Így reagáltak a családi cégek a járványra

A stratégiai gondolkodás nagyban meghatározza a cégek krízishelyzetre adott reakcióját és a gazdasági sokkból történő felépülés sikerességét.

(Fotó: Pixabay.com)

A magyar cégeket nemcsak ágazatonként érintette igen eltérő módon a járvány, hiszen voltak szektorok, amelyek gyakorlatilag leálltak, míg másoknál a kereslet élénkülése volt tapasztalható, de az is jelentős különbségeket mutat, hogy mennyire voltak felkészültek a helyzet kezelésére.

„A vállalkozások jelentős részénél a vezetők már átéltek egy sokkszerű válságot, így ennek tapasztalatait tudatosan felhasználva csökkenteni lehetett a negatív hatásokat, és könnyíteni az átállás-újraindítás folyamatát. Három tényező azonban alapvetően meghatározza, mennyire sikeresen tud alkalmazkodni egy cég a megváltozott körülményekhez: a gyors reagálás, a biztos anyagi háttér és a  hosszú távú gondolkodás. Az idén immár ötéves K&H családi vállalatok kiválósági díjjal ezért ez utóbbit, a koronavírus-járvány kihívásaira adott példamutató stratégiai megoldásokat is díjazzuk, hogy a sikertörténetek bemutatásával más cégek is inspirációt, működőképes ötleteket kapjanak” – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.
A váratlan helyzetekre is tervezni kell

Miközben a válság túlélésében és a sikeres hosszú távú működésben kulcsszerepe van a stabil stratégiai alapoknak, a Deloitte 2019-es Global Family Business kutatása szerint a tulajdonosok bár hosszú távon gondolkoznak a cég életével kapcsolatban, mégis négyből három családi vállalkozás (77%) csak a következő kettő-öt évre – vagy még rövidebb távra – szóló üzleti tervvel rendelkezik.

„A stratégiai gondolkozás, előre tervezés folyamata lehetővé teszi, hogy a mostanihoz hasonló, váratlan helyzeteket is jól reagálja le a cég.
Önmagában a hosszú távú tervezés azonban még nem elég, ugyanis azt időről időre visszamérni, átgondolni, igazítani szükséges, miközben a piacot és a versenytársak tevékenységét is folyamatosan figyelemmel kell kísérni. Mindemellett a 2008-as válság még olyan közeli, hogy a családi vállalatoknál jellemzően ugyanaz a vezetői generáció élte át,  mint a mostani járványt, így ők sokkal megfontoltabbak voltak az elmúlt időszakban. A felelős családi vállalkozások koronavírus-járványra adott reakció emellett abban is különbözhetnek más vállalatokétól, hogy egyértelműen a cég megmentését tartották szem előtt – akár a saját vagyon felhasználásával is –, hiszen ez képviseli a legnagyobb vagyontárgyukat” – hangsúlyozta ki a szakember.

Véleményvezér

Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt

Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt 

A választásnak hatalmas tétje volt, kié lesz a többség a wisconsini legfelsőbb bíróság testületében.
Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo