Nőhet az adatlopási esetek száma

Magas kockázati tényezőként tartja számon az adatlopást a vállalatok 84 százaléka, több mint felük szerint pedig ez a kockázat tovább fog nőni az elkövetkező három évben - derül ki a KPMG legújabb, CEE Data Theft Survey 2012 című kutatásából.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a vállalatok tisztában vannak a kockázatokkal, csak kevés adatlopási eseményt említettek, miközben védelmi rendszerük hiányos: az adatlopás kockázatának felmérését többségük (59 százalék) csak informálisan és többnyire rendszertelenül végzi el. Magas kockázatot látnak a hordozható adattárolókban, a pendrive-okban, DVD-kben, mégis nagyon kevesen tesznek azért, hogy ezek használata biztonságosabbá váljon. Az adatlopásért leginkább saját alkalmazottjaikat tartják felelősnek (64 százalék), különösen a középvezetői szintről számítanak ilyen esetekre.  

Meglepően kevesen, mindössze a válaszadók 9 százaléka számolt be arról, hogy adatlopás történt a vállalatuknál, 18 százalék esetén ennek csupán a gyanúja merült fel. Ez a viszonylag alacsony szám azt is jelentheti, a cégek vonakodnak bevallani, hogy adatlopás áldozatai lettek, ugyanakkor az is elképzelhető, hogy az adatlopást nem vették észre, vagy nem kezelték adatlopásként.

A felmérésből kiderül, a vállalatok felismerték, hogy saját alkalmazottjaik jelentik a legnagyobb kockázatot, hiszen a napi üzletmenet során hozzájuthatnak a vállalat szenzitív adataihoz, és így könnyen el is lophatják ezeket az adatokat.

„Az ügyfeleinknél végzett legutóbbi vizsgálatok azt mutatták, hogy ez a kockázat nőtt, hiszen a régióban tapasztalt gazdasági helyzet növelte a nyomást a munkavállalókon, akik veszélyeztetve érzik munkahelyüket, és így sokkal nagyobb a hajlandóságuk a birtokukban lévő információk készpénzzé váltására, vagy éppen egy új munkahely bebiztosítására a versenytársnál" - mondta Jimmy Helm, a KPMG csalásfelderítési (Forensic) üzletágának közép-kelet-európai szintű vezetője.

A stratégiai és tervezési adatok a célkeresztben
A válaszadók úgy gondolják, hogy legnagyobb veszélyben a vállalati stratégiával és tervezéssel kapcsolatos adataik vannak, a fogyasztópiaci cégek emellett még az üzleti folyamataikról szóló információkat is féltik. A beszállítókkal, fogyasztókkal, munkavállalókkal kapcsolatos adatok kiszivárgásától a többség nem tart, valószínűsíthető, hogy ezeket az információkat sokkal erősebben védik, mint más jellegű adataikat.

„Annak ellenére, hogy a vállalatok magas kockázati tényezőként tekintenek az adatlopásra, csak nagyon kevesen ellenőrzik adataik kockázatát, kategorizálják adataikat szenzitivitás és bizalmasság szerint, vagy kontrollálják a felhasználók hozzáférését ezekhez az információkhoz. Külön aggodalomra ad okot, hogy a legtöbb vállalat nem tett semmilyen intézkedést a hordozható adattárolók veszélyeinek kiküszöböléséért" - hívta fel a figyelmet Gaidosch Tamás, a KPMG kockázati tanácsadás szolgáltatásainak magyarországi vezetője.

„A rendszeres kockázatfelmérésnek nagy jelentősége van, és ezt ki kellene bővíteni új adatlopás elleni intézkedések bevezetésével, valamint a régiek felülvizsgálatával is, hiszen a kockázat egyre nő. Az adatlopás elleni küzdelemnek szintén nagyon fontos része a szervezeten belüli szerteágazó rendszerek proaktív elemzése annak érdekében, hogy azonosítsák és időben válaszoljanak az adatlopási kísérletekre" - tette hozzá Gaidosch Tamás.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo