A német főváros egyik peremkerületében található IC Berlin központja úgy néz ki, mint egy gigantikus legénylakás és egy flower-power kommuna keveréke, és csak nyomokban emlékeztet egy klasszikus irodára.
Hinták és kanapék
A hatalmas, egybenyitott tér egyik sarkában konyha, másik sarkában fejlesztési részleg található; a mennyezetről hinták lógnak le, a dolgozók pedig kanapékon terpeszkedhetnek, ha éppen ahhoz van kedvük. Mindössze néhány íróasztal juttatja eszünkbe, hogy egy cégközpontban járunk.
A (nap)szemüvegeket gyártó manufaktúra a berlini (és persze a Szilícium-völgyi) start up szcéna divatját követi. A külsőségekkel is azt sugallja, hogy itt egy laza, posztmodern team dolgozik, amely jól akarja magát érezni munka közben, és amelynek legalább annyira fontos a "flow", mint a megélhetés.
Bár az IC Berlin első látásra fiatalos start upnak tűnik, valójában egy több mint húszéves vállalkozásról van szó.
Ne hazudj, ne egyél sokat
A társaságot 1996-ban IC Brille néven alapította Ralph Anderl, akinek kedvenc tanácsa egyébként így szól:
Soha ne hazudj vagy soha ne egyél túl sokat. Vagy mindkettő.A cég alapötlete a csavarok nélküli szemüveg, amelynek 0,5 milliméteres rugóacélból készül a szára. A dizájner alapítóknak sem gazdasági végzettségük, sem tapasztalatuk nem volt, ezért teljesen új szemszögből közelítették meg az üzletet, és „organikusan” építették fel az IC (értsd: I see) brandet.
Árral szemben
A start up kezdettől fogva a nagy divatcégek, a tömegtermelés- és fogyasztás ellenében definiálja magát, és kézzel készíti szemüvegeit.
A Divat korszakának vége. Az Emberiségnek elege van a fogyasztás újabb és újabb, soha véget nem érő ciklusaiból. Túlfeszítették a húrt. Ahogy hátraesünk a székünkben, és korunk zajától megfáradtan becsukjuk szemünket és fülünket, azt kiabáljuk: túl sok, túl sok!- hirdeti a cég filozófiája.
A Divat korszakát megelőzte a kézművesség korszaka. Akkoriban kevés dolog készült, de annak jónak és tartósnak kellett lennie. Valaha érték volt a törődés, a javítás, a foltozás, nem kellett mindig újat venni.Bizniszbohóc művészi vénával
Az első modellből, a Jackből mindössze ötvenet dobtak piacra. Anderl biciklivel járta a várost, bekopogott a potenciális ügyfelekhez, és sikerült rávennie néhány színészt, hogy az ő szemüvegüket viselje a nyilvános eseményeken.
Az alapító, aki egyébként maga is zenél és énekel, és sokáig egyfajta bizniszbohócként vezette a céget (Friedrich Liechtenstein német zenész, színész nevezi őt így az IC Berlin honlapján található portréjában), szoros kapcsolatot épített ki más dizájnerekkel, kisebb divatbrandekkel – Kix, Bathing Ape, Superfine –, valamint a művészvilággal és a showbiznisszel. Egy időben még a mobilszámát is rányomatta a szemüvegtokokra, hogy így demonstrálja, milyen közvetlen a kapcsolata a vevőkkel.
A brand egy művészsztori Ralph Anderltől és Ralph Anderlről. Így lett tehát az IC Berlinből kúl márka.
Törhetetlen szemüvegek
De technikailag mi különbözteti meg termékeiket a versenytársakétól?
A mi szemüvegeink tartósak, hajlíthatóak, az extrém eseteket leszámítva nem törnek- mondta a Privátbankár.hu-nak Jörg Reinhold ügyvezető, aki 2013 óta irányítja a vállalatot. Áruk 300 és 500 euró, azaz 100 és 160 ezer forint között mozog.
Az online piac erősödése miatt azonban romlott a cég helyzete, ami szerepet játszott abban, hogy Anderl a társaság 70 százalékát eladta a Premium Equity Partners befektetési társaságnak 2017-ben.
„Mások vagyunk”
Az IC Berlinnek ma 180 alkalmazottja, valamint New York-i és tokiói leánycége van. Több mint 60 országban árulja napszemüvegeit, amelyeket már olyan hírességek is viseltek, mint Madonna, Brad Pitt, Samuel L. Jackson és a marokkói király.
A központ azonban továbbra is Berlinben van, ahol 140 munkatárssal, egy épületben működik a gyártó-, a dizájn-, a marketing-, a sales-, a szolgáltató- és a logisztikai részleg.
Múlt évben mintegy 200 ezer szemüveg készült itt, amelynek nyolcvan százaléka már külföldön, például az Egyesült Államokban és Ázsiában talál gazdát. Az árbevétel legutóbb mintegy 20 millió euróra rúgott.
Reinhold ma már egyedül viszi az üzletet, és a cég logója is megújult. A kezdeti alapgondolatot, a „mi mások vagyunk” imázst azonban a jövőben is szeretnék megőrizni.