A Google Trends a keresőóriás egy olyan szolgáltatása, amely a legnépszerűbb keresőkifejezéseket jeleníti meg országokra, időszakokra és kategóriákra lebontva. Az eredményeket relatív számadatokkal jelzi, ami azt jelenti, hogy a legmagasabb értéket jelöli 100-al, a többit pedig ehhez képest állítja be arányosan.
A Google Trends azt is jelzi, hogy a keresés honnan származik (Kereső-, Képkereső-, Hírkereső-, Google Shopping- vagy Youtube-keresés), és mennyisége időben hogyan változott. Ha vissza akarunk menni az időben egy kifejezés keresési mennyiségeit megvizsgálni, akkor egészen 2004-től, vagyis az elmúlt 15 évből állnak rendelkezésre információk.
A Google Trends adatai elvileg naponta frissülnek, de maga a Google is beismerte, hogy tartalmazhat időnként pontatlanságokat, amelyek a mintavételezési eljárásból erednek.
Lássuk, hogy milyen érdekességeket lehet az adatokból kibányászni:
Az idei 2019-es évben az alábbi keresési kifejezések voltak a legnépszerűbbek a magyar felhasználók kereséseiben:
- budapest
- youtube
- időjárás
- fordító
- freemail
- időkép
- index
- menetrend
Ha kimondottan csak a Google Képkeresőbe beírt kifejezéseket nézzük, akkor a legnépszerűbb kifejezések az alábbiak:
- képek
- wallpaper
- budapest
- audi
- meme
- rajzok
- kutya
- idézetek
- kép
- térkép
A Youtube a Google tulajdonában van, ezért az oda beérkező keresésekre is szűrni tudunk a Google Trendsben. Az idei évre vonatkozóan a Youtube-keresési toplista az alábbiak szerint alakul:
- film
- teljes film
- filmek
- zene
- music
- filmek magyarul
- zenék
- teljes filmek
- teljes filmek magyarul
- mese
Hogyan segíti a Google Trends a vállalkozásokat?
A Google Trends alkalmazást alapvetően nem bulvárcélokra, sokkal inkább marketing- és üzleti célokra célszerű használni. Segítségével a vállalkozások fel tudják mérni a vásárlói igényeket, illetve tervezni tudnak az egyes keresések szezonalitására.Nézzük egy kicsit részletesebben használatának előnyeit:
- a tartalom-marketingstratégia hozzáigazítható a szezonalitásokhoz
- a kulcsszó kutatásokban jelentkező torzítások ellensúlyozhatók
- pontosabb marketingstratégia tervezhető az ismétlődő trendek ismeretében
- a kapcsolódó kulcsszavak segítségével új kulcsszóötleteket lehet szerezni
- megtudhatjuk, pontosan hol, melyik országban mekkora az igény a szolgáltatásainkra, termékeinkre
- a Youtube-stratégia finomítható a videós keresések ismeretében
Hogyan használd a Google Trends szolgáltatást
- Menj fel a https://trends.google.com oldalra.
- Ha a hazai adatokra vagy kíváncsi, akkor a jobb felső sarokban állítsd át az országot Hungaryre.
- A keresőbe írd be azt a kifejezést, pl. „mosógép”, amelynek trendjére kíváncsi vagy, és nyomj enter-t.
- A felső menüsorban ellenőrizd le, hogy az ország valóban Magyarország, állítsd be, milyen időtartamra vagy kíváncsi.
- Ugyanitt a felső menüsorban állítsd be, milyen iparághoz tartozik az adott keresőszó. Ez akkor fontos, ha ugyanannak a szónak több értelme van. Ilyen esetekben fontos, hogy az iparágat állítsd be, ellenkező esetben minden jelentés meg fog jelenni az eredményekben, ami jelentősen torzíthatja azt.
- Végül a kapott eredményeket továbbszűrheted a felső menüsor utolsó elemének segítségével web alapú, kép-, hír-, Google Shopping- és Youtube-keresésekre.
A jobb felső sarok „+ Compare” részbe kattintva további keresőkifejezéseket adhatsz hozzá a diagramhoz, ezzel összehasonlítva őket egymással.
A kapott eredményeket le lehet tölteni csv formátumba, így utólagos Excel-kimutatások, -elemzések, prezentációk során is fel lehet használni őket.
Szerző:
Tusnádi István,
ügyvezető