A kezdő online vállalkozók nagy része úgy gondolja, hogy olcsón kibérel a weben egy áruházat, esetleg ingyenes megoldásokkal felépít egy webshopot, kiváltja a vállalkozói igazolvány, kerít egy alacsony díjú könyvelőt, majd ezután dönti el, hogy milyen termékeket, melyik nagykereskedéstől fogja beszerezni, ezután keresi a szállító céget, kalkulálja ki a költségeket. Amikor ezekkel végzett, akkor a „Nagy nyitás” napján várja a csodát. Azt gondolja, hogy özönleni fognak boltjába az emberek és mindenki majd az ő termékeit fogja vásárolni. Ha még e cikk olvasói között is van olyan, aki ezt gondolja, sajnos el kell, hogy szomorítsam.
Azok, akik sikeres webáruházat nyitottak és már az első hónapban alig győzték a rendeléseket teljesíteni, bizony már hónapokkal a hivatalos indulás előtt kemény dolgoztak a vásárlók megszerzéséért.
Lássunk egy jó példát!
A kanadai vwordmarket.com esetében az alapítók már több hónappal az áruház nyitása előtt kialakult marketing stratégiával indultak, e-mail listát gyűjtöttek a potenciális partnerek és vásárlók adatait megszerezve. Az online üzlet még készülőben volt, mikor elkészítettek egy feliratkoztató nyitó oldalt honlapcímük alatt. Ezt az oldalt promotálták a közösségi média oldalaikon, ahol elkezdődött a visszaszámlálás a webáruház megnyitásáig. Együtt számolták a napokat a közösséggel, azokkal az emberekkel, akik már alig várták, hogy a vágyott termékeket megvásárolhassák. (A sürgősség érzése általában remek módszer a vásárlók aktivizálására!)
Természetesen a siker nemcsak egyszerűen az e-mail címek begyűjtésén múlott, hanem azon, hogy előre megtervezett módon pozicionálták az áruházat, márkát építettek köré, felhasználták közösség erejét és megőrizték az érdeklődők figyelmét.
1. Pozicionálás
Az egyik fontos döntésük az volt, hogy elhatározták, valamilyen módon meg kell különböztetniük magukat a többi piaci szereplőtől. Mivel Kanadában is rengeteg élelmiszer kereskedő online cég közül választhatnak a vásárlók, így mindenképpen meg kellett találniuk azt a réspiacot, amelyből később profitálhattak.
Úgy döntöttek, ők lehetnek azok, akik csak vegetáriánus élelmiszereket forgalmaznak, illetve a helyi igényeket (Toronto) kielégítve aznapi szállítással tudják teljesíteni majd a rendeléseket. A vevő reggel a munkahelyén megrendeli az esti vacsora alapanyagát, és még aznap, hazaérkezésekor meg is kapja a kiválasztott termékeket. Ez egyedülálló szolgáltatás volt a piacon.
Mit tanulhatunk ebből: Keressük meg a számunkra ideális ügyfelet és határozzuk meg inkább szűken, de pontosan, hogy mivel foglalkozunk úgy, hogy az ő igényeiket kielégítsük.
2. Közösség
A siker elérésének másik fontos eszköze a közösségi média használata volt számukra. A Facebookon és az Instagramon már a nyitás előtt rengeteg potenciális vásárlót gyűjtöttek maguk köré. Korai szakaszban a saját ismerőseik hálózatát vették igénybe, megosztásokkal próbáltak minél több vega érdeklődőt csábítani a közösségi oldalaikra, majd pedig innen az áruház indulásáról szóló értesítésre való feliratkoztató oldalra küldeni. A kapcsolódó Facebook csoportokban is rendszeresen hozzászóltak egy-egy témába, így egyre ismertebbé váltak ezeken a csatornákon is.
Mit tanulhatunk ebből: Kezdetben nyugodtan használjuk saját személyes kapcsolati hálónkat a közösségi oldalakon. Ez további forgalmat, érdeklődőt fog generálni a többszörös megosztás által.
Az alapítók jól tudták, hogy a visszatérő vevők lesznek az egyik legfontosabb bázisa a cég növekedési stratégiájának. Mivel fogyóeszközöket árulnak, így az elégedett vásárlók folyamatosan visszatérnek a boltba. Sok energiát fektettek ezért abba, hogy minél többen maradjanak meg vevőként.
Kitaláltak egy olyan rendszert, mellyel nemcsak azt tudják mérni, hogy a vevő mennyire elégedett a szolgáltatásukkal, hanem arra is ösztönzik egyben, hogy két héten belül újra vásároljon. A vásárlás végén megkérik a vevőt, hogy értékelje a szolgáltatásukat, és egyben egy kupont is mellékelnek számára, mely 10% kedvezményes vásárlást tesz lehetővé a következő két hétben. (Vigyázat, az online kuponoknak komoly jogi buktatói vannak! Legyünk tisztában a szabályokkal!)
Mit tanulhatunk ebből: Szerezzünk örömet a meglévő vásárlónknak egy ajándékkal. Ez mindig kedvező fogadtatásra talál és még jobban elkötelezi a vevőt.
4. Márka
A márkaépítésről sem szabad megfeledkeznünk. Nagyon fontos, hogy már az indulás előtt legyen arculata, logója, egységes kinézete a honlapnak, a közösségi média megjelenésnek, az e-maileknek. Legyen egyszerűen megjegyezhető a márkanév és a külső jegyek hangsúlyozzák az általunk értékesített termékek típusát, minőségét. A példánkban szereplő csapat pontosan ezt tette, egyedi logójukkal és színvilágukkal különböztették meg magukat a többi hasonló üzlettől.
Mit tanulhatunk ebből: Az egyszerű, világos és következetesen alkalmazott márkajel és brand a legjobb módja annak, hogy az új és meglévő ügyfelek is beazonosítsák, felismerjék vállalkozásunkat.
Krisztián Anikó Webáruház Analízis