2013. május 1-jétől, legkésőbb július 1-jétől, illetve 2014. január 1-jétől kell átállni a NAV-al online adatkapcsolatra képes új pénztárgépek alkalmazására ahogyan arról a kormányrendelet kihirdetése kapcsán már beszámoltunk (erről szóló cikkünket itt olvashatja).
A Magyar Közlöny 2013. február 15-én megjelent számában kihirdetett rendelet a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatását is szabályozza az 5. mellékletben meghatározott tartalommal és formában. Ezt viszont csak olyan pénztárgéppel teljesíthető, amely műszakilag alkalmas és teljesíti a pénztárgép adóügyi ellenőrző egysége és a NAV szerverei közötti kommunikációra vonatkozó előírásokat, írja cikkében a Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt..
A rendelet 1. melléklete meghatározza a nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel, taxaméterrel eleget tenni kötelezettek körét. Ugyanakkor meghatároz átmeneti rendelkezéseket, amelyeket a pénztárgép alkalmazására kötelezettek alkalmazhatnak.
Ha nincs elektronikus napló
A 2013. március 20-át megelőzően engedélyezett, a rendeletben foglalt előírásoknak meg nem felelő, valamint elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépek 2013. június 30-ig üzemeltethetők.
A pénztárgépek szervizelésére, üzemeltetésére, a pénztárgép adataira vonatkozó adatszolgáltatásra – ideértve az adómemória kiíratására vonatkozó kötelezettséget is – a számla, egyszerűsített számla és nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról szóló 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 2013. február 15-én hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni.
A legkésőbb 2013. június 30-ig használható pénztárgépek típus megnevezését és engedélyszámát 2013. március 10-ig teszik közzé a NAV honlapján, hívják fel a figyelmet a Saldo szakértői.
Ha van elektronikus napló
Az ilyen pénztárgépek üzemeltetői 2014. február 28-ig kötelesek a pénztárgép adómemóriáját a 2013. január 1. és a pénztárgép használatból történő kivonása közötti időszakra kiíratni, és az adatokat az adó megállapításához való jog elévüléséig megőrizni.
A 2013. március 20-át megelőzően engedélyezett, a rendeletben foglalt előírásoknak meg nem felelő, de elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépek 2013. december 31-éig üzemeltethetők.
Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésének technikai részleteiről szintén március 10. után lehet tájékozódni a NAV honlapján.
Drága a csere
Zs. Szőke Zoltán, az ÁFEOSZ-Coop Szövetség elnöke szerint a a most működő pénztárgépek nagy része nem felel meg az új rend által támasztott elvárásoknak. Cserélni kell tehát, azonban a szakember megítélése szerint ez a váltás akkor lehet igazán hatékony, ha nagy tudású, bankkártyák, külső kapcsolatok kezelésére is alkalmas kasszákat szereznek be a kereskedők. Ezek azonban drágák, Zs. Szőke Zoltán szerint akár félmillió forintba is kerülhet egy ilyen pénztárgép. Így mindenképpen szükség van az állami szerepvállalásra, valamilyen támogatás formájában.
Elvileg a meglévő pénztárgépek átalakításához, a régiek lecseréléséhez az állam támogatást nyújt.
Nincs az új előírásoknak megfelelő gép a piacon
Az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) szerint jelenleg az első és legfontosabb probléma, hogy az új előírásoknak megfelelő pénztárgépek nem kaphatóak egyetlen pénztárgépgyártónál sem. A feltételeknek megfelelő új gép fejlesztési ideje legalább 4-12 hónapot vesz igénybe. A fejlesztést követő tesztelésre és az így kiszűrt hibák kijavítására legalább egy újabb hónapra lenne szükség. Az ezután esedékes engedélyezési eljárás átfutási ideje megint csak 1 hónap, amennyiben nincs szükség hiánypótlásra vagy más korrekcióra.
A gyártóknál csak ezután történhet meg a pénztárgépek megrendelése, amelyek szállítási ideje minimum 3-5 hónapra tehető. Mindezek fényében álláspontjuk szerint az jósolható, hogy az új szabályoknak megfelelő első pénztárgépek üzembe helyezése reálisan legalább 8-10 hónap múlva várható. Így azt javasolják, hogy az új pénztárgépek bevezetése történjen lépcsőzetesen, reális ütemezés mellett, amelyet szakmai konzultáció előz meg.
Bulgáriában bevált a rendszer
A bolgár példa azért is lehet érdekes Magyarország számára, mert nagyságrendileg hasonló mennyiségű, mintegy 300 ezer pénztárgép esetében kellett megoldani az online kapcsolatot az adóhatósággal. Az alapos előkészítés úgy tűnik eredményes volt. Dr. Kiril Avramov, a Political Capital Bulgaria munkatársa Gazdaság TV-nek rekordmagas bevételről számolt be: a regisztrált adózóktól mintegy 1,5 milliárd euróval több adót tudtak így beszedni.
Az Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Vám- és Adóhivatal közös közleményt adott ki az új pénztárgépekre vonatkozó szabályokról. Megjelentek a részletek a pénztárgépek és taxaméterek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról. A teljes szöveget regisztrált felhasználóink itt olvashatják.