"A fejlesztésbe tett pénz mindig megtérül"

Az Amerikai-Magyar Kereskedelmi Kamara rendezvényén magyar vállalatvezetőknek tartott előadást a kockázatkezelésről és a stratégiai tervezésről Paul A. Laudicina, az A.T. Kearney menedzsment tanácsadó cég vezérigazgatója, akit a szakma legbefolyásosabb szereplői között tartanak számon. Az amerikai alelnök egykori főtanácsadója arról beszélt, hogy azok a vállalatok - és azok az országok - fognak tudni kilábalni a válságból, amelyek nem egyszerű költségcsökkentéssel, hanem az innovációba történő befektetéssel igyekeznek újra növekedési pályára állni.

Paul Laudicina előadásában rámutatott: míg az 1990-es évek a felelőtlenül túlpörgetett kockázat korszaka volt, addig az új évezred első évtizedét már alapvetően a kockázat teljes elutasítása jellemzi. "Mindkét magatartás abból a téves vélekedésből fakad, hogy a múltbeli események alapján lineárisan tervezhető a jövő - mondta a vezérigazgató. - A hatékony üzleti tervezés azonban soha nem statikus. A mai gyorsan változó világban persze lehetetlen öt évre előre jósolni, azonban a különböző lehetséges forgatókönyveket megvizsgálva olyan stratégiát alakíthatunk ki, amely képes alkalmazkodni a bekövetkező eseményekhez."

A tanácsadó három-három javaslatot fogalmazott meg a kormányzat, illetve a vállalatok felé. "Először is, a kormányoknak nyitva kell tartaniuk a határokat a gazdaságpolitikában - mondta Laudicina. - A protekcionista gazdaságpolitika a növekedésnek csupán az illúzióját teremti meg, és alulteljesítéshez, a versenyképesség csökkenéséhez vezet." Másodikként azt emelte ki, hogy a rövid távú segítséget jelentő gazdasági stimuláló csomagokat hosszú távú befektetésekkel kell kiegyensúlyozni, legfőképpen a közlekedési és kommunikációs infrastruktúra, az oktatás és a kutatás-fejlesztés területén. A harmadik pont, melyre Laudicina szerint a kormányoknak ügyelniük kell, hogy globálisan koordinálják mind a támogatási, mind a regulációs programjaikat, hiszen a korábbi prosperitáshoz hasonlóan a jelenlegi recesszió is globális. "A globalizáció paradoxona, hogy a nagymértékű integráció tette lehetővé a minden korábbinál intenzívebb fejlődést, de ugyanez vezetett az eredetileg csak Amerikát érintő válság példátlanul gyors továbbgyűrűzéséhez is. Ma már egy ország sem él vákuumban" - mutatott rá Laudicina.

A vállalatok számára Laudicina három fontos lépés javasolt: a költségcsökkentés mellett továbbra is fektessenek a kutatás-fejlesztésbe, a merev tervek helyett készítsenek rugalmasabb stratégiákat, és a statikus előrejelzések helyett alkalmazzanak dinamikus tervezési folyamatot. "A statikus tervezés a történelem folyamán még soha nem eredményezett pontos előrejelzéseket - állítja a vezérigazgató -, ugyanis az nem veszi figyelembe a technológiai innovációnak köszönhető paradigmaváltásokat, amelyek alapvetően megváltoztatják a játékszabályokat."

Magyarországról Laudicina elmondta: hazánknak ki kell használnia a tudásintenzív szakmákban meglévő humánerőforrás-előnyeit. "Magyarország hagyományosan erős az innovációban, és ez a terület jelentheti a megoldást az ország számára - mondta a vezérigazgató. - Látni kell, hogy az oktatásba és a kutatás-fejlesztésbe fektetett pénz hosszú távon ugyan, de minden esetben megtérül."

A kérdésre, hogy mikor lehet vége a lejtmenetnek, és indulhat meg a növekedés, Laudicina kifejtette: a fellendülés legfontosabb mutatója az amerikai fogyasztók biztonságérzete lesz. "A válság előtt az amerikai fogyasztók megtakarítási rátája -1% volt, azaz többet költöttek, mint amennyit megkerestek. Mára ez a szám 2% fölé emelkedett. Ha a megtakarítás aránya eléri a 6%-ot, akkor fog megindulni a lassú, de biztos növekedés, ami globálisan is érezhető lesz. Számításunk szerint ez a pont 2009 harmadik negyedévének végére - negyedik negyedévének elejére érkezik el" - mondta el az A.T. Kearney vezérigazgatója.

Véleményvezér

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo