Az Európai Bizottság éppen időben, a nyári szabadságokhoz időzítve indította el azt a légi és vasúti közlekedéssel foglalkozó okostelefonos alkalmazást, amely négy különböző mobilplatformon (Apple iPhone és iPad, Google Android, RIM Blackberry és Microsoft Windows Phone 7) is működik. Az alkalmazás 22 európai uniós nyelven érhető el. Jelenleg a légi és vasúti közlekedésre vonatkozó információkat tartalmazza, 2013-tól viszont, amikor a vonatkozó jogszabályok érvénybe lépnek, már a buszjáratok és a tengeri hajózás is bekerülnek a rendszerbe.
Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas a következőképpen nyilatkozott: „Hányunkat hagytak már állva a repülőtereken, és vágták a képünkbe, hogy nincsenek jogaink, miközben tudjuk, hogy vannak! Ezzel az alkalmazással utasok milliói számára válik könnyen elérhetővé az utasjogaikkal kapcsolatos megfelelő információ éppen akkor, amikor a legnagyobb szükség van rá: a váratlan helyzetekben."
Ha az utazás nem egészen a terveknek megfelelően alakul, igen kellemetlen tapasztalatokat szerezhetünk. Előfordulhat, hogy törölnek egy járatot, vagy a csomagajánlatban szereplő hotel nem felel meg a hirdetésben közölt információknak, vagy változik a vonat indulási időpontja - ezeket és az ehhez hasonló helyzeteket sokkal könnyebb kezelni, ha az utas tisztában van az őt megillető jogokkal.
Az alkalmazás az egyes potenciálisan előforduló helyzetek mindegyikére vonatkozóan ismerteti az utasjogokat. Abban az esetben például, amikor törölnek egy járatot és az utas emiatt nem tud felszállni, kártérítésre lehet jogosult, amelynek összege 125 és 600 EUR között lehet. Ha az utas poggyásza baleset következtében megsérül, szintén felmerül a kártérítési jogosultság lehetősége. Hasznos tudni, hogy a vasúti és légi társaságoknak jól áttekinthető tájékoztatást kell nyújtaniuk az árakról, és kötelességük segítséget nyújtani a mozgáskorlátozott utasoknak. Arra az esetre, ha úgy érzi, hogy jogait megsértették, az alkalmazás révén arról is tájékoztatást kaphat, hogy kinél lehet panasszal élni ezzel kapcsolatban.
Komolyabb szükséghelyzet esetén, mint például amit az izlandi vulkán kitörése okozott 2010-ben, az alkalmazás utazási információkat és az Európai Bizottságtól származó tanácsokat is megjeleníthet. Az alkalmazás része a Bizottság által „Utasjogai mindig kéznél" címmel (Your passanger rights at hand) indított tájékoztatási kampánynak: Az okostelefonnal rendelkező felhasználók az alábbi QR-kódon keresztül bármilyen készüléken elérhetik a letöltési honlapokat: