A világszerte több mint 1300 interjúalany válaszain alapuló felmérés egyértelműen mutatja, hogy a pénzügyi szektor birkózik az innovációval. Az ilyen együttműködések egyik motiváló tényezője, hogy a szektoron belüli szereplők egyre jobban félnek attól, hogy bevételkiesést szenvednek el az önálló FinTech-cégek miatt; ezekre a válaszadó pénzügyi szolgáltatók 88%-a valódi fenyegetésként tekint (2016-ban még 83% volt ez az arány). Átlagosan bevételeik akár 24%-a is kockán foroghat a megkérdezettek véleménye szerint - olvasható a PwC Magyarország közleményében.
Valós fenyegetést jelentenek a FinTech cégek?
A hazai eredmények is azt mutatják, hogy a bankok elsősorban fenyegetésként élik meg a Fintech cégek térnyerését, azonban egyre több az együttműködésre nyitott pénzintézet, akik a Fintech-ekkel együttműködve, azok dinamikusságából tanulva igyekeznek jobb szolgáltatásokat nyújtani az ügyfeleik számára. A megkérdezettek 72%-a a lakossági bankolást tartja a hazai piacon leginkább Fintech-ek által érintett területnek.
Mindezek eredményeként kölcsönös megértés van kialakulóban a két fél között: a FinTech startup cégeknek a tőkéhez és az ügyfelekhez való hozzáférésre van szükségük, amelyet a jelenlegi szolgáltatók képesek biztosítani, a nagy pénzügyi vállalatok pedig kezdik megérteni, hogyan segíthetnek nekik a FinTech cégek abban, hogy végre leküzdjék a korábbról eredő technológiai és ügyfélkommunikációs problémáikat.
„A FinTech cégekkel való együttműködés – és tágabb értelemben az innováció – nem arról szól, hogy csatlakozzunk a legújabb divatirányzathoz, hanem arról, hogy találjuk meg a legjobb, leghatékonyabb módszert üzleti stratégiánk megvalósítására, és végső soron ügyfeleink jobb kiszolgálására” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere.
„A pénzintézetek és az innovátorok közti együttműködés egyre szorosabbá válásával a fogyasztók is kezdik majd megtapasztalni az ebből fakadó előnyöket. Azok a költségek és frusztrációk, amelyekkel az ügyfelek a bankjukkal, biztosítójukkal vagy alapkezelőjükkel való kapcsolattartás során gyakran találkoznak, remélhetőleg csökkenni fognak, amint érezni kezdik az előnyeit annak, hogy a korszerű és hatékony vállalatok az ő igényeikhez jobban igazodó, ügyfélorientált termékeket kínálnak” – tette hozzá Osztovits Ádám.
A jelentés rámutat, hogy a FinTech cégekkel való együttműködés kulcsszerephez tölt majd be a vállalatok kutatás-fejlesztési tevékenységének kiszervezésében, illetve abban, hogy stratégiájukat megvalósítsák, és ez az együttműködés végső soron lehetővé teszi, hogy a cégek sokkal gyorsabban kínálhassanak új termékeket ügyfeleiknek.
„A mobil pénzügyi szolgáltatások egyfajta kaput jelentenek, amelyen keresztül elérhetők azok a fogyasztók, akik korábban nem rendelkeztek banki kapcsolatokkal. Előrejelzésünk szerint az, hogy a mobiltechnológia új ügyfeleknek biztosít hozzáférést a pénzügyi szolgáltatásokhoz, 3 ezer milliárd dollár értékű piacot nyithat meg a pénzforgalmi szolgáltató szektor számára” – emelte ki Kerekes Antal, a PwC Magyarország technológiai tanácsadásért felelős cégtársa.
A PwC DeNovo platformjától származó adatok szerint a mesterséges intelligencia pénzügyi szolgáltatásoknál történő alkalmazásával foglalkozó startup-cégek komoly finanszírozásban részesülnek, az elmúlt két évben átlagosan évi 1 milliárd dollár értékű támogatást kaptak. Az elemzés szerint a mesterséges intelligenciát, valamint annak alapját képező adatokat és analitikai eszközöket bankok, alapkezelők és biztosítók használják majd arra, hogy a napi kapcsolattartás révén segítséget nyújtsanak ügyfeleiknek a számukra legmegfelelőbb pénzügyi döntések meghozatalában.
Színre lép a blockchain-technológia
- A nemzetközi pénzügyi szolgáltatók több mint háromnegyede (77%) tervezi, hogy 2020-ig bevezeti a blockchain-technológiát éles üzemi rendszereiben.
- A blockchain-technológiával foglalkozó cégek finanszírozása 2016-ban 79%-kal nőtt az előző évihez képest, globális értéke elérte a 450 millió dollárt.
- A nemzetközi pénzintézetek közel negyede (24%) állítja, hogy „rendkívül” vagy „nagyon” jól ismerik a blockchain-technológiát.
A felmérés válaszadói szerint a blockchain legvalószínűbb alkalmazási területei a pénzforgalmi és pénzátutalási szolgáltatások, valamint a digitális személyazonosság-kezelés. A blockchain alkalmazási területeivel kapcsolatos vélemények országonként változnak, gyakran attól függően, mennyire fejlett a technológia az adott területen. Az Egyesült Államokból származó válaszadók a pénzátutalási infrastruktúrát jelölik meg a legvalószínűbb üzleti alkalmazási területként, ami feltehetően annak köszönhető, hogy Amerikában már meglehetősen magas szintet értek el a blockchain-beruházások.
„A pénzügyi szolgáltató szektor mostanra teljesen elfogadta a FinTech-et mint a változás és az innováció mozgatóját. Mindez a tevékenységek széles körét öleli fel a FinTech startup cégekkel való együttműködéstől, a házon belüli inkubátorcégek finanszírozásán és az új megoldások hadrendbe állításán keresztül az olyan alkalmazási területek kipróbálásig, mint a blockchain. Az, hogy a cégek tartósan az innovációra koncentrálnak, csak jót tehet a vállalatoknak és ügyfeleiknek egyaránt, és igen nagy szükség is van rá” – hangsúlyozta Kerekes Antal.
A FinTech elfogadása legalább annyira szól a különféle munkamódszerekről és problémamegoldásról, mint az új technológiák hadrendbe állításáról” – mondta Nagy Ádám Gusztáv a PwC Magyarország technológiai tanácsadási szakértője.