Nem szórjuk a pénzt a neten

Hazánk is elérte a nagy BUMM, egyre többet költünk az interneten, ám a kicsi piac miatt ez sosem lesz meghatározó vásárlási forma.

Bár Magyarországon még kevés cég foglalkozik online kereskedéssel, az utóbbi években érezhetően megindult a rohamos fejlődés - nyilatkozta a Piac és Profitnak Bőgel György, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnöke. Elmondta, hogy bár konkrét felmérést ez ügyben nem készítettek, ám tapasztalataik szerint a kiskereskedelmi forgalom mintegy egy százalékát teszi ki itthon az online kereskedelem. (Az online kereskedést segítheti, hogy itthon dinamikusan emelkedik a szélessávú internetre előfizetők száma)

Ilyen tekintetben körülbelül ugyanott állunk, mint a régió többi országa, ez a fajta kereskedés inkább az Egyesült Államokban, a skandináv országokban és Ausztráliában jellemző. (Európában már 90 milliót is elérte a szélessávú szolgáltatások száma.) Az USA-ban tíz százalék körül van az online kereskedelem részesedése, ezt itthon a piaci adottságok miatt valószínűleg sosem fogjuk elérni, még akkor sem, ha egyre inkább vásárlóképesebb az a generáció, amely már természetesnek tekinti az internetet, azt, hogy onnan jut információkhoz, és ne adj isten idővel onnan vásárol. Erre a lehetőségre egyébként már itthon is mintegy 1400 kereskedelmi egység várja az érdeklődőket.

Egyelőre tehát keveset vásárolunk az internetről, itthon inkább az a jellemző, hogy a világhálón kikeressük a kívánt terméket és utána a boltban vásároljuk meg. Ez annak is köszönhető, hogy kis ország vagyunk, általában tíz percen belül találunk egy nagyáruházat, ahol könnyedén meg tudjuk vásárolni az adott terméket. Ez persze inkább a városokra jellemző, ám az internetes kereskedelem is inkább ide kapcsolódik, mint a vidékhez.

Magyarországra ennek megfelelően leginkább a hibrid cégek a jellemzőek, tehát, hogy párhuzamosan árulják a neten és a boltban is a portékáikat - állítja Bőgel György. Ezt megerősítette lapunknak, Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára is, aki hozzátette, hogy az online kereskedésben igen nagy szerepe van a bizalomnak. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a hazai forgalom nyolcvan százalékát a piacon jelen lévő cégek húsz százaléka bonyolítja, mivel bennük már megbíznak a vásárlók - tette hozzá Bőgel György.

Jó lehetőség a külföldi piac szerzésére

A cégek részéről nagy az érdeklődés az ilyen technológiák iránt, melynek terjedését segíti, hogy ez egyre kevésbé anyagi kérdés, hiszen a vállalatok nagy részében már megvan az ehhez szükséges infrastruktúra - állítja a szövetségi elnök. Szerinte a fent említett okok miatt a cégeknek nem is a hazai piacot kellene megcélozniuk, hanem a külföldieket, mivel a távolság ezzel a módszerrel sokkal könnyebben legyőzhető. (A külföldi piacszerzést támogatja a januárban indul Kexport program is) 

Igen ám, de oda kell figyelni arra is, hogy ne legyen túl messze a vásárló, mert ilyen esetben előfordulhat, hogy túl nagy a szállítási költség, így pedig már nem érné meg kiszállítani - hívta fel a figyelmet Vámos György. Szerinte a külföldi megjelenésre éppen ezért a határ menti településeken élőknek van a legnagyobb esélye.

Abban mindkét megszólalónk egyetértett, hogy a külföldi piacra leginkább egy speciális termékkel lehet fellépni, ami, hogy a hungarikumoknál maradjunk akár egy a különleges bor is lehet. Ide kapcsolódik, hogy nem elég ad hoc jelleggel nekilátni a terjeszkedéshez, ehhez komoly, kidolgozott stratégia kell - hívta fel a figyelmet Bőgel György.

Az utánvétel a legajánlottabb

Az internetes vásárlások során gyakran hallani a veszélyekről, miszerint ellophatják a bankkártyánk adatait, ami után akár a pénzt is könnyen leszedhetik a számlánkról. Vámos György szerint bankja válogatja, hogy mennyire nyújt biztonságos szolgáltatást, ám hazánkra nem ez a jellemző vásárlási forma, a magyarok sokkal jobban kedvelik az utánvétel. (A vállalatok sokkal szívesebben használják az elektronikus banki szolgáltatásokat, mint a lakosság) Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a jelenleg érvényes fogyasztóvédelmi törvények szerint, ha a vevő úgy gondolja, akkor az árusítónak nyolc napon belül minden esetben vissza kell fogadni az árut - emelte ki a főtitkár.

Ezt megerősítette lapunknak Bőgel György is, aki abban is egyetért a főtitkárral, hogy ez a legbiztonságosabb vásárlási forma. "Ilyenkor van időm kibontani a csomagot, megnézni és ha nem tetszik, vagy hibás az áru, akkor gond nélkül vissza lehet küldeni" - közölte. Szerinte a bankkártyás fizetési forma is biztonságos, hiszen így "sincs nagyobb veszélyben a pénzünk, mintha zsebre vágnánk és felszállnánk egy tömegközlekedési járműre".

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo