Nem szórjuk a pénzt a neten

Hazánk is elérte a nagy BUMM, egyre többet költünk az interneten, ám a kicsi piac miatt ez sosem lesz meghatározó vásárlási forma.

Bár Magyarországon még kevés cég foglalkozik online kereskedéssel, az utóbbi években érezhetően megindult a rohamos fejlődés - nyilatkozta a Piac és Profitnak Bőgel György, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnöke. Elmondta, hogy bár konkrét felmérést ez ügyben nem készítettek, ám tapasztalataik szerint a kiskereskedelmi forgalom mintegy egy százalékát teszi ki itthon az online kereskedelem. (Az online kereskedést segítheti, hogy itthon dinamikusan emelkedik a szélessávú internetre előfizetők száma)

Ilyen tekintetben körülbelül ugyanott állunk, mint a régió többi országa, ez a fajta kereskedés inkább az Egyesült Államokban, a skandináv országokban és Ausztráliában jellemző. (Európában már 90 milliót is elérte a szélessávú szolgáltatások száma.) Az USA-ban tíz százalék körül van az online kereskedelem részesedése, ezt itthon a piaci adottságok miatt valószínűleg sosem fogjuk elérni, még akkor sem, ha egyre inkább vásárlóképesebb az a generáció, amely már természetesnek tekinti az internetet, azt, hogy onnan jut információkhoz, és ne adj isten idővel onnan vásárol. Erre a lehetőségre egyébként már itthon is mintegy 1400 kereskedelmi egység várja az érdeklődőket.

Egyelőre tehát keveset vásárolunk az internetről, itthon inkább az a jellemző, hogy a világhálón kikeressük a kívánt terméket és utána a boltban vásároljuk meg. Ez annak is köszönhető, hogy kis ország vagyunk, általában tíz percen belül találunk egy nagyáruházat, ahol könnyedén meg tudjuk vásárolni az adott terméket. Ez persze inkább a városokra jellemző, ám az internetes kereskedelem is inkább ide kapcsolódik, mint a vidékhez.

Magyarországra ennek megfelelően leginkább a hibrid cégek a jellemzőek, tehát, hogy párhuzamosan árulják a neten és a boltban is a portékáikat - állítja Bőgel György. Ezt megerősítette lapunknak, Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára is, aki hozzátette, hogy az online kereskedésben igen nagy szerepe van a bizalomnak. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a hazai forgalom nyolcvan százalékát a piacon jelen lévő cégek húsz százaléka bonyolítja, mivel bennük már megbíznak a vásárlók - tette hozzá Bőgel György.

Jó lehetőség a külföldi piac szerzésére

A cégek részéről nagy az érdeklődés az ilyen technológiák iránt, melynek terjedését segíti, hogy ez egyre kevésbé anyagi kérdés, hiszen a vállalatok nagy részében már megvan az ehhez szükséges infrastruktúra - állítja a szövetségi elnök. Szerinte a fent említett okok miatt a cégeknek nem is a hazai piacot kellene megcélozniuk, hanem a külföldieket, mivel a távolság ezzel a módszerrel sokkal könnyebben legyőzhető. (A külföldi piacszerzést támogatja a januárban indul Kexport program is) 

Igen ám, de oda kell figyelni arra is, hogy ne legyen túl messze a vásárló, mert ilyen esetben előfordulhat, hogy túl nagy a szállítási költség, így pedig már nem érné meg kiszállítani - hívta fel a figyelmet Vámos György. Szerinte a külföldi megjelenésre éppen ezért a határ menti településeken élőknek van a legnagyobb esélye.

Abban mindkét megszólalónk egyetértett, hogy a külföldi piacra leginkább egy speciális termékkel lehet fellépni, ami, hogy a hungarikumoknál maradjunk akár egy a különleges bor is lehet. Ide kapcsolódik, hogy nem elég ad hoc jelleggel nekilátni a terjeszkedéshez, ehhez komoly, kidolgozott stratégia kell - hívta fel a figyelmet Bőgel György.

Az utánvétel a legajánlottabb

Az internetes vásárlások során gyakran hallani a veszélyekről, miszerint ellophatják a bankkártyánk adatait, ami után akár a pénzt is könnyen leszedhetik a számlánkról. Vámos György szerint bankja válogatja, hogy mennyire nyújt biztonságos szolgáltatást, ám hazánkra nem ez a jellemző vásárlási forma, a magyarok sokkal jobban kedvelik az utánvétel. (A vállalatok sokkal szívesebben használják az elektronikus banki szolgáltatásokat, mint a lakosság) Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a jelenleg érvényes fogyasztóvédelmi törvények szerint, ha a vevő úgy gondolja, akkor az árusítónak nyolc napon belül minden esetben vissza kell fogadni az árut - emelte ki a főtitkár.

Ezt megerősítette lapunknak Bőgel György is, aki abban is egyetért a főtitkárral, hogy ez a legbiztonságosabb vásárlási forma. "Ilyenkor van időm kibontani a csomagot, megnézni és ha nem tetszik, vagy hibás az áru, akkor gond nélkül vissza lehet küldeni" - közölte. Szerinte a bankkártyás fizetési forma is biztonságos, hiszen így "sincs nagyobb veszélyben a pénzünk, mintha zsebre vágnánk és felszállnánk egy tömegközlekedési járműre".

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo