A nyomda is lehet zöld

Általában a nyomdaipart nem tartják számon, a legkörnyezetkímélőbb tevékenységek között. Gellér Róbert, a Gelbert ECOprint tulajdonos ügyvezetője szerint azonban ez az iparág is működtethető fenntarthatóan és már rég nincs olyan rossz hatással a környezetre, mint akár néhány évtizeddel ezelőtt is.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gellér Róbert: Fotó: Hatlaczki Balázs

Kívülről érkezett a nyomdaiparba Gellér Róbert, a Gelbert ECOprint tulajdonos-ügyvezetője, aki a fenntarthatóságot tűzte a cég zászlajára és az eredményei miatt a Piac & Profit Üzleti Etikai Díját is elnyerte 2017-ben. De miért választotta egy gépészmérnök a nyomdai szakmát és hogyan sikerült a kisvállalkozásból egy versenyképes nyomdát létrehoznia?

Honnan jött az ötlet, hogy saját nyomdát alapíts?

- Az egyetem után hat éven keresztül dolgoztam a Fővárosi Vízműveknél. Egyszer az egyik egyetemi barátom panaszkodott, hogy a nyomdai munkáira nem talál olyan nyomdát, amely megfelelő lenne neki. Nekem viszont volt olyan ismerősöm, aki nyomdánál dolgozott, így elkezdtem kiközvetíteni a nyomdai munkákat, ami szép – és egyre szebb bevételt hozott a főállásom mellett. Végül 2002-ben döntöttünk úgy, hogy megéri belevágni egy saját nyomda kiépítésébe.

A nyomdáról mindenkinek egy gyár méretű épület jut eszébe benne hatalmas gépekkel…

- Mi azért nem ebben a méretben kezdtük: az első üzem mindennel együtt száz négyzetméteres területű volt. Ebben volt a nyomdagép, a vágógép, minden eszközünk, de az iroda és a mosdók is. Nem is kellett nagyobb tér, mert először egyedül, a barátok és a család segítségével dolgoztam, csak hónapok múlva vettem fel az első alkalmazottat.

És mára mekkorára nőtt a cég?

- A nyomdánk összesen 2500 négyzetméteren üzemel és több mint 60 főt foglalkoztatunk. 2017-re az árbevételünk már meghaladta az 1,5 milliárd forintot.

Ez gyönyörű növekedés, igazi sikersztori. Mi állt ennek a hátterében?

- Egyrészt a válság előtt jól ment az egész piacnak, nem csak nekünk, de ez az ügyfélkezelésen is meglátszott. Azt fontos tudni, hogy a kilencvenes években a nyomdaiparban még túlkereslet volt a kapacitásokra, így sok szereplő nem becsülte meg úgy az ügyfeleit, ahogy kellett volna, még akkor sem, amikorra a 2000-es években már komoly verseny volt a megrendelésekért. Nekünk az volt a sikerünk titka, amit egy beszállítónk fogalmazott meg: mi nem arccal a nyomdagép felé üzemeltünk, hanem arccal az ügyfél felé – és ezt a megrendelők értékelték. Mi már úgy szocializálódtunk – mivel új belépők voltunk a piacon, hogy számunkra az ügyfél igényei a legfontosabbak.

Gellér Róbert
A Gelbert ECOprint tulajdonosa és ügyvezetője, 1996-ban végzett a gödöllői Szent István Egyetemen, okleveles mezőgazdasági gépészmérnökként. 1996 és 2002 között a Fővárosi Vízműveknél dolgozott, 2002-ben hozta létre a vállalatot, amelyet a mai napig vezet. Nős, három gyermek édesapja, szenvedélyes golfjátékos, a fenntarthatóság elkötelezettje, akinek tevékenységét 2017-ben a Piac & Profit alapítói Üzleti Etikai Díjjal ismerték el.
Közben végigmentetek növekedési fázisokon…

- Igen, nőtt a szervezet és ezzel sokszor nehéz volt nekem is lépést tartanom. Ma már fura, de érzékenyen érintett, mikor először vettünk fel olyan embert a menedzsmentbe, akinek „csak” vezetnie kellett, fizikai munkát nem végzett. Addig jellemzően mellékállásban láttuk el a menedzsment feladatait, én is, ha kellett beálltam csomagolni, pakolni, vagy vágni, amire szükség volt. De a dinamikus növekedés szükségessé tette néhány év után, hogy attól kezdve elsősorban a menedzsment feladatokkal foglalkozzam.

Hogyan, és mikor lépett be a képbe a fenntarthatóság, mikor határoztad el, hogy a zöld nyomdát csinálsz a cégből?

- Engem mindig is nagyon mélyen foglalkoztatott a környezetünk állapota. A mai napig szinte rosszul vagyok attól, ha valaki az utcán szemetel. Ugyanezt látom, csak nagyobb méretekben a világban is, ezért megfogadtam, hogy amit csak lehet megteszek azért, hogy minél fenntarthatóbban működjünk. Ezt a gyakorlatba is átültettük: mi voltunk az első magyar nyomda, amely izopropil-alkohol mentesen kezdtünk el nyomtatni, de számtalan olyan technológiai újítás is van, amelyet a mindennapokban is alkalmazunk. A gépeket például benzinszármazékokkal tisztítjuk, az erre használt rongyokat régen eldobtuk. Ma már külön gyűjtjük, kivonják belőlük a benzinszármazékot és a kitisztított rongyot újra felhasználhatjuk.

Ezek költségcsökkentő megoldások is, tehát üzletileg is megérik.

- Azért ez csak részben igaz. Mivel mi alkohol nélkül nyomtunk, a gépmesternek sokkal kisebb volt a mozgástere, jobban kellett ügyelnie a nyomtatásra. Büszkeséggel tölt el, hogy mindig olyan kollégáim vannak, akik nyitottak az újdonságokra és hajlandóak ennek érdekében áldozatot is hozni.

Jobban keresik az ügyfelek a fenntartható nyomdai megoldásokat?

- A magyar piacon még mindig elsősorban az ár számít. Ha árban nem vagyunk jók, akkor hiába vagyunk zöldek. Ha viszotn a megfelelő árszínvonalat hozzuk, akkor már inkább a zöld megoldás mellett dönt az ügyfél. Csak egy érdekesség: mi rendelkezünk FSC-minősítéssel (Forest Stewardship Council − Erdőgondnoksági Tanács, lásd keretes írásunkat) de az FSC-megrendeléseink 95 százaléka külföldről érkezik. Magyarországon ez még annyira nem fontos, de azért itt is egyre tudatosabbak a megrendelők.

FSC minősítés
1993-ben a Forest Stewardship Council (FSC) független szervezet (Felelős Erdőgazdálkodás Tanácsa vagy Erdőgondnoksági Tanács), egyik legfontosabb feladata az FSC-minősítés megítélése. Az FSC tanúsítványa szavatolja, hogy az ilyennel rendelkező erdőgazdaságok, faipari üzemek, bútorgyárak, papírgyárak, stb. elfogadják és betartják az FSC szigorú szabványait és előírásait, és az általuk forgalmazott termékek megfelelnek a környezettudatos és társadalmilag felelős termelés, gyártás feltételeinek.
Kevesen tartják zöldnek a nyomdaipart, te mégis sokat teszel ennek a képnek a megváltoztatásáért, ezt a munkádat sokan elismerik, például az Üzleti Etikai Díjat is elnyerted 2017-ben.

- Az a hitvallásom, hogy a nyomdaipart egyre inkább a környezetkímélő iparágak között kell kezelni. Emellett kitartok. Az Üzleti Etikai Díj elnyerése hatalmas öröm és eredmény volt, amelyet a családom és elkötelezett kollégáim kitartása és támogatása nélkül nem érhettünk volna el.  Az elismerés még jobban megerősítette bennem, hogy jó úton járunk. Különösen most, hogy egyre többen felismerik a műanyaghulladékok pusztító hatását, kell még hangosabban mondanunk, hogy a papír környezetbarát. Szinte kizárólag fenntarthatóan kezelt, az erre a célra ültetetett erdőkből származik az alapanyag, ma már a vegyszeres kezelések is minimálisak, nem szennyezzük a vízbázist, és ami a legfontosabb, hogy a papír, - amellett, hogy újrahasznosítható, - száz százalékig le is bomlik a környezetben. Tehát ha még el is dobod a szemetet, a papírszeméttel nem okozol visszafordíthatatlan kárt. Ettől persze még nem szabad szemetelni, minden papírdarabot vissza kell gyűjteni, ezzel is csökkentve a környezeti terhelést.

Mások is hisznek abban, amiben te?

- Mi a kétezres évek közepén megcsináltuk az ISO 14001-es minősítést, ami arról szól, hogy a hulladék-emisszió, stb kibocsátásunk mérséklését is vállaltuk. Azt hitem, hogy egy évtizeden belül az egész üzleti élet zöld lesz, környezetbarát módon fog működni, hiszen a technológiák most már adottak ehhez. Csalódnom kellett, a rövid távú üzleti érdekek felülírták a hosszú távú érdekeket. Ezt be kell látnia a szabályozóknak is, ha nem kényszerítik ki a változtatást, az üzleti szféra magától nem, vagy csak nagyon lassan fogja magáévá tenni a fenntarthatóság fontosságát. De azért vannak nagyon jó jelek és van olyan, amiben többet is tehetnénk.

Például?

- Jó lenne, ha Európa komolyabban venné a harcot a természetbe műanyaghulladékok ellen. A csomagolóanyagok területén hatalmas előrelépést jelentene, ha jobban szabályozott lenne a műanyaghulladékok visszagyűjtése.

Figyeljünk jobban egymásra
A fellépés, a karizma és a kisugárzás a siker egyik legfontosabb tényezői, és a közhiedelemmel ellentétben ezek tanulható, fejleszthető készségek, és semmi sem alapozza meg jobban a kapcsolatokat, mint a történetek megosztása, a storytelling.
Ezt nem tehetnék meg a cégek maguktól?

Megtehetnék és meg is teszik. Van olyan ügyfelünk, akinek eddig fóliázott dobozokat gyártottunk, de jövőre átállnak a csak papírcsomagolásra. Ezek apró lépések, de ezekkel az apró lépésekkel tudunk előrehaladni.

És mik a terveid a jövőre nézve?

Az elmúlt években végrehajtottunk néhány nagyobb volumenű beruházást, ezek kihasználtságát fogjuk növelni. 2019-re 15-20 százalékos árbevétel-növekedéssel számolunk, amely részben abból ered, hogy nagyobb hangsúlyt fektetünk majd csomagolóanyagok gyártására, illetve növeljük az exportunkat is Hollandia, Németország, Ausztria irányában. Ami a saját terveimet illeti, most, hogy a legidősebb lányom egyetemre ment, lassan elgondolkodhatom az utódlás kérdésein.

Van gyakorlata?

- Mindhárom gyermekem itt tölti a szünidő egy részét a nyomdában, beállnak ők is dolgozni, segíteni, ha kell, nem ismeretlen nekik az üzem. Remélem, hogy nekik már egy olyan üzleti világban kell boldogulnia, ahol a fenntarthatóság, a környezetbarát működés nem úri szeszély, hanem a mindennapos gyakorlat része.

Amerikába mentek
Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni, vagyis ha igazi barbecue-t akarsz csinálni, akkor azt a déli államokban fogod megtanulni, a valódi deep dish pizzáért pedig irány Chicago – vallják a Kiss testvérek, Dávid és Péter. A harmadik amerikai ételek ihlette éttermet nyitják Budapesten: a befektetői tőkével indított Beer & Burger és a Budapest Barbecue Company után ezúttal saját tőkéből fejlesztenek.
 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo