A 10 legfontosabb trend, amit követni kell a sikeres webáruházhoz

Az online kereskedelem már korántsem a munkanélküliek megmentője. Hatalmas a verseny, és nőnek a vásárlói elvárások is. Ha valódi sikert akarunk elérni, muszáj a trendeknek megfelelően folyamatosan fejleszteni. Zajdó Csaba, a Webshop-experts ügyvezető igazgatója a legfontosabbakat osztotta meg a Piac & Profit konferenciáján.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: PP/BartosGyula

Big data és adatelemzés

Ahogy a weben böngészünk, digitális lábnyomokat hagyunk magunk után, amiből a kereskedők következtetéseket vonhatnak le a későbbi viselkedésünkre vonatkozóan – erre épül az adat alapú perszonalizáció. Egy modern e-kereskedő már nem mutathatja minden vásárlónak ugyanazt a kínálatot, azt testre kell szabnia. Nemcsak a látvány lehet más, de a kínálat, sőt akár az árak is változhatnak annak megfelelően, hogy éppen ki a látogató. (Többek között erre szolgálnak a weboldalakon a sütik, amelyek alkalmazása ezért az egyik legjobb marketingeszköz!)

A személyre szabott ajánlatokat több módon is megtehetjük. Az egyik lehetőség az ún. on-site személyre szabás. Többek között az Amazon ajánló rendszere is idetartozik. Ezeket a rendszereket a nagy cégek régóta használják, de most már kisebb kereskedők számára is elérhetők, akár néhány 10 dolláros áron. A másik lehetőség az off-site megoldás, ami azt jelenti, hogy ha valaki az oldalunkon megnéz egy terméket, akkor a továbbiakban az oldalon kívül, máshol megjelenő hirdetésekben „üldözi” az adott termék. Mindkettőre a big data teremt lehetőséget.

A felhő, a Dolgok Internete (IoT), és a big data átírja a cégek jövőjét is.  Az adatközpontú világnak köszönhetően gyorsabban, pontosabban és kiterjesztettebben működhetünk. Az "adatbomba" lehetőségeket és veszélyeket is rejt. Tudjon meg többet szakértőktől február 16-án, a Piac & Profit következő konferenciáján!

Gyorsaság, gyorsaság, gyorsaság

„Az egyik legfontosabb trend a gyorsaság iránti elvárás” – hangsúlyozta Zajdó Csaba. Vége van már annak, hogy a gyors megoldás az volt, ha bemegyünk egy fizikai boltba. Egyre több nagy e-kereskedő kínál a megrendelés napján történő kiszállítást: a Wallmart például az Uberrel szövetkezve alakítja most ki 4 órán belüli házhoz szállítási szolgáltatását, az Ikea lerakóhelyeket épít Amerika-szerte, hogy közelebbről szállítva gyorsabb elérhetőséget tudjon biztosítani a vásárlóknak.

Milyen személyes adatokat kezelhet a webáruház?
A webshopok igyekeznek minél több adatot megtudni a vásárlókról – ehhez azonban csak szigorú keretek között van joguk. Mi a személyes adat, és miért nem elég, ha a felhasználó hozzájárul az adatkezeléshez? Szakértőnk segít!
Magyarországon az aznapi szállítás még nem kifejezetten elterjedt dolog, de a törekvés már látszik, tehát itt is terjedni fog. Az, hogy a futárszolgálat mennyi idő alatt visz ki valamit, az egy dolog, de a kétórás kiszállítás operatív hatékonyságot kíván a kereskedő részéről is – például azt, hogy a megrendelés után fél órával a csomag összekészítve, csomagolva várja a futárt – hangsúlyozza a szakértő.

Mobilvásárlás

Bár a vásárlásoknak még csak negyede származik innen, a mobilvásárlás mégis megkerülhetetlen trend, hiszen a döntés-előkészítés nagyon sok esetben már most innen történik – vagyis egyértelműen óriási hátrány, ha ezen a platformon nem jól működik a webshopunk. A mobilon való megjelenési lehetőségek közötti versenyt, úgy néz ki, hogy a reszponzív dizájn nyerte meg, mivel ez a leguniverzálisabb – minden eszköz és böngésző képes kezelni.

„Folyamatos Black Friday”

Hiába elvileg csak egy nap az online kereskedők (második) legfontosabb ünnepe, valójában számos kereskedő egész hétvégére, mások egész hétre nyújtották az akciókat. Mikor lecsengett, jött a Cyber Monday, majd a karácsonyi akciók és a többi. Vagyis fel kell készülni a folyamatos akciókra – aminek hátrányai is bőven van. Hiába nagy ugyanis az akciós bevétel, a vevők hozzászoknak, hogy akciósan érhetik el a termékeket, és már várni fognak a következőre.

Kockázatkerülési kisokos webshopoknak
A webáruházaknak amellett, hogy állandóan optimalizálni kell a működésüket, hogy elérjék és aktivizálják a potenciális vásárlókat, nem szabad elfeledkezniük arról sem, hogy számos jogszabálynak kell megfelelniük. Dr. Ormos Zoltán, az OrmosNet ügyvezetője az E-Commerce Expón tartott előadásában olyan rangsort állított fel, melynek alapján könnyebben eldönthető, hogy melyik szabály mekkora büntetési kockázatot jelent a cégeknek.
Omnichannel

A mai kereskedők esetében nem válik szét igazán a fizikai és netes vásárlás. Van, aki neten nézelődik, és a fizikai boltban vásárol, mások fordítva. Vagy éppen egyik nap így, másik nap úgy. Ez csak akkor jelenthet előnyt az egyes kereskedők számára, ha a különböző platformokat együtt, egy rendszerként képesek kezelni, az egyikben megszerzett adatokat az egész rendszerben felhasználni. 

Hűségprogramok

Minden területen nő a verseny, egy vevő megszerzése egyre többe kerül. Marketinges közhely, hogy mindig olcsóbb egy visszatérő vevőt kielégíteni, mint egy újat megszerezni, és tény, hogy a bevétel nagy része mindig a visszatérő vevőktől származik – érdemes rájuk minden korábbinál nagyobb figyelmet fordítani. Ennek kiváló eszközei a hűségprogramok.

Valós idejű ügyfélszolgálat

10-ből 1 vevő az, aki, ha valami problémája, kérdése van, akkor felhívja a kereskedőt. A többiek egyszerűen elmennek máshová vásárolni. Ezért nagyon fontos az online, valós idejű ügyfélszolgálat – bár ennek üzemeltetése kétségtelenül drága. Megoldást jelenthetnek a chat-robotok, amelyek fejlődése most nagyon jelentős (az elmúlt évben tízszer annyi kockázati tőke került az ilyen cégekbe, mint egy évvel korábban). Viszonylag kezdeti stádiumban vannak, és éles bevetésben még korlátozottan használhatóak, de egy angol nyelvű áruházban már most képesek az ügyfélszolgálati terhelés 10-20 százalékát levenni, és ez még csak a kezdet. A fejlődés a szakértő szerint addig juthat el, hogy az ügyfélszolgálat terhelését kb. 50 százalékkal csökkentsék majd.

Az e-mail marketing és pop up ablakok reneszánsza

Hiába fordult mindenki egy időben a közösségi oldalak felé, lassan rájöttek a kereskedők, hogy a Facebookon gyűjtött listáink valójában nem a miénk, hanem az oldal üzemeltetőjéé. Nem tudjuk organikusan elérni a teljes csoportot, bizonytalanságot jelent. Hosszú távon tehát úgy tűnik, hogy az e-mail marketing a legbiztosabb megoldás, a legálisan gyűjtött listáinkat nem veheti el tőlünk senki.

Így fogják zabálni a külföldi vevők
A magyar piac mérete miatt a sikeres vállalkozások számára egyértelmű, hogy előbb-utóbb át kell lépni a határokat. Az internet korában ez könnyebb, mint valaha. De van néhány marketinges alapvetés, amit kár lenne figyelmen kívül hagyni.
A hatékonyság némiképp csökkent, mivel az emberek elkezdtek túl sok e-mailt kapnak, ami csökkenti a láthatóságot – ezért itt is nagyon fontos itt is a személyre szabás. A pop up ablakokat bár a felhasználók saját bevallásuk szerint utálják, az adatok mégis azt mutatják, hogy nagyon hatékonyak, bátran lehet használni őket, mondja a szakértő.

Tartalommarketing

Célja, hogy organikusan el tudjuk érni az ügyfeleinket, növeljük az irántunk való bizalom szintjét. A tartalom mennyisége és minősége is dinamikusan nő, többet kell adnunk, mint pár évvel ezelőtt. A témáról itt olvashat részletesebben!

Személyesség és személyiség

Ahogy nő a tömeg az online kereskedők között is, úgy vágynak a fogyasztók egyre inkább arra, hogy valamilyen arcot kapjanak a céghez. Ez segít, hogy a vásárlók kapcsolódni tudjanak hozzánk, hogy érzelmi kötődést alakítsunk ki. Még a megosztó személyiség is megéri a tapasztalatok szerint, tehát bátran fel lehet vállalni az olyan víziókat, célokat és értékeket is, amelyek esetleg nem egyeznek meg a többségi társadaloméval. Az értékek kommunikálása a legolcsóbb módja a vásárlói hűség növelésének.

 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo