A mai formában létező ERP rendszerek mind egyszerűbb létformában kezdték az életüket, először csak kisebb területet lefedő, egyszerűbb funkciókat ellátó modulok, szoftverek voltak. Számlázó szoftverek, készletkezelő szoftverek, számviteli tevékenységet alátámasztó rendszerek (pl. tárgyi eszköz rendszer, kettős könyvviteli rendszer, stb.). Ahogy a cégek tevékenységei bővültek és mélyültek úgy merült fel az igény a vállalkozás vezetői, alkalmazottjai, döntéshozói részéről, hogy a folyamatokat hatékonyabban kell tudni kezelni az informatikai adminisztrációban is. Így elkezdték egymással szinkronba hozni, összekötni a külön-külön működő szigetmegoldásokat, modulokat és így alakultak ki a mai ERP rendszerek.
Az ERP rendszerek jövőjét a következő három funkcionális fejlődési irány fogja meghatározni a jövőben:
- e-Commerce: Az e-Commerce az ERP rendszerek elektronikus kereskedelmi funkcióit erősíti. Gondoljunk csak bele, hogy a legtöbb ügyviteli szoftver már rendelkezik beépített webáruházzal. A rendszerben szereplő cikkeket, termékeket szinte gombnyomásra feltölthetjük (vagy akár automata szinkronizációt is beállíthatunk) a webshopba. Minél több felületen tudjuk megszólítani a vásárlókat, annál nagyobb az esélye annak, hogy cégünk profitábilis marad. Ha Ön most gondolkozik ügyviteli szoftver, vállalatirányítási rendszer bevezetésén mindenképpen nézzen utána, hogy a rendszer hogyan segíti majd az elektronikus kereskedelemre történő átállást, képes-e a rendszer például elektronikus számlát kiállítani, vagy van-e webáruház funkciója.
- m-Commerce: Az m-Commerce az ERP rendszerek mobilitását fejezi ki. Míg az előző irány a kifelé történő kommunikációt segíti, hogyan érjük el jobban, még több felületen a lehetséges vásárlókat, addig az m-Commerce egy befelé történő kommunikáció. Például hogyan tudjuk kezelni a vállalatirányítási rendszert egy mobilportál segítségével okostelefonról. Milyen lehetőségeink vannak arra, hogy akár egy tablet gépről adjunk utasítást a vállalatirányítási rendszernek. Az okostelefonok évtizedét éljük, több cégvezető jogos igénye, hogy külső tárgyalások alkalmával ránézve az okostelefonja bizonyos alkalmazására azonnal megtudja a kért információt a belső vállalatirányítási rendszerből. Ha Ön most gondolkozik ügyviteli szoftver, vállalatirányítási rendszer bevezetésén mindenképpen nézzen utána, hogy a rendszer rendelkezik-e mobilportállal.
-
ERP képes már a cége?Abban valószínűleg mindannyian egyetértünk, hogy van olyan vállalkozási szint, amikor már nélkülözhetetlen egy megfelelően működő és valós információkat biztosító háttér rendszer, azaz egy ERP, de vajon melyik ez a szint, és ha van ilyen szint egyértelműen meghatározható-e? Itt olvashatja szakértőnk útmutatását, amely segíthet eldönteni, hogy az Ön cége ERP képes-e már.
- on demand: Lényegében ez a felhőszolgáltatást jelenti. ERP rendszereket nem csak helyszínen telepített szerveren lehet üzemeltetni, hanem távoli eléréssel egy internet kapcsolat révén. Ennek nagy előnye, hogy kis teljesítményű számítógépekről is elérhető a rendszer és a szolgáltatás keretében több szolgáltatást kapunk, mintha a saját magunk üzemeltetnénk a rendszert (pl. biztonsági mentések készítése).
- on premise: Ez a működtetés az előzővel szemben azt jelenti, hogy a rendszer előre telepített módon, a cég telephelyén egy előre konfigurált szerveren fut.
Giller Tamás az www.erpblog.org, ERP, CRM rendszerekkel, valamint informatikai projektmenedzsmenttel foglalkozó blog szerkesztője.