Ahogy maga az alkalmazás szó is sugallja, az ilyen jellegű szoftvereket speciális használatra szánják. Amennyiben egyszerű infóanyagokat szeretnénk szolgáltatni ügyfeleink számára, arra ott van a webes reprezentáció legelterjedtebb módja, a honlap. Bár egyre gyakrabban hallani a mobil eszközökön történő megjelenés jelentőségéről, ez még nem jelenti azt, hogy mobil alkalmazást kell készítenünk. Ennél sokkal célravezetőbb, ha honlapunkat alkalmassá tesszük arra, hogy mobiltelefonokról és tabletekről is kényelmesen megtekinthető legyen. (A mobil lesz a jövő marketing csodafegyvere, nem árt hát tartani a lépést!)
A fenti példával szemben számos olyan eset van, amikor valóban indokolt egy mobil alkalmazás publikálása. Vegyünk sorra néhányat:
Specifikus funkciók
Egy mobilalkalmazás tagadhatatlan előnye a kifejezetten telefonok által biztosított lehetőségek kiaknázhatósága. Sok egyéb mellett ilyen lehet, ha a felhasználók által készített fényképeket szeretnénk valamilyen módon egy adatbázisba gyűjteni. A telefonba beépített fényképezőgép használatával a fotók egyszerűen elkészíthetők, az alkalmazáson belül pedig metaadatokkal (készítés időpontja, helyszín, egyéb leírások) láthatóak el. Az így elkészült képek feltölthetők egy direkt erre a célra létrehozott tárhelyre, ahonnan bárkivel megoszthatóak, a felgyülemlett adatrengetegen számunkra tetsző rendezési műveleteket hajtathatunk végre. Egy ilyen alkalmazás belső céges használat esetében is hasznos lehet.
Példa: Ezzel a nem túl bonyolult megoldással rengeteg időt és energiát spórolhatnak meg ingatlanirodák, albérlet közvetítők, minden olyan vállalkozás ahol az adminisztráció elengedhetetlen része a képi tartalmak előállítása.
Leggyakrabban mégis a folyamatosan frissülő tartalmak szolgáltatnak elegendő okot az alkalmazásfejlesztésre. Gondolhatnánk erre van az internet, ezért vezetünk blogokat, de a felhasználók szempontjából egyszerűbb megnyitni egy mobiltelefonra telepített alkalmazást, mint minden esetben weboldalunkra navigálni a böngésző segítségével. Itt fontos megjegyezni, hogy a statisztikák szerint ha egy ilyen alkalmazás telepítésre kerül, a felhasználók gyakrabban keresik fel az adott oldalt.
Példa: Legyen szó rendezvények beharangozásáról, vagy az állandó ügyfelek folyamatos és naprakész tájékoztatásáról, a jó üzleti kommunikációnak minden esetben ismérve az előzékenység. Gesztus értékű, ha a fontos információkat könnyen elérhetővé tesszük, továbbá a megfelelő notification rendszer kiépítésével vásárlóink azonnal értesülhetnek akciókról, személyre szabott ajánlatokról stb...
Offline hadviselés
A mobil alkalmazás szintén kiváló lehetőségeket nyújt, amennyiben azt szeretnénk, hogy felhasználóink internetkapcsolat nélkül is hozzáférjenek az általunk előállított tartalmakhoz. Erre többek között akkor lehet szükség, ha katalógusokat használunk termékeink bemutatására. Egy katalógus alkalmazás segítségével jelentős összegeket spórolhatunk meg a nyomdaköltségeken, nem beszélve arról, hogy az ember mobiltelefonját -kevés kivételtől eltekintve- mindenhova magával viszi, így termékeink listája mindig kéznél van.
Példa: Ez rendkívül hasznos lehet például autóalkatrészeket árusító cégek esetében. Az autószerelők utánanézhetnek egy-egy alkatrész árának vagy elérhetőségének, anélkül hogy internetközelbe kerülnének vagy leülnének számítógépük elé. Ahogy az előző pontnál is, itt is fontos előny, hogy az adatbázisban történő változások az összes felhasználónál megjelennek.
Általában elmondható, hogy egy alkalmazás előállítása komolyabb befektetés, de mivel az utólagos módosítások, frissítések lényegesen alacsonyabb költségekkel járnak, hamar visszahozza árát.
Rókay Attila Webfejlesztő