Nőhet az adatlopási esetek száma

Magas kockázati tényezőként tartja számon az adatlopást a vállalatok 84 százaléka, több mint felük szerint pedig ez a kockázat tovább fog nőni az elkövetkező három évben - derül ki a KPMG legújabb, CEE Data Theft Survey 2012 című kutatásából.

Bár a vállalatok tisztában vannak a kockázatokkal, csak kevés adatlopási eseményt említettek, miközben védelmi rendszerük hiányos: az adatlopás kockázatának felmérését többségük (59 százalék) csak informálisan és többnyire rendszertelenül végzi el. Magas kockázatot látnak a hordozható adattárolókban, a pendrive-okban, DVD-kben, mégis nagyon kevesen tesznek azért, hogy ezek használata biztonságosabbá váljon. Az adatlopásért leginkább saját alkalmazottjaikat tartják felelősnek (64 százalék), különösen a középvezetői szintről számítanak ilyen esetekre.  

Meglepően kevesen, mindössze a válaszadók 9 százaléka számolt be arról, hogy adatlopás történt a vállalatuknál, 18 százalék esetén ennek csupán a gyanúja merült fel. Ez a viszonylag alacsony szám azt is jelentheti, a cégek vonakodnak bevallani, hogy adatlopás áldozatai lettek, ugyanakkor az is elképzelhető, hogy az adatlopást nem vették észre, vagy nem kezelték adatlopásként.

A felmérésből kiderül, a vállalatok felismerték, hogy saját alkalmazottjaik jelentik a legnagyobb kockázatot, hiszen a napi üzletmenet során hozzájuthatnak a vállalat szenzitív adataihoz, és így könnyen el is lophatják ezeket az adatokat.

„Az ügyfeleinknél végzett legutóbbi vizsgálatok azt mutatták, hogy ez a kockázat nőtt, hiszen a régióban tapasztalt gazdasági helyzet növelte a nyomást a munkavállalókon, akik veszélyeztetve érzik munkahelyüket, és így sokkal nagyobb a hajlandóságuk a birtokukban lévő információk készpénzzé váltására, vagy éppen egy új munkahely bebiztosítására a versenytársnál" - mondta Jimmy Helm, a KPMG csalásfelderítési (Forensic) üzletágának közép-kelet-európai szintű vezetője.

A stratégiai és tervezési adatok a célkeresztben
A válaszadók úgy gondolják, hogy legnagyobb veszélyben a vállalati stratégiával és tervezéssel kapcsolatos adataik vannak, a fogyasztópiaci cégek emellett még az üzleti folyamataikról szóló információkat is féltik. A beszállítókkal, fogyasztókkal, munkavállalókkal kapcsolatos adatok kiszivárgásától a többség nem tart, valószínűsíthető, hogy ezeket az információkat sokkal erősebben védik, mint más jellegű adataikat.

„Annak ellenére, hogy a vállalatok magas kockázati tényezőként tekintenek az adatlopásra, csak nagyon kevesen ellenőrzik adataik kockázatát, kategorizálják adataikat szenzitivitás és bizalmasság szerint, vagy kontrollálják a felhasználók hozzáférését ezekhez az információkhoz. Külön aggodalomra ad okot, hogy a legtöbb vállalat nem tett semmilyen intézkedést a hordozható adattárolók veszélyeinek kiküszöböléséért" - hívta fel a figyelmet Gaidosch Tamás, a KPMG kockázati tanácsadás szolgáltatásainak magyarországi vezetője.

„A rendszeres kockázatfelmérésnek nagy jelentősége van, és ezt ki kellene bővíteni új adatlopás elleni intézkedések bevezetésével, valamint a régiek felülvizsgálatával is, hiszen a kockázat egyre nő. Az adatlopás elleni küzdelemnek szintén nagyon fontos része a szervezeten belüli szerteágazó rendszerek proaktív elemzése annak érdekében, hogy azonosítsák és időben válaszoljanak az adatlopási kísérletekre" - tette hozzá Gaidosch Tamás.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo