Nem szórjuk a pénzt a neten

Hazánk is elérte a nagy BUMM, egyre többet költünk az interneten, ám a kicsi piac miatt ez sosem lesz meghatározó vásárlási forma.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár Magyarországon még kevés cég foglalkozik online kereskedéssel, az utóbbi években érezhetően megindult a rohamos fejlődés - nyilatkozta a Piac és Profitnak Bőgel György, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnöke. Elmondta, hogy bár konkrét felmérést ez ügyben nem készítettek, ám tapasztalataik szerint a kiskereskedelmi forgalom mintegy egy százalékát teszi ki itthon az online kereskedelem. (Az online kereskedést segítheti, hogy itthon dinamikusan emelkedik a szélessávú internetre előfizetők száma)

Ilyen tekintetben körülbelül ugyanott állunk, mint a régió többi országa, ez a fajta kereskedés inkább az Egyesült Államokban, a skandináv országokban és Ausztráliában jellemző. (Európában már 90 milliót is elérte a szélessávú szolgáltatások száma.) Az USA-ban tíz százalék körül van az online kereskedelem részesedése, ezt itthon a piaci adottságok miatt valószínűleg sosem fogjuk elérni, még akkor sem, ha egyre inkább vásárlóképesebb az a generáció, amely már természetesnek tekinti az internetet, azt, hogy onnan jut információkhoz, és ne adj isten idővel onnan vásárol. Erre a lehetőségre egyébként már itthon is mintegy 1400 kereskedelmi egység várja az érdeklődőket.

Egyelőre tehát keveset vásárolunk az internetről, itthon inkább az a jellemző, hogy a világhálón kikeressük a kívánt terméket és utána a boltban vásároljuk meg. Ez annak is köszönhető, hogy kis ország vagyunk, általában tíz percen belül találunk egy nagyáruházat, ahol könnyedén meg tudjuk vásárolni az adott terméket. Ez persze inkább a városokra jellemző, ám az internetes kereskedelem is inkább ide kapcsolódik, mint a vidékhez.

Magyarországra ennek megfelelően leginkább a hibrid cégek a jellemzőek, tehát, hogy párhuzamosan árulják a neten és a boltban is a portékáikat - állítja Bőgel György. Ezt megerősítette lapunknak, Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára is, aki hozzátette, hogy az online kereskedésben igen nagy szerepe van a bizalomnak. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a hazai forgalom nyolcvan százalékát a piacon jelen lévő cégek húsz százaléka bonyolítja, mivel bennük már megbíznak a vásárlók - tette hozzá Bőgel György.

Jó lehetőség a külföldi piac szerzésére

A cégek részéről nagy az érdeklődés az ilyen technológiák iránt, melynek terjedését segíti, hogy ez egyre kevésbé anyagi kérdés, hiszen a vállalatok nagy részében már megvan az ehhez szükséges infrastruktúra - állítja a szövetségi elnök. Szerinte a fent említett okok miatt a cégeknek nem is a hazai piacot kellene megcélozniuk, hanem a külföldieket, mivel a távolság ezzel a módszerrel sokkal könnyebben legyőzhető. (A külföldi piacszerzést támogatja a januárban indul Kexport program is) 

Igen ám, de oda kell figyelni arra is, hogy ne legyen túl messze a vásárló, mert ilyen esetben előfordulhat, hogy túl nagy a szállítási költség, így pedig már nem érné meg kiszállítani - hívta fel a figyelmet Vámos György. Szerinte a külföldi megjelenésre éppen ezért a határ menti településeken élőknek van a legnagyobb esélye.

Abban mindkét megszólalónk egyetértett, hogy a külföldi piacra leginkább egy speciális termékkel lehet fellépni, ami, hogy a hungarikumoknál maradjunk akár egy a különleges bor is lehet. Ide kapcsolódik, hogy nem elég ad hoc jelleggel nekilátni a terjeszkedéshez, ehhez komoly, kidolgozott stratégia kell - hívta fel a figyelmet Bőgel György.

Az utánvétel a legajánlottabb

Az internetes vásárlások során gyakran hallani a veszélyekről, miszerint ellophatják a bankkártyánk adatait, ami után akár a pénzt is könnyen leszedhetik a számlánkról. Vámos György szerint bankja válogatja, hogy mennyire nyújt biztonságos szolgáltatást, ám hazánkra nem ez a jellemző vásárlási forma, a magyarok sokkal jobban kedvelik az utánvétel. (A vállalatok sokkal szívesebben használják az elektronikus banki szolgáltatásokat, mint a lakosság) Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a jelenleg érvényes fogyasztóvédelmi törvények szerint, ha a vevő úgy gondolja, akkor az árusítónak nyolc napon belül minden esetben vissza kell fogadni az árut - emelte ki a főtitkár.

Ezt megerősítette lapunknak Bőgel György is, aki abban is egyetért a főtitkárral, hogy ez a legbiztonságosabb vásárlási forma. "Ilyenkor van időm kibontani a csomagot, megnézni és ha nem tetszik, vagy hibás az áru, akkor gond nélkül vissza lehet küldeni" - közölte. Szerinte a bankkártyás fizetési forma is biztonságos, hiszen így "sincs nagyobb veszélyben a pénzünk, mintha zsebre vágnánk és felszállnánk egy tömegközlekedési járműre".

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo