A kkv-k túlélésének kulcsaivá váltak a napelemes rendszerek

Azzal, hogy a vállalkozások kikerültek a lakossági energia-díjszabás alól, a kilowattonkénti áramköltségeik drasztikusan – akár öt-hatszorosára – emelkedtek. Ebben a helyzetben a kis- és középvállalatok számára nem csupán a versenyképesség a tét, hanem napelemes rendszerek nélkül esetenként már a piaci létük is megkérdőjelezhetővé vált. „Sok vállalkozó abban a tévhitben él, hogy az áramszámláját csak hatalmas, ipari méretű napelemes rendszerrel tudná kordában tartani. A gyakorlatban azonban azt tapasztaljuk, hogy akár egy nagyobb családi ház energiaszükségletére méretezett napelemes rendszer is 40-60 százalékos áramfogyasztást válthat ki a cégek esetében” – hívja fel a figyelmet Szarka Zoltán, az Assix Intersolar üzletfejlesztési igazgatója.

Tervezhetetlen energiaárak a versenypiacról

A vállalkozások nem csupán a megemelkedett energiaköltségekkel néznek szembe, hanem a versenypiaci energiaárakkal, amelyek nagyon nehezen tervezhetőek, hiszen az európai energiatőzsdék ingadozásának kitett árakról van szó. Természetesen ezek akár mérséklődhetnek is – amit például az elmúlt hetekben tapasztaltunk –, de ha negatív irányba mozdul el a tőzsde, és emelkednek az energiaárak, akkor újabb előre be nem tervezett rendkívüli terhet róhat a cégekre.

Mindenképp tervezhető és kiszámítható módon kell az energiaköltségek meghatározó részét kialakítaniuk a vállalkozásoknak, amelyre a legtöbb KKV esetén egy nagyobb családi ház energiaszükségletére méretezett napelemes rendszer már képes lehet.

„Ez alatt értjük a 10-20, akár 30 KW-os teljesítményű rendszereket, amelyek, ha figyelembe vesszük a jelenlegi fogyasztási szokásaikat, lemodellezhetőek, és láthatóvá válik az a rendszeroptimum, amivel a termelési időszak alatt – jellemzően reggel 8-tól délután 6-ig a napelemes rendszerek tudnak termelni” – mutat rá Szarka Zoltán. „Ehhez mérten akár 40-60 szézaléka is kiválthatóvá válik a cégek éves szintű energiafogyasztásának, még úgy is, hogy vannak az évszakok közötti termelési eltérések” – emeli ki az Assix Intersolar szakértője.

A méretezés a lényeg

A cégek által legelsőként feltett kérdésre, miszerint hány év alatt térül meg a beruházás, a jelen helyzetben nincs „ökölszabály”, mert számos faktortól függ – például, hogy éjszaka van-e és ha van, mekkora a vállalkozás energiafogyasztása, vagy hogy szezonálisan vannak-e kiugró energiaigényű időszakok, mint például egy wellness hotel esetében a téli szezon. A megtérülést jelentősen befolyásolja az energiatárolás szükségessége is, ahol az energiatároló eszközök ára is képbe kerül. Minden vállalkozás esetén az optimális méretezés a megtérülés kulcsa, amikor a napelemes rendszer tényleges termelési képességéből a maximumot kihozva a megfelelő – napon belüli – tárolási rendszert és kapacitást párosítják. Az Assix Intersolar tapasztalatai azt mutatják, hogy a tavasztól őszig terjedő időszakban a teljes napi fogyasztás akár a 80 %-a kiváltható egy ügyesen optimalizált rendszerrel.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo