A döntéshozás alapszabályai és alaphibái

Ahogy a meeting szabályai fontosak a különböző gondolkodásmódú, felkészültségű, pozíciójú tagok közötti kommunikáció konstruktív mederben tartása szempontjából, a döntéshozatal folyamatának betartása is azt segíti, hogy a csapat együtt haladjon a közösen elfogadott, jó minőségű döntés felé.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Dönteni általában akkor kell, ha valamilyen esemény megzavarja a dolgok megszokott menetét (vagy előre láthatók azok a változások, amelyekre fel kell készülni).

Hiába vannak közös megállapodások (normák, szabályok) a csoport együttműködésére, ha a döntéshozatal folyamata rossz beidegződések mentén történik. Ahogy a szabályok célja is az, hogy a csoport tagjai úgy tudjanak együtt haladni, hogy a legjobb döntés szülessen, a kölcsönös bizalom és megbecsülés fenntartásával, ebben az esetben is ez a cél.

Sorozatunk célja azoknak a meetingszabályoknak a rendszerbe foglalása, melyekkel eredményesebbé és nem utolsósorban rövidebbé lehetne tenni az összejövetelt.

A korábbi részek itt olvashatók.

6. A döntéshozatal szabályai

 

Jelentése

Célja

1. Klíma kialakítása, „megérkezés”   Az értekezlet tagjai különböző helyzetekből érkeznek az értekezletre. Ki ideges, ki álmos, ki lelkes, mindenki másmilyen lehet. A cél, hogy egymásra hangolódjanak, hogy képesek legyenek egymásra figyelni, meghallgassák az érveket, és azokra reagáljanak. Ha a meetingszabályok nem ismertek, azokat is érdemes elmondani.
2. Akkumuláció  A témával kapcsolatos problémák összegyűjtése. (Mi a probléma? Erre többen többféle választ fognak adni.) A cél, hogy mindenkinek lehetősége legyen elmondani, hogy a saját szemszögéből, tapasztalatai, információi alapján milyen vonatkozásai vannak a problémának.
3. Rendszerezés  A felmerült problémák logikai rendszerezése. Lehet ez a halszálkamodell szerinti ok-okozati elemzés, de lehet akár a logikailag összetartozó témák egy csokorba foglalása. Ezzel jutunk el ahhoz a kérdéshez, hogy valójában mire is keres a csapat megoldást. Egy jól feltett kérdésre „magától” megszületik a válasz.
4. Érlelés  Az érlelés gondolkodási folyamat, amire lehet, hogy elég egy 10 perces szünet, de lehet, hogy akár napokat is érdemes hagyni (pl. háttér-információk gyűjtésére, internetes kutatásra), és innen folytatni a megbeszélést. Célja, hogy mindenkinek lehetősége legyen végiggondolni a helyzetet, és hagyni, hogy megszülessenek azok a megoldások, amelyeket a csapat keres.
5. Ötletelés  A kreatív csapattagok kedvenc része. Itt lehet elővenni a fantáziát, és kreatív megoldásokat találni. Vannak a kreativitást elősegítő technikák (ezek egyike pl. a „brain storming”), melyek ebben a fázisban felhasználhatók. Az itt leírt folyamat célja éppen az, hogy ne kezdhessenek el ötletelni a megoldáson a kreatívok, amíg még a probléma sem egyértelmű, amire megoldást keresnek.
6. Valóságpróba  Fel kell tárni, hogy milyen eredményt hozna, ha a felvetett ötleteket megvalósítanák. Rendelkezésre állnak-e a szükséges erőforrások, milyen hatással lenne más területek munkájára, hogyan fogadnák a vevők, stb. Hiába döntenek úgy a kreatívok, hogy kellene harangozni, ha nincs harang.A valóságpróba célja annak vizsgálata, hogy lehet-e, kell-e, érdemes-e a döntést végrehajtani. A közös bölcsesség és az összes résztvevő egyetértése elég erős garancia arra, hogy jó döntés születik.
7. Véglegesítés  Hiába döntenek úgy, hogy „valamit végre kell hajtani”, ha az a személy vagy szervezeti egység nem ért egyet a döntéssel, akinek ezt meg kellene valósítani. Többségi, szavazásos döntés esetén mindig megvan az esélye, hogy éppen az nem ért egyet a döntéssel, akinek végre kellene hajtani. Kiszámítható a végeredmény.
Hibák a döntéshozatalban

1. Automatikus döntések – A döntések a már megszokott módon születnek – függetlenül attól, hogy az megfelel-e annak a témának, amelyben dönteni kell.

2. Dominancia – Aki a leghangosabb és legdominánsabb, arra hagyják a döntést.

3. Konformizmus – A tagok nem mondanak ellent, félelemből vagy önfegyelmezésből, mert általában a vezető döntése a helyes.

4. Frusztráció/kimerültség – A tagok, hogy megóvják magukat a vitától, és az ezzel járó feszültségektől, inkább egyetértenek a döntéssel.

Ezek miatt a döntéshozatali problémák miatt a meeting levezetője olyan döntéshozatali stílust választ, ami biztosan döntést eredményez:

5. Autoriter döntés – Erős kontroll és gyors döntéshozatal, ami nem szükségszerűen a helyes döntés.

6. Konszenzus – Sok hozzászólás és gondolkodás, de a döntések lassan születnek, ha egy facilitátor nem működik közre.

7. A többség irányít – Sok hozzászólás és gondolkodás a tagok között, de hagyja, hogy a többség átvegye az ellenőrzést.

8. A kisebbség irányít – Sok hozzászólás és gondolkodás a tagok között, de gyakran a politika vagy győzködés vezérli.

Beck György www.emberekkel-suttogo.hu

Véleményvezér

Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben

Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben 

90 forint felett egy zloty ára.
Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo