Az üzleti, szakmai közösségi oldal 2003-ban indult öten hozták létre. Egy német, egy kínai, egy francia és két amerikai. Az alapító és az egyik társa nem sokkal korábban adta el a PayPalt az eBay-nek, amiből sok pénzük lett, amit nem herdáltak el, hanem befektették egy új közösségi oldalba (a Linkedin egyik alapítója, Reid Hoffmann volt a Facebook egyik első befektetője is). Bármilyen meglepő, a Linkedin egy évvel a Facebook előtt indult (és a Facebook csak 2007-től lett nemzetközi).
Mára a Linkedin egy megkerülhetetlen platform az üzleti életben, mind globálisan, mind pedig itthon, vagy a régiónkban. (Itt talál segítséget, mielőtt eltévedne a közösségi média dzsungelében. Segítünk, mi mire jó!)
2011 – Világ: 100 m; Mo.: 150 e
2012 – Világ: 150 m; Mo.: 200 e
2013 – Világ: 225 m; Mo.: 400 e
2014 – Világ: 332 m; Mo.: 500 e
2015 – Világ: 400 m; Mo.: 600 e
2016 – Világ: 414 m; Mo.: 752 e
- A világon jelenleg (2016. április 13.-án) 437.430.368 tagja van a Linkedinnek.
- A közvetlen régiónkban a Linkedin létezik csehül, így nem csoda, hogy a Linkedin saját adatai szerint Csehországban 1,1 millió felhasználója van. A szlovákok értenek csehül, ezért nekik is könnyebb használni a Linkedint, mint nekünk. Ők mégis csak 394 ezren érhetőek el a hirdetőknek.
- Az ukránok értenek oroszul, így az 1,720 ezres szám is könnyen érthetővé válik.
- Románul van a Linkedin, ezért nem meglepő az 1.920.000 Linkedin tag.
- Szerbül, horvátul és szlovénül nincs a Linkedin, kevesebb is az ottani felhasználó: 540.000 szerb, 447.000 horvát, 249.000 pedig Szlovéniában.
- Ausztriában, ahol van németül a Linkedin 815.000 tagja van a szakmai, üzleti közösségi oldalnak.
- Magyarul sem elérhető a Linkedin keretrendszere, ahogy a dél szláv nyelveken se. Magyarországon viszont a Linkedin szerint is magasan több tagja van, mint a dél szláv országoknak, 688.000 fős a hirdetői adatbázis. Viszont, mivel a magyar nem támogatott nyelve a Linkedinnek, ezért (egyelőre) sajnos magyarul még nem lehet hirdetni.
- A MediaQ 2016. március elejei kutatása szerint 711.000 aktív (heti rendszerességgel bejelentkező) hazai Linkedin felhasználó van, valamint további 41.000, aki ritkábban lép be. Azaz 752.000 magyar tagja volt február végén a legnagyobb szakmai, üzleti közösségi oldalnak.
A Linkedin fő tartalom megosztó felületei a következőek:
Főoldal
Itt a felhasználó a Facebookra hasonlító üzenőfalat talál, ahol a nagy testvérhez hasonló funkciókkal tudja az énmárkáját erősíteni, képek, videók, cikkek, szöveges tartalmak megosztásával. Legjobban a Linkedinen a grafikonok mennek, míg számomra meglepő módon az infografikákat szinte nem is osztják meg, ahogy ezt a buzzsumo megmérte.
Csoport
A Linkedin Csoportok nagyon jó felületei a személyes énmárka építésének, és így az értékesítésnek is. Nem lehet hűbelebalázs módjára becsörtetni, de rendszeres és a csoport tagságának releváns tartalmak megosztásával, értékes hozzászólásokkal és tudásra alapozott vitákkal, véleményekkel nagyon eredményesen lehet felépítenünk magunkat és bemutatni a cégünk termékét, szolgáltatását.
A fentihez nagyban hasonlít a Pulse felület is, ahol a Linkedinen tudunk blogolni, azaz érdemes a tartalmunkat előbb a saját weboldalunkon megírni, majd azt 2-3 nappal később a Linkedinen is megosztani. Fontos, hogy a Linkedinen megjelenő tartalom nem számít duplikátumnak (amire nagyon kell vigyázni a SEO szempontjából).
Itt a nagy (700×400px méretű kép), a tördelés, a h1, h2, az „idézetek”, a félkövér, a dőlt, aláhúzott és áthúzott betűk, balra és középre rendezés, a lista, a sorszámok, a linkek, a képek, videók és kódok, "embedek" (beillesztett videók stb.) segíthetik a megjelenés élvezhetőségét.
Céges oldal
A céges Linkedin oldal leginkább a cég weboldalának felel meg, itt érdemes rendszeresen tartalmat megosztani. A hangsúly itt a rendszeresen van! Az ajánlott a napi tartalom megosztás, de ha csak heti 2 vagy havi egy fér bele az életünkbe, vagy büdzsénkbe, akkor az is jó, csak legyen rendszeres. A havi egy frissítés alá viszont ne menjünk. Itt is javasolt a nagy (700×400px) képek megosztása.
Ha van saját tartalma a cégnek az is nagyon jó. Ugyanakkor a nagy nemzetközi cégek is megengedik maguknak, hogy a megosztott tartalmaiknak csak a 60% legyen saját tartalom. Azaz 40%-ukat máshonnan szerezzék. Ezt angolul a created és a curated kifejezések fedik le.
A fenti négy felület a Linkedin lelke, amelyekkel érdemes foglalkozni.
Ami a legfontosabb, amit a 2016. április 21-i Piac & Profit konferencián is kiemeltem (itt megtekintheti az előadást), az az aktivitás. Ha aktívak vagyunk, akkor a Google keresőjében is elsők leszünk. Így érve el, hogy mi legyünk "a helyi terminátor".
Bánki Tamás Személyre szabott Linkedin tréner