A vendéglátóipar legfőbb gondja a munkaerőhiány

Segíthet a duális szakképzés felgyorsítása. A vállalkozások számára nagyon fontos, hogy ismerjék a játékteret, ahol fociznak, de a kkv-k többségének nincs sem kellő szaktudása, sem anyagi forrása arra, hogy piackutatást végezzen, kérdőíves kutatást készítsen.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vállalkozások számára nagyon fontos, hogy ismerjék a játékteret, ahol fociznak, de a kkv-k többségének nincs sem kellő szaktudása, sem anyagi forrása arra, hogy piackutatást végezzen, kérdőíves kutatást készítsen. E szakmai támogatást kezdte meg már 2018-ban a BKIK. Az első ágazati kutatás eredményeiről, tapasztalatairól, mely a vendéglátó iparágról készült, kérdeztük Szányi Gabriellát, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara pr- és marketing igazgatóját.

Elkészült a BKIK első nagy volumenű, értékkel bíró ágazati piackutatása. Mi volt a kamara célja a felméréssel?

A megújult kamara legfőbb stratégiai célja, hogy a tagok által befizetett önkéntes tagdíj, valamint a kötelező regisztrációs díj többszörösen megtérüljön a vállalkozások számára. Első lépésként még 2018-ban feltártuk, hogy az egyes ágazatokban melyek azok a területek, ahol a vállalkozások leginkább igénylik a szakmai támogatást. Így derült ki, hogy szívesen vennének különböző iparági kutatásokat a budapesti vállalkozók. Ezt indítottuk el a vendéglátó ipari ágazatban.

Kiket kérdeztek és miről?

Alulról építkezve, vendéglátóipari szakembereket megkérdezve kezdtünk hozzá a munkához. A kétfázisú piackutatás során először mélyinterjúkban éttermek, streetfood-helyek, cukrászdák, kávézók, sörözők, borozók és romkocsmák tulajdonosait kérdeztük meg, mit gondolnak a szektorukról, és milyen kérdésekre szeretnének válaszokat kapni a vendégektől. Ez alapján állítottuk össze és végeztük el a kutatás második fázisát.

A kutatás eredménye szerint (is) a munkaerőhiány a vendéglátóipari cégek legnagyobb gondja. Erre van-e valamilyen programja a kamarának? Tud-e az érdekképviselet ebben hathatós segítséget nyújtani a tagvállalatainak?

A kutatás rávilágított, hogy meg kell gyorsítani a duális szakképzés gyakorlati képzőhellyé válás, a tanulófogadás  engedélyeztetési folyamatát, illetve hogy a tanulókkal testközelből kell megismertetni a szakmát, hogy ne a munkába állás után egy–két héttel derüljön ki, mégsem erre gondoltak. A BKIK 17 fős duális szakképzési tanácsadói csapatával már most is nyújt minőségi munkaerő-közvetítést, de terveink szerint a jövőben továbbfejlesztjük a tanácsadói szolgáltatásunkat, amellyel a vállalkozásokat felkészíthetjük a minőségbiztosítási ellenőrzésekre, a szakképzési törvény változásaira. A megújuló jogszabályfigyelő szolgáltatásban a kkv-kat érintő változásokról, azok értelmezéséről és gyakorlati tudnivalókról írunk, valamint már el is indítottuk közérthető, releváns pályázatfigyelő szolgáltatásunkat.

Szányi Gabriella, a BKIK pr- és marketing igazgatója: „A megújult kamara legfőbb stratégiai célja, hogy a tagok által befizetett önkéntes tagdíj, valamint a kötelező regisztrációs díj többszörösen megtérüljön a vállalkozások számára”

A kutatásból kiderült, az éttermek szívesen kiszolgálnák a különböző étkezési szokások kapcsán felmerülő igényeket – gondolok itt pl. a mentes kínálat szélesítésére –, de a szabályozási nehézségek, illetve a beszállítók szűk köre ennek gátat szab. Tud ebben segítséget nyújtani a kamara? Ha igen, hogyan? Milyen tervek vannak?

Az éttermesek és a cukrászdák szerint a Paleo-diéta korszaka lecsengőben van, viszont az ételintolerancia miatt most a „mentes táplálkozás” hódít. A gluténmentes étkezés mögött egyfajta divatot is érzékelnek, a laktózmentességet az orvostudományi álláspontok miatt jobban elfogadják. A mentes kínálat biztosítása valóban nem egyszerű: a gluténmentességnek komoly szabályozási követelményei is vannak, másrészt kevés a beszállító, nincsenek vendéglátóipari kiszerelések, az alapanyagok nagyon drágák, amit a vendégekre nem háríthatnak át. A Kamara elsősorban a nagyon összetett és komplex szabályozás értelmezésében tud segíteni a vállalkozásoknak. A már említett pályázatfigyelő szolgáltatásunkkal pedig a cégek nyomon tudják követni, milyen elérhető pályázati forrásokkal tudják megvalósítani a szigorú technikai feltételeket, vagy megszervezni a szükséges ellátási láncot.

Hogyan tudja a kamara hasznosítani az ágazati vizsgálat eredményeit?  Van olyan része a kutatásnak, ami a kamara jövőbeli programjára kihat?

A Kamara célja a kutatással nemcsak a problémafeltárás volt, hanem az azonnali válaszadás is. Pontosan láthatjuk, hogy hol van ránk szükség, hol tudunk valóban releváns és hasznos szolgáltatásokat nyújtani. Ahogy már említettem, így született meg a pályázatfigyelő, jogszabálykövető szolgáltatásunk, de a felmérés következménye az is, hogy látogatásokat szervezünk majd a sörfőzdékbe.

A Magyar Sörgyártók Szövetségével milyen együttműködést tudnának elképzelni?

Nagy öröm volt számomra, amikor dr. Kántor Sándor, a Sörszövetség igazgatója a kutatásunk publikálását követően megkeresett, hogy részletesen áttekintsük annak eredményeit és az esetleges együttműködés lehetőségeiről beszélgessünk. A Szövetség célja, hogy Magyarországon fejlődjön a sörkultúra, a csapolt sör rangja erősödjön a vendéglátóhelyeken és minél több prémium sör kerüljön a vendéglátásba. Hiszen az a kutatásból is kiderült, hogy az éttermek és kocsmák közönsége egyre inkább a minőségi italokat keresik, így a sörben is prémium felé fordul a fogyasztói igény. A választék bővülése és a prémium termékek megerősödése pedig hozzáértő személyzetet és minőségi kiszolgálást igényel. Remélem, hamarosan sikerül létrehozni a Szövetség és a BKIK közötti együttműködést.

Mi lesz a következő piackutatás, kérdőíves felmérés témája?

Új ágazatról egyelőre nem tudok beszámolni, de témákról igen. Az év első negyedévében három nagyívű kutatást tervezünk: az Y-Z generációs kutatás során feltérképeznénk a munkához való hozzáállásukat, attitűdjüket, illetve hogy a cégek hogyan tudják ezt a generációt integrálni, milyen nehézségekkel kell szembenézniük a folyamat során. Az őszi szakképzési rendszerről készült kutatásunkhoz hasonlóan kíváncsiak vagyunk, hogy a vállalkozások mennyire elégedettek az egyetemi, főiskolai képzésekkel, mi az, amire nagyobb hangsúlyt fektetnének, illetve hogy az egyetemistáknak milyen elvárásaik vannak a munkaerőpiacon.

Habár minden egyes kutatásunk célja az, hogy a BKIK megtudja, miben segíthet tagjainak, részletesen is szeretnénk megismerni a Kamarával szembeni elvárásokat. Gondolok itt arra, hogyan tudjuk segíteni az innovációban a cégeket, mennyire igénylik a szemléletváltást az érdekképviseletben, egyáltalán mennyire elégedettek a munkánkkal.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo