A szabályok helytelen értelmezése miatt a vállalkozások jelentős részénél még mindig nem készültek el a számviteli politikák. A LeitnerLeitner könyvvizsgálóinak tapasztalatai alapján jellemzően az is meglepetésként éri a vállalkozásokat, hogy legalább az alkalmazástól számított 90 napon belül, azaz 2016. március 30-ig mindenképpen el kell készíteniük a frissített számviteli politikát – mondta el Siklós Márta. Pedig ettől a végső – a törvényi előírások meglehetősen szabad értelmezése alapján meghatározott – határidőtől mindenképpen rendelkezniük kell a vállalkozásoknak módosított számviteli politikával.
A számviteli politika az aktualizálás során érdemes végiggondolni és rögzíteni többek között az új határértékeknek megfelelő beszámoló típust, az eredmény-kimutatás új formáját, a fióktelephelyek adatait, a kiegészítő melléklet szerkezetét és tartalmát, a kivételes nagyságú vagy előfordulású bevételeket és költségeket, ráfordításokat. A könyvvezetési adatok mérlegben és eredmény-kimutatásban való megjelenésénél is számos fontos szempont lehet: például, hogy a számlarendbe felvettek-e olyan főkönyvi számlákat, amelyek a jelentős tulajdonosi részesedés fogalmának megjelenéséből keletkeznek, vagy hogy megszüntették-e mérleg szerinti eredmény számlát, és bevezették-e a helyére az adózott eredmény számlát, de legalább átnevezték az előbbit az utóbbira.
Ha a számviteli politika elkészült, akkor jó hír, hogy az új számviteli törvény által meghatározott többi feladat nem tesz szükségessé azonnali cselekvést a vállalkozások számára. Mivel nincsenek konkrét határidőhöz kötve, az év során bármikor, de legkésőbb a 2016-os beszámoló összeállításáig, végrehajthatók. Ezek közé tartozik például a 2015-ös beszámoló adatainak „átfordítása”, azaz az összehasonlíthatóság érdekében a 2016-os szabályoknak megfelelő szerkezetben való bemutatása. Tipikusan a zárási teendőkhöz kapcsolódó feladat a kiegészítő melléklet új előírások szerinti összeállítása. Vannak olyan folyamatos teendők is, mint például az év során előforduló gazdasági események rögzítése a könyvekben az új előírások szerint, melyet akkor kell elvégezni, amikor ezek aktuálisan szükségesek.
Az új törvényi előírások előtt keletkezett üzleti vagy cégértéket az átmeneti szabályoknak megfelelően pedig már a 2016-os nyitás után rendezni kellett, és ezt az érintett vállalkozások többsége már el is végezte.