A megfontolt hipszter

A Warby Parker alapítói a tömegek számára elérhető szemüvegeket akartak készíteni úgy, hogy a cégük problémákat oldjon meg ahelyett, hogy újabbakat kreál. Minden eladott termék után egyet a rászorulók kapnak, van ingyen ebéd és ingyen szállítás. Az ötletből öt évvel a cég indulása után milliárdos és ikonikus üzlet lett úgy, hogy egyelőre csak Amerikában értékesítenek.

Mi a Magyar Péter-jelenség titka?
Mennyiben más Magyar Péter, mint Orbán Viktor?
Mennyi voksot szerezhet a Tisza Párt, kitől vehet el szavazatokat?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Somogyi Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Political Capital szociológus társalapítójától!

2024. május 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Neil Blumenthal három osztálytársával ötölte ki a márkát és az üzleti modellt: olcsó, de stílusos, minőségi szemüvegkereteket kínálnak a tömegeknek az interneten keresztül. Mivel maguk tervezik a kereteket, és online értékesítenek, drasztikusan lerövidítették az ellátási láncot az iparágukban megszokotthoz képest. Az elképzelésük kevés volt ahhoz, hogy nyerjenek a diákokat segítő Wharton üzletiterv-versenyen, de ahhoz elég volt, hogy a fiúk – Blumenthal, a ma ügyvezetőként dolgozó David Gilboa, Andrew Hunt és Jeffrey Raider – beleszeressenek, és beindítsák a céget. Az alacsony ár és a jó dizájn annyira vonzónak bizonyult, hogy egy hónappal az indulás után több mint 20 ezres várólista volt a termékekre, vagyis képesek voltak betörni az alapvetően nagy cégek dominálta szemüvegpiacra. Ez azonban még kevés lett volna a hosszú távú sikerhez, hisz az elmúlt években számos internetes startup futott fel, majd dőlt össze. Hogy ezt elkerüljék, a Warby minden erejével a gyártásra és a márkaépítésre koncentrált.

Kép: Fotó: Flickr

Átgondolt könnyedség

Hogy áthidalják a netes értékesítés hátrányát, a Warby Parker az otthoni felpróbálás lehetőségét is biztosítja a vásárlóknak, akik öt próbadarabot rendelhetnek teljesen ingyen. Hogy ez növeli a költségeket? Igen. Ahogy drága a manhattani panorámás ügyfélszolgálati központ is, ahol magasan túlképzett emberek dolgoznak. De a Warby vezetői szerint bőven megéri, hiszen egy lifestyle márka építéséhez „csodálatos emberekre van szükség, akik kapcsolatot építenek a fogyasztókkal”.

A Warby új kategóriát teremtett: a tech alapú lifestyle márkát. Befektetésekből bővítette a termékskálát¸ és egy gyorsan növekvő értékesítési hálózatot hozott létre. Bár netes üzletként indultak, ma a világháló mellett fizikai boltokkal is jelen vannak. Sikerük titka az, amit az olaszok „sprezzaturá”-nak neveznek. Hogy ami könnyednek tűnik, valójában minden részletében kimunkált. A különbség a lufi és a hosszú távú üzleti siker között sokszor éppen a tudatos kételkedés és az aprólékos átgondolás képességében rejlik.

„Engedjétek szörfözni az embereimet!”
Egy „őrült szörfös” találta ki és tette világhírűvé a világ legzöldebb túraruhamárkáját. A Patagonia története bizonyítja, hogy az elvekben való magabiztos hit sikerre vihet egy vállalkozást. Még akkor is, ha a cég – elsőként a világon – egész oldalas hirdetésben üzeni a vásárlóinak, ne vásároljanak, az alkalmazottak pedig akkor mennek szörfözni, ha akarnak.
Minden területen nagy a kontroll: a kollégák hetente jelentik, hogy mit értek el, és mit terveznek, értékelik, hogy ezzel mennyire elégedettek, és elvárás az innovatív ötlet – legyen bármilyen apró – felvetése is. Félévente értékelik az alkalmazottak teljesítményét, valamint a munkatársak is minősítik a vezetőket. A szigorért cserébe teljes átláthatóságot, kiszámíthatóságot és heti háromszor ingyen ebédet ígérnek a munkavállalóknak.

Blumenthal hisz a szervezetekben érvényesülő piramis modellben, csak szerinte ez a megszokotthoz képest éppen fordítva van: a vezető feladata, hogy biztosítsa az erőforrásokat és eszközöket, megértesse a prioritásokat, és kijelölje az utat mutató terelőkorlátokat. Olyan környezetet kell teremtenie, ahol az alkalmazottak nagyot álmodhatnak, jót tehetnek, és jól érzik magukat.

Ügyfélkezelés mindenekelőtt

A cég legfontosabb részlege az ügyfélszolgálat, hiszen a szemüveg nem is a legegyszerűbb termék, a megfelelő vevőkezelés pedig minden netes üzletnél kiemelkedően fontos. A kommunikációt egy pontosan rögzített márkaidentitás határozza meg. Az új kollégák képzést és stílusútmutatót kapnak, de az alapok megismerése után arra bátorítják őket, hogy szabadon kommunikáljanak a fogyasztókkal. A cél, hogy szerethetők legyenek, olyannyira, hogy a vásárlók meg akarják hívni őket a következő bulijukba – fogalmaz Sasha Tulchin, a cég kreatív igazgatója. Komolyan veszik tehát, hogy úgy kell kezelni másokat, ahogyan szeretnénk, ha velünk bánnának.

Kolonc helyett iránytű a fenntarthatóság
A felelős üzleti működés lassacskán a helyére kerül: a céges stratégiák középpontjába. A vállalatok kezdik belátni: a túlélés feltétele, hogy reagáljanak a világ problémáira, és a maguk módján részt vegyenek azok megoldásában. Korántsem öncélú jótékonyságról van tehát szó.
Mindemellett a cég egyik alapértéke, hogy mindenben legyen egy kis móka – ezért teljesen bevett kérdésük például az állásinterjún, hogy a jelölt milyen jelmezt viselt utoljára. Véleményük szerint ugyanis nem magunkat, hanem a munkánkat kell komolyan vennünk. Ez a nem bonyolult alapvetés Blumenthal szerint a mindenre kiterjedő felelős üzleti megközelítés, ami bárhol sikeres lehet.

Egy meg egy

Nem az a kérdés, hogyan gyárthatunk többet, hanem az, hogyan tehetünk többet – véli Blumenthal. A Warby Parker – regisztrált B Corp-ként – a világ egyetlen karbonsemleges szemüveggyártója. Feltérképezték a gyártási, szállítási és tárolási, de még irodai munkafolyamataik teljes szén-dioxid-kibocsátását, és ezt környezetvédelmi támogatásokkal ellentételezik. Együttműködnek a Verité nevű, fair foglalkoztatással foglalkozó szervezettel, hogy biztosítsák a gyáraikban a megfelelő munkakörülményeket. Ami azonban ikonikussá tette a céget, az a „Vegyél egyet, adj egyet!” program.

Blumenthal az egyetem elvégzése után a VisionSprings civil szervezetnél dolgozott. Járt számos országban, és szembesült azzal, hogy a szemüveg megváltoztathatja valakinek az életét. A kezeletlen látásproblémák pedig az egész gazdaságra hatással vannak: becslések szerint évente mintegy 200 milliárd dolláros veszteséget jelentenek globálisan. A Warby Parker ma minden eladott keret után egy másikkal támogatja a VisionSprings tevékenységét – 2014 nyarára több mint egymillió darabnál jártak –, amely szervezet a fejlődő országokban értékesítési képzéseket szervez, és elérhető árú szemüvegeket kínál. A program megélhetést kínál rászorulóknak, akik azután maguk is képessé válnak, hogy segítsék a közösségük fejlődését. A szervezet nem a gazdag világ levetett cuccait adományozza, hanem azt a lehetőséget kínálja, hogy bárkinek legyen a helyi sajátosságoknak megfelelő szemüvege. Mert a divat – vallja a Warby – fontos, bárhol élünk, és bármennyit keresünk.

Ki is az a Warby Parker?
Warby Parker gyors észjárású, intelligens, magas jövedelem híján is jólöltözött, sosem szarkasztikus, és vendégségben mindig segít a háziasszonynak – fogalmazza meg a cég kreatív igazgatója. A márkaképhez illeszkedik a névválasztás is. A Warby Parker elnevezést Jack Kerouac két szereplőjétől kölcsönözték. Bár egy hipszter márka esetén eleve jól hangzik a kultikus íróra való hivatkozás, a cég identitásában tényleg fontos az irodalom. A fizikai boltokban is szép számmal találni köteteket, a cég honlapjának Gyakori kérdések menüjében pedig kitüntetett helyen szerepel a „tudnátok ajánlani egy jó könyvet?” pont. És persze tudnak. Nem sokkal a 2010-es indulás után a szemüvegek már a legnagyobb divatmagazinokban szerepeltek, 2011 májusában pedig megérkezett az első nagyobb befektető is, aki 2,5 millió dollárt invesztált a cégbe. Még abban az évben további 12 milliót, egy évvel később pedig összesen 41 millió dollárt vontak be. A cég 2015-ben már évi több mint egymillió szemüveget adott el, és az év áprilisában 1,2 milliárd dollárra értékelték.

Véleményvezér

Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét

Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét 

Aranyat rejtettek a betonba, vagy mi került ennyibe?
Nagyot javult a közbiztonság Európában

Nagyot javult a közbiztonság Európában 

Csak a nézettség számít.
Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo