Noha a felmérések szerint egyre több kisvállalat bízza külső cégekre a hirdetési és a saját maguk népszerűsítésével kapcsolatos feladatokat, még mindig sokan oldják meg házon belül ezeket a napi munkafolyamatok részeként. Egy tavaly év végi kutatás alapján a megkérdezett vállalkozások 60 százaléka foglalkozik saját maga azzal, hogy elérhetővé és láthatóvá váljon leendő ügyfelei számára.
Az Invitel megbízásából a BellResearch a közelmúltban olyan kutatást végzett a hazai kisvállalatok körében, amelynek keretében azok telekommunikációs szokásait, döntéseit kívánta feltérképezni, mélyebben megérteni. A felmérésben arra is rákérdeztek, milyen szolgáltatásokat tartanak a legfontosabbnak a kisebb magyar vállalkozások. A megkérdezettek szerint az internet a kapcsolattartás és információáramlás elsődleges csatornája.
A válaszadók ráadásul kiemelték, hogy számos szektorban szinte kikerülhetetlen az internet, ugyanis bizonyos kötelező adatszolgáltatások azon keresztül történnek. Ilyen például az áruszállító cégek által használt Elektronikus Árukövető Rendszer (EKÁER) vagy akár az üzletekben használatos online kassza. Mindemellett a vizsgálat igazolta azt a köztudomású tényt is, hogy az internet hatékonyabbá, gyorsabbá teheti az adminisztratív munkafolyamatokat. Ráadásul a dokumentálhatóság is egyszerűbbé válik a világháló segítségével.
A kutatásból az is kiderült, hogy leginkább a 10-30 Mb/sec közötti sávszélesség használata jellemző a megkérdezett kisvállalatokra. Ez az adatátviteli sebesség bőven elegendő egy kisebb cég zökkenőmentes működéséhez. Döntően böngészésre, levelezésre, kisebb fájlméretű csatolmányok küldésére és fogadására használják mindennapi munkájuk során az internetet a vállalkozások. (A magyarok átlag feletti gyakorisággal használják például a közösségi médiát a magánéletükben – vagyis ismerik azt, csak nem tekintenek rá üzleti lehetőségként.)
Ma már alapvető elvárás a cégekkel szemben, hogy a legfőbb információk fellelhetők legyenek róluk a világhálón. Kezdve a cég fő profiljától a termékeket, szolgáltatásokat népszerűsítő akciókon át a kapcsolattartási adatokig. Utóbbi esetében egy vezetékes telefonszám feltüntetése nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a vállalkozást könnyebben elérhessék kérdéseikkel a leendő megrendelők vagy vásárlók. Az internet segítségével tehát egyszerűen megtalálhatják a vállalatot a potenciális ügyfelek, ezért napjainkban nem árt, ha egy vállalkozás saját domain névvel rendelkező honlappal és könnyen megjegyezhető, céges e-mail címekkel rendelkezik. A kisebb hazai cégeknek azonban mindössze 44 százaléka rendelkezik weboldallal.
Ha már megvan a saját, www.cegnev.hu formátumú domainnév és webtárhely, számos ingyenes, online weboldalkészítő áll rendelkezésre, hogy tartalommal töltsük meg vállalkozásunk honlapját, ami segíthet abban, hogy potenciális ügyfeleink könnyebben megtalálják honlapunkat a világhálón. Akik pedig szeretnék egy gombnyomással megosztani ügyfeleikkel, vásárlóikkal az olyan aktuális információkat, mint például a nyitva tartás, törzsvásárlói kedvezmények, akciók vagy új termék érkezése, nekik érdemes a Facebookon céges rajongói oldalt is létrehozniuk. A közösségi oldalak új ügyfelek szerzésében is segíthetnek, akár nyereményjátékok szervezésével, hűségprogramok hirdetésével. Ráadásul a cégek a munkával teli mindennapokból kedves életképeket is megoszthatnak követőikkel.
Ha jól használjuk, a közösségi oldalakon való megjelenés tökéletes eszköz arra, hogy gyakrabban érintkezzünk üzleti partnereinkkel, ügyfeleinkkel, és megerősítsük az egymás közötti bizalmat, tegyünk egy lépést a személyes hitelesség kialakulása érdekében. A már meglévő partnereink mellett számtalan új ügyfélhez is eljuthatunk a Twitteren, LinkedInen, Facebookon, a Google+-on vagy éppen a Foresquare-en át. Hogy vajon melyik a számunkra legmegfelelőbb eszköz, és hogyan érdemes ott jelen lennünk, arról itt olvashat bővebben.