2012-ben a növekedés alapját várhatóan a mobilinternetezők és az okoskészülékeket használók előfizetései, illetve nagy ütemben növekvő adatforgalmazása jelenti majd, de jelentős bővülés tapasztalható a szélessávú internet-előfizetések terén is. Ezzel együtt, nagy lendülettel halad az adatátviteli hálózatok fejlesztése, megnyitva az utat a nagy sebességigényű szolgáltatások, mint az internetes televíziózás és az interaktív alkalmazások használatának tömeges elterjedése előtt.
Az előfizetések számát tekintve telített hazai mobilpiacon idén új szereplők jelennek meg, köztük a frekvenciapályázatot megnyerő konzorcium és a virtuális mobilszolgáltatók, melyek közül, Takács Krisztián, a Business Telecom Nyrt. (BTel) elnök-vezérigazgatója szerint, többen is képesek lehetnek egymás mellett sikeresen működni. A szakértő úgy látja, a mobilpiaci fejlemények jól mutatják: 2012 a partnerségek éve lesz, mely a szolgáltatások teljesen egyedi kombinációit kínálja majd az előfizetőknek, így a különböző feltételek és egyedi ügyfélelőnyök rendszerében a piaci verseny is új értelmet nyer.
Az NMHH adatai szerint a mobilinternet-előfizetések évente közel duplázódó száma a tavalyi év végén elérte a 2 millió 155 ezret, miközben a szélessávú internet-előfizetések száma a tavalyi 1,907 millió után 2011 végén 2,75 millióra nőtt. Érdekesség, hogy ezen belül a már sokszor „temetett", telefonvonal-alapú ADSL-előfizetések száma évek óta stabilan tartja magát; jelenleg mintegy 800 ezer előfizető használja. (A magyar távközlési szektor az elmúlt húsz évben óriási fejlődésen meg keresztül, jelenleg 100 lakosra több mint 150 vezetékes és mobil hozzáférés jut.) Takács Krisztián a Business Telecom Nyrt. (BTel) elnök-vezérigazgatójának számítása szerint az ADSL-alapú szélessávú szolgáltatások az elkövetkező években is erősek maradnak, mivel egyre több és szélesebb szolgáltatási spektrum érhető el rajtuk, miközben még nagyon korlátozott területen létezik versenyképes alternatíva. Az elmúlt néhány év tapasztalata alapján az is nyilvánvalóvá vált, hogy a mobil-alapú szélessávú szolgáltatásokra nagy igény mutatkozik, főként kiegészítő, plusz szolgáltatásként, amit az ügyfelek vezetékes szélessáv-előfizetésük mellett vesznek igénybe.
Szintén fontos piaci tényező, hogy a piacon talpon maradt cégek mindegyike saját termékek, hálózatok fejlesztésében látja a jövőt, így az elkövetkező években számos településen jelennek majd meg új, nagy sávszélességet kínáló szolgáltatási lehetőségek. „Az új szolgáltatások megjelenése és az ebből kialakuló versenyhelyzet elsősorban szolgáltatási minőségben, illetve az elérhető sávszélességekben fog megmutatkozni.
Bár nem újdonság, mégis, az idei év egyik legfontosabb piaci tanulsága lehet: az egyes szolgáltatások önmagukban egyre kevésbé bizonyulnak piacképesnek és fenntarthatónak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a verseny ezekben a szegmensekben ne lenne fokozható. Azok a szereplők, amelyek üzleti modelljüket képesek széles kínálatra, rugalmas, minél inkább ügyféligényekre szabható, „több az egyben" szolgáltatás-csomagokra, és azok országos ügyfélkörben történő értékesítésére alapozva kialakítani, sikeresek lehetnek - véli Takács Krisztián. - Ezt pedig többek között a szolgáltatási portfólió tudatos építésével, és szükség esetén az optimális kínálatot megalapozó stratégiai partnerségekkel érhetik el.
A piacon 2012-től várhatóan számos lehetőség nyílik arra, hogy a szereplők az egyes szolgáltatási elemek, kategóriák, szegmensek egyre árnyaltabb kombinációit kínálják csomagban a korábbiaknál alacsonyabb relatív költségek mellett ügyfeleiknek, akik a kedvezőbb ár mellett a rugalmasságra és a kényelemre kiemelt hozzáadott értékként tekintenek. „A kölcsönösen elérhető előnyök vonzásában nagy az esély arra, hogy az iparágon belül, sőt, akár különböző iparágak között is egyre több stratégiai partnerség jöjjön létre" - tette hozzá Takács Krisztián. - „Erre természetesen több éve léteznek példák; az ebben rejlő potenciált azonban az idén útjára induló virtuális mobilszolgáltatás helyzetének alakulása feltehetően jól láthatóan megmutatja majd."
A BTel elnök-vezérigazgatója úgy látja, mindez új helyzetet teremthet, nemcsak a távközlési piaci verseny, hanem akár más szektorok kilátásainak szempontjából is: „Számolni kell azzal, hogy a piac kifinomultabbá válik, hiszen az előfizetői döntésekben az ár vagy az ár-érték-arány mellett egy új dimenzió, a szolgáltatók stratégiai partnerségei révén elérhető hozzáadott érték egyéni megítélése is kiemelt szerepet kaphat."