Definíció szerint az innováció egy kreatív ötletből születő folyamatot jelöl, amely megvalósítja az ötletet. A gyakorlatban azonban nem elég egy ötlet, sem az ehhez kapcsolódó cselekvési terv. Magyarországon a startup-kultúra az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül, kreativitásból és ötletből nincs hiány, többnyire a finanszírozás is megoldott, a szakértők egybehangzó véleménye szerint az alacsony kamatok miatt még sokáig szinte „ingyen” lesz a tőke. A változás, sokkal inkább a szereplők közti viszonyokban van: a nagyvállalatok egyre inkább partnerei a „kicsiknek”, a kis szereplők pedig egyre inkább megtanulnak új diszruptív piacokat együtt és nem egymás ellenében kialakítani. Az elmúlt évtizedek az óriásvállalatokról szóltak, a digitális gazdaságban viszont egy kis méretű vállalat is lehet globális, ez megváltoztatta a játékszabályokat – mutatott rá több előadó is az IVSZ Vállalati Innovációs konferencián.
A globális piacokon való működés kapcsán Vityi Péter, az IVSZ alelnöke azt hangsúlyozta, hogy a gazdaságban jelenleg az ipari megatrendek diktálják a tempót, és Magyarországnak is választania kell, hogy ezek közül melyekbe kapaszkodik bele, melyekből profitál. Mint mondta: a globális piac lehetővé teszi, hogy egy-egy sikeres vállalat saját niche piacán világszinten vezető szereplővé váljon. A szoftver- és szolgáltatásexport egyébként is gyorsul, de az Internet of Things (IoT) forradalmát jól meglovagolva robbanásszerű növekedést érhet el a magyar IT piac.
Innováció, megvalósítás - de miből?
A legtöbb innovatív magyar kisvállalkozás külső forrásokra, elsősorban befektetőkre támaszkodik. Ugyan a magyar befektetők egyaránt fontosnak tartották a bevonódást az irányításba és a személyes kapcsolatot, kiemelték, hogy veszélyei és korlátai is vannak „szerelem-befektetésnek”. Az elején pontosan tisztázni kell a kéréseket és az elvárásokat mindkét fél részéről, lefektetni a játékszabályokat - hívta fel a figyelmet Horvai Mátyás magánbefektető.
„Ha valaki beszáll egy cégbe, akkor tényleg tudnia kell, hogy mennyi pénze van erre, és mit akar elérni: a globális piacon, ha egy üzlet beindul, és finanszírozásra van szüksége, akkor folyamatosan fizetni kell, ám ahhoz, hogy a befektető megtartsa a jogait, folyamatosan egyre többet. Különben csak kvázi utazik, és nem fog eljutni oda, ahová más befektetők” – hangsúlyozta Kovács Zoltán Kirowsky-alapító, jelenleg a Dentsu Aegis Network egyik tulajdonosa és vezetője.