Hat tipp családi vállalkozás fejlesztéséhez

A családi cégek számára is fontos a szervezetfejlesztés. A tudatosan menedzselt változáshoz konkrét kiindulási pont, célok és időszakos mérföldkövek kitűzését javasolták a szakemberek a K&H-ban szervezett családi vállalatok találkozóján.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Németh Gergely, a COVA tanácsadó cég szervezetpszichológusa úgy látja, hogy hatalmas potenciállal bír egy cég számára a szervezetfejlesztés. A családi tulajdonú cégek azonban különleges helyzetben vannak, az ő esetükben ugyanis a család-tulajdon-üzletvezetés összefonódása miatt a családi és az üzleti folyamatok változtatását párhuzamos tervezési folyamattal lehet hatékonyan megvalósítani. „A családi vállalatok esetében a cég eddigi fejlődésének záloga éppen abban rejlett, hogy a tulajdonos személyesen vett részt a folyamatok menedzselésében.

A napi szintű döntések legnagyobb része intuíciókra támaszkodik a tények helyett. A tényalapú döntések jobban szolgálják a szervezeteket sikerességét. Ráadásul a vezetők által megélt döntési helyzetek többsége valójában nem tényleges döntés, hanem olyan automatizálható folyamat, amihez nem feltétlenül szükséges közvetlenül a cégvezető. Mivel a szervezetfejlesztés során leginkább az olyan nem megfogható vállalati értékekre tudunk hatni, mint az éppen a családi értékekből eredő szervezeti kultúra vagy a vezetői értékrend, így a sokéves, megszokott folyamatok újragondolása és fejlesztése csak akkor lehet sikeres, ha a cég és a tulajdonos (család) kész a változásra.

Kép:Pixabay

Horváth Soma, a KKV Műhely vezetője és Kőszegi László, a Hőgyészi Agrokémia Kft. tulajdonosa az elméleti és gyakorlati oldal tanulságait összevetve felvázolta a 6 legfontosabb lépést ahhoz, hogy hatékonyan történhessen a családi tulajdonban lévő vállalatok szervezetfejlesztése:

  1. Akár külső, akár belső feszültségek miatt szükséges újragondolni a cégen belüli folyamatokat, az első és legfontosabb lépés, hogy teremtsük meg a változás iránti elköteleződést. Ez szabadítja fel azt az energiát, ami elengedhetetlen az akár több évig is elhúzódó folyamat sikeres megvalósításához.
  2. Definiáljuk pontosan, hogy ki menedzseli a folyamatot, milyen szerepe van a belső projektgazdának és az esetlegesen igénybe vett külső tanácsadónak.
  3. Már az elején meg kell határozni azt, hogy hova akar eljutni a cég, hiszen ez fogja alapjaiban meghatározni a folyamat során igénybe vett eszközöket és lépéseket.
  4. Nem csak a célt, de a kiindulási állapotot is pontosan fel kell mérni ahhoz, hogy a változás során valóban a szükséges területeken, folyamatokon legyen a fókusz.
  5. Ahhoz, hogy a fejlesztés végén valóban a kívánt célt érjük el, iktassunk be mérföldköveket, amelyek alapján látható, hogy jó irányba tart-e a fejlődés.
  6. A szervezetfejlesztés során rengeteg bizonytalanság merülhet fel akár a munkatársak, akár a partnerek részéről, ezért egyértelműen kommunikálni kell a folyamat lezárását és eredményeit. Bár Magyarországon nincs nagy divatja az üzleti projektek megünneplésének, a szakemberek mégis azt tanácsolják, hogy ismerjük el a befektetett munkát, a folyamat sikeres lezárását. Ennek egyik eszköze lehet, ha az eredményeket közösen, céges szinten megünnepeljük.
Lemondanék, de ki veszi át a helyemet?
Finoman fogalmazva is helyzet van a magyar családi vállalkozások körében, jelentős részüknél ugyanis érik a generációváltás az alapítók kiöregedése miatt. Egy hiánypótló magyar kutatás szerint azonban harmaduknál nincs kinek átadni a céget, és ahol van is utód, ott sem lesz könnyű a váltás.
 

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo