Európában a növekvő gazdasági bizonytalanság, valamint az Egyesült Államok emelkedő kamatlábai miatt az ágazat növekedése lelassulhat. Mindez együttesen bizonyos fokú óvatosságra inti a vezérigazgatókat, annak ellenére, hogy számos sikeres IPO-t és növekvő számú fúziót tudhatnak a hátuk mögött 2005-ben. Az éves jelentés megállapításainak alapját a világ leggyorsabban fejlődő vállalkozásait irányító, 1500 vezérigazgató bevonásával elvégzett felmérés képezi.
Igal Brightman, a Deloitte Technológia, Média és Telekommunikáció munkacsoportjának globális ügyvezető partnere így vélekedik: "A növekedési kilátásokkal kapcsolatos vezérigazgatói optimizmus ellenére a vállalatvezetők konkrét intézkedései és kinyilvánított szándékai - valamint az aktuális piaci trendek is - vegyes üzeneteket hordoznak, ami korai jele lehet a lassuló növekedésnek."
"Érdekes módon az EMEA régió vezérigazgatói kevésbé optimisták, mint a világ más részein tevékenykedő kollegáik. Az ő válaszaik inkább "nagyfokú bizonyosságot" (64 százalék) tükröztek, szemben a "teljes bizonyossággal" (16 százalék), míg a Csendes-óceáni térségben és az Amerikai kontinensen a megoszlás egyenletesebb volt. Elképzelhető, hogy az EMEA régió visszafogottságának oka Európa egyébként is vegyes gazdasági kilátásaiban keresendő.
Nem a tőke számít
A technológiai vállalkozások inkább az értékesítés bővülésére építenek, nem pedig a javuló cash-flow pozícióra vagy a tőkebevonási lehetőségekre. A vezérigazgatók több mint 50 százaléka az "értékesítés bővítését" nevezte a legnagyobb pénzügyi kihívásnak, míg a "cash-flow menedzsment" csak a második lett 25 százalékkal. Hasonlóképpen, amikor a legnagyobb személyes kihívásról kérdeztük a vezérigazgatókat a "tőkebevonás" a rangsor végére került kevesebb, mint 4%-os értékkel. Érdemes ugyanakkor megfigyelni, hogy az amerikai vezérigazgatók a tavalyi évhez képest kétszer nehezebbnek tekintik a tőkebevonást. Ez az aggodalom valószínűleg nagyban kötődik, a Fed közelmúltbeli kamatemelési politikájához, amely visszafoghatja a gazdasági növekedést.
A válaszadók csaknem 80 százaléka elismerte, hogy olyan stratégiai szövetség vagy partnerség tagja, amely hozzájárult árbevétele növekedéséhez. Ezen társaságok fele növekedésének legalább 26 százalékát tulajdonítja stratégiai kapcsolatainak. A Deloitte arra számít, hogy az ilyen kapcsolatokon alapuló növekedés a jövőben is dinamikus lesz.
Állam az akadály
"A teljes globális technológiai szektorban észrevehető elmozdulás történt a partnerség és az együttműködés irányába, különösen a kutatás és fejlesztés területén. A termékek és technológiák egyre összetettebbé válnak, s így egyre többféle szakértelemre van szükség az előállításukhoz, ami gyakran már meghaladja egy önálló vállalat lehetőségeit. Ugyanakkor a K+F költségek változatlanul nagyon magasak, így ezeket igazán csak a legnagyobb vállalatok engedhetik meg maguknak" - jegyezte meg Brightman.
A technológiai ágazatban a növekedés legnagyobb akadályának a következő 12 hónapra a "túlzott állami szabályozást" jelölték meg a válaszadók, ami tavaly még csak a negyedik helyen állt. A kormányzati beavatkozástól való növekvő félelem részben a Sarbanes-Oxley törvényből és a vállalati jelentések, felelősségre vonhatóság és a vállalatirányítás javítását célzó intézkedésekből eredeztethető.
2,5 milliárd előfizető
A következő évben a mobil kommunikáció lesz a növekedés legnagyobb forrása (24 százalék), ami nem meglepő, mivel az előrejelzések szerint 500 millió új mobil összeköttetés teremtődik meg 2006-ban, ami az összesített globális adatot 2,5 milliárd előfizető fölé tornázza. A várakozások szerint a növekedés másik alapja az internet marad (22 százalék), ami továbbra is elő fogja mozdítani a technológia, média és telekommunikációs szektor konvergenciáját.
"A Deloitte felmérése rávilágít a világ leggyorsabban növekvő vállalkozásaiban tapasztalható kettősségre. Bár a legfontosabb teendő számukra az értékesítés bővítése, változatlanul elkötelezettek a nyereségesség javítása és az organikus - nem pedig fúziók és felvásárlások útján megvalósuló - növekedés mellett. Ezen kívül - az export-orientáció helyett - egyre több figyelmet fordítanak a hazai piacokra.