Beszélgetőpartner: Dedinszky Ferenc, az Elektronikuskormányzat-központ (EKK) főigazgató-helyettese és Rózsahegyi Zsolt a Magyar Elektronikus Aláírási Szövetség (Melasz) alelnöke és a Netlock Kft. ügyvezető igazgatója
"Megfelelően működik az elektronikus bevallási rendszer" - közölte május 11-én sajtótájékoztatóján Vámosi-Nagy Szabolcs, az Apeh elnökhelyettese és Baja Ferenc, az Elektronikuskormányzat-központ (EKK) vezetője.
Az elmúlt hetekben folyamatos volt az bizonytalanság, hogy megfelelően fog-e működni immár az Apeh helyett az Ügyfélkapun működő elektronikus adóbevallási rendszer. Az érintett hatóság és az EKK némi üzemszünet és karbantartás után azt közölte, hogy minden fennakadás és vélt lassúság ellenére a rendszer fogadni tudja a bevallásokat, a kötelezettségüket nem teljesítők pedig komoly szankciókra számíthatnak.
Dedinszky Ferenc szerint az átállás abból a kormányzati megfontolásból adódott, hogy minden, elektronikusan intézhető ügyet az erre a célre létrehozott, a magyarorszag.hu Kormányzati Portálon működő Ügyfélkapura kellett terelni. Korábban a nagyobb cégek az Apeh által kiépített rendszeren keresztül vallották be adó-, és járulékfizetési kötelezettségeiket. Az átállást módjával nem ért egyet Rózsahegyi Zsolt, aki szerint kár volt átterelni egy jól működő rendszerről az adózókat és olyan helyre, ahol nincs már szükség az Apeh által megrendelt és legyártott elektronikus aláírásra sem, hiszen egy szimpla jelszóval lehet az Ügyfélkapun ma már bejelentkezni.
Rózsahegyi Zsolt szerint nem az e-aláírás vagy a jelszó a kérdéses, hanem a folyamtok elektronizáltsága, ami a változatlanság védelmét asszimetrikus technológia segítségével biztosítja.
Dedinszky Ferenc szerint nem nehéz ma jogosultsághoz jutni, ezt az ügyfelek az Okmányirodákban megtehetik, ahol azonosítót és az első belépés alkalmával kötelezően megváltoztatandó jelszót kapnak. Az elektronikus bevallás elküldésekor a cég képviselője (jellemzően könyvelője) egy időpecséttel ellátott nyugtát kap, ami bizonyítja a bevallás dátumát, akár a postai bélyegző esetében.
Az független szolgáltatók által gyártott időpecsét tényleg jól működött egészen május elsejéig - mondta Rózsahegyi Zsolt - ám ezután már csak egy "időjelet" kap a bevallást benyújtója. A Melasz alelnöke szerint kár volt az időpecsét elhagyása a rendszerből. Az EKK főigazgató-helyettese szerint viszont ebben az esetben egy zárt rendszerről van szó, hiszen az Apeh elfogadja az időjelet, így ebben az esetben nincs szükség hitelesített szolgáltatótól származó időpecsétre.
Rózsahegyi Zsolt szerint ez visszalépést jelent, hiszen az időpecsét éppen arra jó, hogy a "megbízható harmadik személy (mint például a Posta vagy a közjegyző) bizonyítani tudja a vitás esetekben a dokumentum egyes jellemzőit (ki készítette, mikor, mikor és mit változtatott rajta és ki írta alá, stb.). Éppen ezért szükség van az elektronikus aláírásra és nem csak egy jelszóra, illetve az időjel helyett az időpecsétre is. Az EKK főigazgató-helyettese szerint a későbbiekben például egy számlaügylet során szükség lesz az időpecsétre, így az nem veszti el létjogosultságát és használni is fogják Magyarországon.
A bevallásról szólva az EKK képviselője kifejtette, hogy csak azok a későn bevallók reménykedhetnek az egyedi elbírálás során kisebb összegű büntetésre, akik valamilyen technikai probléma miatt késtek a bevallásokkal, a nagyobb cégek, vagy akik egyáltalán meg sem próbálták elektronikusan bevallani adó-, és járulékfizetési kötelezettségeiket, nem számíthatnak a szankciók enyhítésére.