A kétlépcsős azonosítást (2FA) – bár valószínűleg nem is tud róla – szinte mindenki használja, aki szokott interneten bankolni. A jól ismert, sms-ben érkező kód valójában a kétlépcsős azonosítás egy korai, ám mindmáig használatban lévő formája. Amikor a bejelentkezést követően a felhasználó egy rövid, szöveges üzenetben egy újabb, hosszabb-rövidebb számsort kap, amit a megfelelő helyre beírva tudja csak teljes értékűen használatba venni az adott szolgáltatást. Röviden összefoglalva: hiába szerzik meg a belépési adatainkat, a telefonunkra érkező kódsor nélkül nem tudnak visszaélni velük. Ez azért fontos, mert felmérések szerint globálisan az emberek körülbelül 65 százaléka ugyanazt a jelszót használja minden egyes internetes szolgáltatáshoz.
A kétlépcsős azonosítás továbbfejlesztett változata már sms-t sem igényel, mindössze egy okostelefonra és az arra telepített hitelesítő alkalmazásra van szükségünk. E módszer használata kimondottan egyszerű: csak telepítenünk kell mobiltelefonunk webáruházából egy ingyenes applikációt (például a Google Authenticatort), majd az általunk használt szolgáltatásokban engedélyezni a kétlépcsős azonosítást. Ezt már a legtöbb népszerű webes szolgáltatás – így természetesen a Gmail, a Facebook, a Dropbox vagy éppen a Tumblr – is támogatja, a beállítás pedig úgy történik, hogy egy QR-kódot beolvasva az adott szolgáltatás fiókja hitelesítést nyer a példánkban is szereplő Google Authenticatorban.
Ezt követően csak annyi a teendőnk, hogy az adott alkalmazásba belépéskor bepötyögjük a hozzá tartozó hatjegyű számsort.
De mi történik akkor, ha elveszítjük a telefonunkat? Erre az esetre a szolgáltatások már a kétlépcsős hitelesítés bekapcsolásakor generálnak egy-egy biztonsági kódot, ezek segítségével tudunk baj esetén belépni a szolgáltatásokba. E vészkódokat érdemes egy papírcetlire felírni, és biztonságos helyre elzárni. A szakértő arra is figyelmeztet: ezeket a kódokat semmiképpen se küldjük el magunknak, vagy másoknak e-mailben, sms-ben vagy más módon.