez tartoznak-e inkább.
Amerikán kívül is ekkora a lendület?
– Mi 2014-ben az elsők között léptünk piacra Európában, az első hallgatóink pedig jól mutatták, hogy a hagyományos oktatás számára nem elérhető piacokat szólíthatunk meg: kismamák, határon túl élő magyarok, kistelepülések lakói jelentkeztek. Persze mostanra sokkal szélesebb a hallgatók köre is, és céges képzések is zajlanak a platformon keresztül. Terjeszkedésre is van lehetőség, mert bár angolul rengeteg online képzés van már, lokális nyelveken még nagy a hiány. Szerbiában már elindult a platformunk, és további közép-kelet-európai országokban is tervezzük a megjelenést. Itt hatalmas az igény, és versenytársunk sem nagyon van.
– Az online oktatás alapvetően nem versenytársa, hanem kiegészítője a hagyományos formáknak. Mi tulajdonképpen csak egy autópályát építünk a tudás számára, így együttműködésekre is lehet építeni. A Magyar Mérnöki Kamara és a Könyvvizsgálói Kamara számára is hoztunk létre saját, zárt oktatási rendszert, mostanra például mérnöktovábbképzést már csak online lehet teljesíteni. Idén ősszel egy hazai egyetemen elindul egy teljes szak online képzésként, de például a Piac & Profit KKV-Akadémiája is megjelenik nálunk. Dolgozunk cégekkel is, amelyek saját belső képzéseiket tehetik költséghatékonyabbá, rugalmasabban elvégezhetővé az online oktatás segítségével.
Hogyan lehet leküzdeni az online értékesítésben nehézséget jelentő bizalomhiányt?
– A kurzusok tartalmáért nem vállalhatunk felelősséget, de formai és hitelességi szempontból is előzetes kontrollon mennek át az anyagok, emellett komoly értékelési rendszert is működtetünk. Minden oktató feltölt magáról bemutatkozó anyagot, a felhasználók pedig a vásárlás előtt bepillanthatnak a kurzusokba, hogy lássák, valóban passzol-e az igényeikhez. Így valójában sokkal kevésbé „vásárolnak zsákbamacskát”, mint ha egy hirdetés alapján beiratkoznának egy hagyományos kurzusra.
Tehát sokkal több lett a Webuniból, mint egy közösségi online oktatási rendszer. Kialakult már a végleges üzleti modell?
– Folyamatosan és gyorsan változó piaci környezetben, üzleti alapon működő vállalkozásként a saját magunk ellenségei lennénk, ha kőbe vésett üzleti modellekhez ragaszkodnánk. Rugalmas és agilis cégnek tartjuk magunkat, így a már bevált és jól működő tevékenységeink mellett folyamatosan „építjük a sztrádát” azokon a területeket is, ahol szintén hatékony megoldásként tudunk szolgálni a fennálló problémákra, újonnan felmerülő igényekre.