Bár Magyarországon még kevés cég foglalkozik online kereskedéssel, az utóbbi években érezhetően megindult a rohamos fejlődés - nyilatkozta a Piac és Profitnak Bőgel György, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnöke. Elmondta, hogy bár konkrét felmérést ez ügyben nem készítettek, ám tapasztalataik szerint a kiskereskedelmi forgalom mintegy egy százalékát teszi ki itthon az online kereskedelem. (Az online kereskedést segítheti, hogy itthon dinamikusan emelkedik a szélessávú internetre előfizetők száma)
Ilyen tekintetben körülbelül ugyanott állunk, mint a régió többi országa, ez a fajta kereskedés inkább az Egyesült Államokban, a skandináv országokban és Ausztráliában jellemző. (Európában már 90 milliót is elérte a szélessávú szolgáltatások száma.) Az USA-ban tíz százalék körül van az online kereskedelem részesedése, ezt itthon a piaci adottságok miatt valószínűleg sosem fogjuk elérni, még akkor sem, ha egyre inkább vásárlóképesebb az a generáció, amely már természetesnek tekinti az internetet, azt, hogy onnan jut információkhoz, és ne adj isten idővel onnan vásárol. Erre a lehetőségre egyébként már itthon is mintegy 1400 kereskedelmi egység várja az érdeklődőket.
Egyelőre tehát keveset vásárolunk az internetről, itthon inkább az a jellemző, hogy a világhálón kikeressük a kívánt terméket és utána a boltban vásároljuk meg. Ez annak is köszönhető, hogy kis ország vagyunk, általában tíz percen belül találunk egy nagyáruházat, ahol könnyedén meg tudjuk vásárolni az adott terméket. Ez persze inkább a városokra jellemző, ám az internetes kereskedelem is inkább ide kapcsolódik, mint a vidékhez.
Magyarországra ennek megfelelően leginkább a hibrid cégek a jellemzőek, tehát, hogy párhuzamosan árulják a neten és a boltban is a portékáikat - állítja Bőgel György. Ezt megerősítette lapunknak, Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára is, aki hozzátette, hogy az online kereskedésben igen nagy szerepe van a bizalomnak. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a hazai forgalom nyolcvan százalékát a piacon jelen lévő cégek húsz százaléka bonyolítja, mivel bennük már megbíznak a vásárlók - tette hozzá Bőgel György.
Jó lehetőség a külföldi piac szerzésére
A cégek részéről nagy az érdeklődés az ilyen technológiák iránt, melynek terjedését segíti, hogy ez egyre kevésbé anyagi kérdés, hiszen a vállalatok nagy részében már megvan az ehhez szükséges infrastruktúra - állítja a szövetségi elnök. Szerinte a fent említett okok miatt a cégeknek nem is a hazai piacot kellene megcélozniuk, hanem a külföldieket, mivel a távolság ezzel a módszerrel sokkal könnyebben legyőzhető. (A külföldi piacszerzést támogatja a januárban indul Kexport program is)
Igen ám, de oda kell figyelni arra is, hogy ne legyen túl messze a vásárló, mert ilyen esetben előfordulhat, hogy túl nagy a szállítási költség, így pedig már nem érné meg kiszállítani - hívta fel a figyelmet Vámos György. Szerinte a külföldi megjelenésre éppen ezért a határ menti településeken élőknek van a legnagyobb esélye.
Abban mindkét megszólalónk egyetértett, hogy a külföldi piacra leginkább egy speciális termékkel lehet fellépni, ami, hogy a hungarikumoknál maradjunk akár egy a különleges bor is lehet. Ide kapcsolódik, hogy nem elég ad hoc jelleggel nekilátni a terjeszkedéshez, ehhez komoly, kidolgozott stratégia kell - hívta fel a figyelmet Bőgel György.
Az utánvétel a legajánlottabb
Az internetes vásárlások során gyakran hallani a veszélyekről, miszerint ellophatják a bankkártyánk adatait, ami után akár a pénzt is könnyen leszedhetik a számlánkról. Vámos György szerint bankja válogatja, hogy mennyire nyújt biztonságos szolgáltatást, ám hazánkra nem ez a jellemző vásárlási forma, a magyarok sokkal jobban kedvelik az utánvétel. (A vállalatok sokkal szívesebben használják az elektronikus banki szolgáltatásokat, mint a lakosság) Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a jelenleg érvényes fogyasztóvédelmi törvények szerint, ha a vevő úgy gondolja, akkor az árusítónak nyolc napon belül minden esetben vissza kell fogadni az árut - emelte ki a főtitkár.
Ezt megerősítette lapunknak Bőgel György is, aki abban is egyetért a főtitkárral, hogy ez a legbiztonságosabb vásárlási forma. "Ilyenkor van időm kibontani a csomagot, megnézni és ha nem tetszik, vagy hibás az áru, akkor gond nélkül vissza lehet küldeni" - közölte. Szerinte a bankkártyás fizetési forma is biztonságos, hiszen így "sincs nagyobb veszélyben a pénzünk, mintha zsebre vágnánk és felszállnánk egy tömegközlekedési járműre".