Idén 40 százalékkal nő az online vásárlások száma

A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft.-vel együttműködve - negyedévente felméri a hazai elektronikus gazdaság és az információs társadalom fejlődését. Legutóbbi felmérésük az online áruházak helyzetét vizsgálta, melyből kiderült, idén az online áruházak forgalma átlépheti a 10 milliárd forintos küszöböt.

Összefoglaló

A tavaly év eleji várakozásokhoz képest az online áruházak a tervezett 6 milliárd forintos forgalom helyett 7,5 milliárd forintot realizáltak 2003-ban, amelynek jelentős része, közel 30%-a, a karácsonyi bevásárlás ideje alatt, novemberben és decemberben képződött. 2004-ben a várakozások alapján 40%-kal nő mind az értékesítés nettó árbevétele, mind a vásárlások száma. Az online áruházak forgalma átlépheti a 10 milliárd forintos küszöböt, míg a vásárlások száma a 700 ezret. A dinamikus növekedés ellenére a B2C forgalom Magyarországon az összes kiskereskedelmi forgalomnak csak az 1,5 ezrelékét tesz ki.


Részletes ismertetés

Az online áruházak eredményességének elemzése alapján a napi ezernél több látogatóval rendelkező áruházak a 2003. évi forgalom és a vásárlások számának egyaránt több mint 80%-át adták. Ez a dominancia várhatóan 2004-re is igaz lesz. Az internetes vásárlások átlagos értéke 2003-ban 11300 forint volt. Az interneten keresztül vásárlók jellemzően a méretgazdaságosság alapján döntöttek a vásárlás mellett, azaz a vásárlók egy bizonyos értékhatár alatt már nem rendeltek az interneten a kiszállítási költségek miatt. 2004-ben ez a küszöb várhatóan csökkeni fog, ami az interneten keresztüli vásárlói kultúra megerősödését mutatja. Ugyanakkor minden 100 látogatóból csupán kettő vásárolt online.

Az online vásárlások száma alapján 2003-ban a vásárlók jellemzően a készpénzes és a postai utánvételt vették igénybe. Az üzemeltetők válasza alapján tavaly a vásárlások 60%-ánál készpénzes utánvétellel egyenlítették ki a vásárlók számláikat. A forgalom alapján a postai és a készpénzes utánvételen keresztül folyt be az árbevétel 82%-a. A nagy értékű teljesítéseket (a 40000 forint feletti vásárlásokat) jellemzően banki átutalással hajtották végre, míg a kis összegű számlák (kevesebb mint 10000 forint értékű vásárlások) teljesítése készpénzes fizetéssel történt.


2003-ban a bejövő megrendelések 1,6 %-a bizonyult hamisnak. Ez az alacsony arány a szűrőmódszerek hatékonyságának köszönhető. Ezek közé jellemzően a következő módszerek tartoznak: a regisztráció során az e-mail cím elkérése, a telefonszám elkérése, a személyes adatok bekérése és a megrendelés telefonos megerősítése. Az online áruházak alapításának éve és a látogatószám között szoros összefüggés figyelhető meg. Minél régebb óta működik egy áruház, annál magasabb a látogatók és az oldalletöltések száma. Ugyanez a megállapítás igaz a forgalmazott termékkategóriák és termékek száma, illetve a látogatók és az oldalletöltések száma közötti kapcsolatra.


Módszertan

A felmérés során a hazai online keresők felhasználásával a webkikötők felkeresése után állították össze azon elektronikus kereskedelemmel foglalkozó áruházak listáját, amelyek lehetőséget biztosítanak a termékek/szolgáltatások online módon történő megrendelésére. A kutatás eredményeként 2004 első negyedévében közel 400 online áruházat kerestek fel e-mailen keresztül önkitöltős kérdőívekkel, amelyek közül 60-at kaptak vissza kitöltve. A kitöltők között voltak olyan üzemeltetők, amelyek több áruházat is működtetnek, így ezek a kérdőívek aggregáltan tartalmazták a válaszokat. Ennek tükrében összesen közel 80 online áruház jelenlegi helyzete és jövőbeli várakozása alapján elemezték az elektronikus kereskedelem e színterét.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo