Adatvédelem: felkészült már az új EU-rendeletre?

Az üzleti szektor egyik legnagyobb kihívása ma a kiberbiztonság, megsértése ugyanis hatalmas károkat okozhat mind pénzügyi, mind pedig jogi szempontból. 2018. május 25-én lép életbe a GDPR (General Data Protection Regulation), azaz az EU általános adatvédelmi rendelete, amelyre minden cégnek érdemes időben felkészülnie. Ha ugyanis egy vállalat nem teszi meg a szükséges lépéseket, és emiatt sérül a felhasználók adatbiztonsága, a GDPR alapján a kiszabható bírság akár az éves árbevétele 4%-át is elérheti.

Az internet elterjedésével és a világot alapjaiban megváltoztató információs robbanással teljesen átalakult az is, amit a biztonságról gondolunk. Nem véletlen, hogy az EU éppen most döntött úgy, hogy szigorít az adatvédelmet érintő szabályokon: a 2018. május 25-étől alkalmazott általános rendelet várhatóan jelentős változásokat hoz majd, a célja pedig nem más, mint egyesíteni és megerősíteni az unión belül a magánszemélyek adatainak védelmét - olvasható a 3M oldalán.

Kép: Freedigitalphotos/cooldesign

Aki nem készül fel időben, nagyot veszíthet
A rendelet a lehető legnagyobb fokú átláthatóságot és elszámoltathatóságotköveteli meg az adatkezelő cégektől, és elvárja, hogy a teljes adatkezelési folyamat transzparens legyen, különös tekintettel a fogyasztók tájékoztatására. Ezt bármilyen technológia vagy belső szabályozás fejlesztésekor vagy bevezetésekor már a tervezés fázisában szem előtt kell tartani. Emellett elvárja, hogy egy szervezet csak annyi és olyan adatot kezeljen, amilyet és amennyit szükséges, és csak addig, amíg szükség van rá.
Még nem késő elkezdeni a felkészülést, ha azonban ezt elmulasztjuk, és sérül a felhasználóink adatbiztonsága, akár a bevételünk 4%-a is bánhatja. A Ponemon Intézet 2013-as kutatása szerint az adatokkal való visszaélés átlagos vállalati költsége ráadásul nem kevesebb, mint 3,5 millió euró évente. A jogtalan információszerzéshez azonban nem feltétlenül van szükség jól szervezett kibertámadásra: az is elég, ha nem védjük megfelelően eszközünk képernyőjét.
Az irodában sem vagyunk biztonságban
Bizalmas információk, jelszavak, szakmai titkok: nemcsak a nyilvános helyeken, hanem a munkahelyünkön is áldozattá válhatunk. Sokan nap mint nap tapasztalják, hogy illetéktelenek néznek rá a válluk fölött a monitorjukra, vagy a telefonjuk kijelzőjére: a Ponemon Intézet 3M által szponzorált felmérése szerint a megkérdezettek 69%-a vallotta, hogy a vizuális adatvédelme sérült a munkahelyén. A kutatás arra is rámutat, hogy bár az alkalmazottak 59%-a dolgozik rendszeresen az irodán kívül, csak 21%-uk figyel oda a vizuális adatvédelemre. Sokan közülük érzékeny információkat (pl. bankkártyaadatokat, TAJ-számot, jelszavakat) is megjelenítenek eszközeiken nyilvános helyen, ami különösen nagy kockázattal járhat.
Adatvédelmi hajrá: alig fél év maradt a felkészülésre
A deadline: 2018. május 25. Sok cég számára ismerős a dátum. Ugyanakkor az is biztos, hogy kevesebben számolunk vele, mint amennyiünket ténylegesen érint. Ha jól ütemezzük a hátralévő hónapokat, még a határidőn belül felkészíthetjük vállalkozásunkat az adatvédelmi rendelet alkalmazására.
A Ponemon Intézet globális kísérlete, amelyet a 3M megbízásából szervezett, bizonyította, hogy bizalmas adatok egy egyszerű irodai séta során is könnyedén begyűjthetőek, a vállalatok pedig nincsenek megfelelően felkészülve a vizuális hackerekre. A kísérlet során Kínától kezdve Németországon át az USA-ig 8 országban próbáltak meg beépített emberek vállalatok irodáiban sétálgatva, a képernyőket és a dokumentumokat nézegetve bizalmas információkat szerezni. Hihetetlen, de az esetek 91%-ában sikerült információt szerezniük, a próbálkozások közel felében kevesebb mint 15 perc alatt.

Az egyik legnagyobb veszélyforrást a munkavállalók gépének képernyője jelentette, a megszerzett bizalmas információk 52%-át ugyanis innen sikerült lelesni. Ráadásul az így elért adatok 27%-a bejelentkezési vagy pénzügyi jellegű információ, illetve bizalmas dokumentum volt. El lehet képzelni, milyen komoly következményekkel járhat az egészségügytől kezdve a pénzügyön és az oktatáson át az állami szektorig, ha ilyen módon bizalmas adatok szivárognak ki, ezért a vállalatok felelőssége, hogy ezt elkerüljék.
Erre is létezik hatékony megoldás
Néha a legegyszerűbb trükkök bizonyulnak a leghatékonyabbnak: azon túl, hogy jobban odafigyelünk, hol és mikor nyitunk meg érzékeny információt tartalmazó oldalakat vagy dokumentumokat, praktikus és hatékony megoldást jelenthetnek az e téren piacvezető 3M™ betekintésvédelmi szűrői. Speciális optikai technológiájuknak köszönhetően szemből tökéletesen látjuk, amivel éppen dolgozunk, azonban a fólia a 30°-os oldalszöget elérve feketévé válik, illetve a 60°-nál nagyobb látószögű oldalsó nézeteknél hatékonyan takarja a képernyőt. A fóliák emellett a fizikai sérülés és a képernyő-tükröződés ellen is védenek, így hatékonyabban koncentrálhatunk a munkánkra. Ha szeretné megelőzni a bajt, szerezze be már most a 3M betekintésvédelmi szűrőit vállalata számára!

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo