Ki alkalmazkodjon az új technológiákhoz?

Az új információs technológiák már begyűrűztek a cégek mindennapjaiba is. Mennyire alakítják át az új informatikai trendek a cégek életét? A felsővezetés vagy az alkalmazottak feladata ezekben naprakésznek lenni? Szakértők válaszolnak a legfontosabb kérdésekre.

Kép: Fotolia

„Az, hogy mennyiben és hogyan befolyásolják az új információs technológiák egy cég versenyképességét, nagyban függ attól, hogy mivel foglalkozik az adott cég, illetve mely folyamatairól van szó” – mondta a HR Portálnak Tanács Lajos, az Alvicom Ltd. fejlesztési vezetője. A gyártási folyamatok bizonyos esetekben elképzelhetetlenek informatika nélkül (például a tévégyártás), más esetekben nem feltétlenül szükségesek (mondjuk a kézműves borászatoknál). Az értékesítés és marketing már biztosan nem működik IT nélkül: az internet az egyik leghatékonyabb hirdetési és értékesítési csatorna, és a térnyerése még mindig nem állt meg. Már a mai nagyszülők jelentős része is készség szinten használja az internetet, néhány évtized múlva analfabétának fog az számítani, aki nem tud az interneten bevásárolni.

Egyre inkább oda kell figyelniük a cégeknek az új információs technikák jelenlétére, és egyre nagyobb figyelmet is kell rájuk szentelniük, ráadásul mindezt két irányba – hangsúlyozta Lerf Andrea, a Coaching Team tudásmenedzsment igazgatója. Egyrészről a cégen belüli folyamatok, rendszerek fejlesztése, használata alkalmával is fontos szempont lehet (fiatal munkavállalók esetében mindenképpen), hogy milyen friss és felhasználóbarát, átlátható, értelmes adatokat bekérő rendszerrel kell dolgozniuk. Ez akár a munkaerő toborzás területén is előnyt jelenthet a cég számára, hozzájárulhat akár a vállalat imázsához is. Másrészről pedig a fogyasztók (B2B és B2C egyaránt) irányába történő kommunikáció, rendelés és tulajdonképpen bármilyen kontaktus, kapcsolat alkalmával felmerülhetnek a modern digitális alkalmazások, amelyek, ha jól eltaláltak, akkor tényleges versenyelőnyt biztosíthatnak a cég számára. (Ha pedig teljes IKT-infrastruktúránkat virtuális eszközökre cseréljük, akár kiadásaink 30 százalékát is megtakaríthatjuk a Piac & Profit szakértője szerint.)

Az alkalmazkodás a siker titka, nem az erő
A legtöbb piacon a sikert alapvetően befolyásoló tényezővé váltak a vállalatnál alkalmazott üzleti szoftverek. Ha egy alkalmazás túl hosszú idő alatt alakítható az új üzleti igényekhez, az potenciális versenyhátrányt jelent. Megoldás van, csak új szemléletet kell hozzá elsajátítani.
Az infokommunikációs technológiák (IKT) és szolgáltatások alkalmazása és megfelelő igénybevétele kulcstényező nemcsak a gazdaságban, hanem minden ágazatban (pl. az agrárszektorban) is – fűzte a témához Fromann Richárd, a NetCoGame JátékosLét Kutatóközpont Nonprofit Kft. alapítója, ügyvezetője. Ma már egy vállalkozásnál az IKT eszközök nélkül nem biztosítható a megfelelő működési hatékonyság és versenyképesség. Mindez azonban nemcsak egy szükséges „minimum” feltételrendszer, hanem egyben egy óriási kiugrási lehetőség, akár egy induló kisvállalkozás számára is. Gondoljunk csak a startupok világára, vagy az Apple és a Facebook sikereire! Napjainkban számos olyan "garázscég" indul el, amelyből rövid idő alatt nemcsak piacvezető, de egyben szabványt és trendet teremtő vállalat nő ki, vagy "csak" felvásárolják őket a nagyobb piaci szereplők. A Nokia valaha gumicsizmák gyártásával kezdte, ma viszont - amikor már mindenki leírta őket - ők fogják fejleszteni az új, „Windows 9” operációs rendszert.

Tudni kell delegálni a felsővezetésnek

Felülről a stratégiának kell jönnie, a távlati céloknak, a víziónak, de konkrét feladatokra ezt már a középvezetésnek és a végrehajtó rétegnek kell váltania – tette hozzá Tanács Lajos. Ez azt is jelenti, hogy bizonyos összeghatár alatt csak ront a hatékonyságon, ha a felsővezetésnek mindent jóvá kell hagynia. Általában úgysem látnak bele kellőképpen a témákba ahhoz, hogy ezt érdemben meg tudják tenni. Persze ehhez léteznie kell egy egészséges bizalmi viszonynak a felső és középvezetői réteg között, de ennek kiépítése megint csak a felsővezetés feladata. Ilyenekkel kellene foglalkozniuk, nem azzal, hogy négy vagy öt új nyomtatót vegyen a cég. Csak éppen sokkal könnyebb a négy és öt nyomtató között dönteni, mint egy egészséges bizalmi viszonyt kiépíteni. Az elsőt eldönteni egy perc, a második hosszú évek munkája.

A mobiltelefon illetve az internet használata szokott egy érzékeny pont lenni a hazai vállalatoknál. A fiatal munkavállalókra amúgy is jellemző, hogy ha nem olyan eszközt biztosít számára a cég, amivel ő komfortosan tud működni, akkor inkább a sajátját használja, hiszen szinte összenőttek ezekkel a technikai eszközökkel. Ez a tény az IT szakemberek számára számos nehézséget vethet fel, például, hogy a hálózatot arról a gépről miként éri el, illetve egyáltalán elfogadható-e, hogy arról el tudja érni a rendszert, hogyan lehet saját gépre telepíteni, azon frissíteni egy-egy céges programot, milyen védelmi eszközt, tűzfalat kell használni ilyen esetekben.

Fromann Richárd szerint a felsővezetésnek még a legkisebb vállalatnál is kiemelt szerepet kellene tulajdonítani az IKT-nak, de Magyarországon a kkv tulajdonosok és vezetők többsége jelenleg még nem látja az infokommunikációban rejlő üzleti lehetőségeket, így pl. sokan még azt sem, hogy egy céges honlap mennyire jó eszköz lehet az árbevétel növelésére. Ezen motivációs gátat nagyon nehéz áttörni, az ebben valamilyen formában az államnak és az érdekképviseleti szervezeteknek (pl. kamaráknak) is szerepet kell vállalni, akár az uniós források felhasználásával is.

 A cikk teljes terjedelemben itt olvasható!

Csak a folyamatos fejlesztés hoz eredményt
A legtöbb céges informatikai beruházás mellett egy konkrét probléma miatt döntenek a cégek. Ha ez megoldódik, nem is foglalkoznak többet az üggyel. Szakértőnk szerint viszont muszáj állandóan fejlődő folyamatként tekinteni a céges informatikai, különösen az ERP rendszerekre, hogy kihozhassuk belőlük azt, amire tényleg képesek a cég érdekében.

Véleményvezér

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.
Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo