„A szolgáltatás fontosabb, mint a nyereség, a nyereség nem cél, hanem a szolgáltatás eredménye.” Ez a Henry Fordtól eredő mottó vezérelte Harsányi Zsoltot még évekkel azután is, hogy 1991-ben százezer forint törzstőkével és egy Polski Fiattal megalapította a mezőgazdasági gépek alkatrészeivel kereskedő bt.-t. 1996-ban kft.-vé alakultak, de a cég, amely tavaly az Üzleti Etikai Díj egyik kitüntetettje lett, a mai napig családi tulajdonban áll.
– A mezőgazdaság lázgörbéje a rendszerváltás után a mi teljesítményünkre is óriási hatással volt. 2003-ban 249 kombájnt adtunk el, mert 25 százalék támogatást adott rá az állam, a következő évben nem dotálták, így csak huszonhetet értékesítettünk – mondja Harsányi Zsolt.
Érdekes módon a 2008-as válság nem korlátozta súlyosan az agráriumot, mert a termények ára magas maradt. Az elmúlt években 70 milliárd körül mozgott az AXIÁL forgalma, s a cég Baján túl nemcsak 18 városban létesített telephelyet, hanem Szlovákiába és Romániába is terjeszkedett. Ezekben az országokban hatvan- és százfős gárdát foglalkoztat. Az értékesítés kizárólag saját hálózaton belül történik, így a vállalkozás vezetői közvetlenül kapják meg a vevői visszajelzéseket.
Sok szó esik napjainkban a megosztás alapú gazdaságról, hogy az évente néhányszor használatos gépeket nem kell már megvenni, jobban megéri bérelni. Szinte minden szektorban megfigyelhető a szolgáltatások felé tolódás: nem hardvert adnak el, hanem megoldásokat háttértámogatással.
– A mezőgazdaság ebből a szempontból jobban le van maradva, mint a többi szektor, mert a gazdálkodás mindig arra volt kihegyezve, hogy ami az enyém, a ló vagy a szekér, azt nem kell a szomszédtól kölcsönkérni – vélekedik Harsányi Zsolt. Ennek ellenére nő a vállalkozás gépbérlési üzletága. – Ebben a konstrukcióban a mi dolgunk a szervizelés, a karbantartás, az ügyfelek pedig tankolják a gépet, és a gépkezelőt adják, bár az sem ritka, hogy a bérgépet gépkezelővel együtt kérik. Már háromszáz ember dolgozik szervizüzletágunknál – mondja a tulajdonos.
A kihívások egyre nagyobbak. Bonyolultabbak a gépek, az átlagos teljesítmény évente két-három lóerővel növekszik, már nemcsak klíma van bennük, hanem GPS és katalizátoros motorok is, csupa olyan dolog, ami korábban nem volt. Vezérelni lehet a tőszámot, a kiszórt vetőmagmennyiséget, és erre meg kell tanítani a gazdákat.
– Nekünk is kell fejlődnünk, hogy képesek legyünk az egyre bonyolultabb gépeket megjavítani. Az európai traktorok sokkal komplexebbek, mint bármely mások a világban. Folyamatosan változik a gazdák igényszintje is. Magyarországon nem lehet eladni traktort úgy, hogy legalább GPS automata kormányzás ne legyen beszerelve – magyarázza Harsányi Zsolt, aki szerint az önvezető járművek, a precíziós betakarítást lehetővé tevő robotok, a termést kamerával és mesterséges intelligenciával értékelő drónok már itt vannak. – Egyáltalán nem kérdés, hogy elér-e minket, vagy sem. Amint az 5G-hálózat elindul Magyarországon, ez azonnal működni fog. A robotika már valóság.
Az agrárvállalkozók és alkalmazottjaik zsebében pedig ott lapul a piacon kapható legmodernebb okostelefon, vállaltirányítási rendszert használnak, és amikor véget ér az aratási, betakarítási szezon, képezik magukat, szakmai konferenciákra járnak, gyárakat látogatnak. Az AXIÁL partner a továbbképzésükben is.
Munkaerő
A házon belül is fontos az élethossziglani tanulás: az alkalmazottak gyakran járnak külföldi képzésekre, kiállításokra. A cég állománya növekszik, jelenleg 760 munkavállalót foglalkoztat, de tény, hogy az ágazat munkaerővonzó ereje nem igazán nagy, másutt találhatók a divatos szakmák. Náluk többet nem sokan tesznek az utánpótlás kinevelése terén, hiszen öt tanintézménnyel is együttműködik a vállalat – többek között Szegeden, Kecskeméten, Jánoshalmán –, tanulmányaik utolsó évében vagy félévben jönnek a fiatalok a céghez gyakorlati ismereteket szerezni a gépekről. Ez duális képzés és gyakornoki kooperatív program keretében valósul meg.
Harsányi Zsolt mindig is fontosnak érezte, hogy az alkalmazottakat megbecsüljék a cégen belül: versenyeztetik a telephelyeket, díjazzák az első három helyezett bolt kollektíváját, jutalmazzák a dolgozókat, kiosztják az Ifjú Titán díjat, de mindenekelőtt az átlagosnál jobb munkakörülményeket biztosítanak munkavállalóik számára.
Cégvezetőként közvetlen kapcsolatra törekszik minden kollégájával, bárki behelyezhet a munka és a szabadidős tevékenységek javítására vonatkozó javaslatot az Ötletládába, a vezetőség elbírálja azt, s a megvalósított ötletekért pénzjutalom jár.
– Olyan embereket kell felvenni, akik fogékonyak arra, hogy jó hangulatot teremtsenek maguk körül. A kezdetektől az volt a legfontosabb, hogy a közösség válassza ki azt a személyt, akivel hajlandó együtt dolgozni. Akik jó kedélyűek, olyan embereket választanak maguk köré, akik szintén ilyen derűsek. Életem nagy részét a cégnél töltöm el a dolgozók között, nekem sem mindegy, hogy kivel osztom meg a hétköznapjaimat.