Idén 40 százalékkal nő az online vásárlások száma

A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft.-vel együttműködve - negyedévente felméri a hazai elektronikus gazdaság és az információs társadalom fejlődését. Legutóbbi felmérésük az online áruházak helyzetét vizsgálta, melyből kiderült, idén az online áruházak forgalma átlépheti a 10 milliárd forintos küszöböt.

Összefoglaló

A tavaly év eleji várakozásokhoz képest az online áruházak a tervezett 6 milliárd forintos forgalom helyett 7,5 milliárd forintot realizáltak 2003-ban, amelynek jelentős része, közel 30%-a, a karácsonyi bevásárlás ideje alatt, novemberben és decemberben képződött. 2004-ben a várakozások alapján 40%-kal nő mind az értékesítés nettó árbevétele, mind a vásárlások száma. Az online áruházak forgalma átlépheti a 10 milliárd forintos küszöböt, míg a vásárlások száma a 700 ezret. A dinamikus növekedés ellenére a B2C forgalom Magyarországon az összes kiskereskedelmi forgalomnak csak az 1,5 ezrelékét tesz ki.


Részletes ismertetés

Az online áruházak eredményességének elemzése alapján a napi ezernél több látogatóval rendelkező áruházak a 2003. évi forgalom és a vásárlások számának egyaránt több mint 80%-át adták. Ez a dominancia várhatóan 2004-re is igaz lesz. Az internetes vásárlások átlagos értéke 2003-ban 11300 forint volt. Az interneten keresztül vásárlók jellemzően a méretgazdaságosság alapján döntöttek a vásárlás mellett, azaz a vásárlók egy bizonyos értékhatár alatt már nem rendeltek az interneten a kiszállítási költségek miatt. 2004-ben ez a küszöb várhatóan csökkeni fog, ami az interneten keresztüli vásárlói kultúra megerősödését mutatja. Ugyanakkor minden 100 látogatóból csupán kettő vásárolt online.

Az online vásárlások száma alapján 2003-ban a vásárlók jellemzően a készpénzes és a postai utánvételt vették igénybe. Az üzemeltetők válasza alapján tavaly a vásárlások 60%-ánál készpénzes utánvétellel egyenlítették ki a vásárlók számláikat. A forgalom alapján a postai és a készpénzes utánvételen keresztül folyt be az árbevétel 82%-a. A nagy értékű teljesítéseket (a 40000 forint feletti vásárlásokat) jellemzően banki átutalással hajtották végre, míg a kis összegű számlák (kevesebb mint 10000 forint értékű vásárlások) teljesítése készpénzes fizetéssel történt.


2003-ban a bejövő megrendelések 1,6 %-a bizonyult hamisnak. Ez az alacsony arány a szűrőmódszerek hatékonyságának köszönhető. Ezek közé jellemzően a következő módszerek tartoznak: a regisztráció során az e-mail cím elkérése, a telefonszám elkérése, a személyes adatok bekérése és a megrendelés telefonos megerősítése. Az online áruházak alapításának éve és a látogatószám között szoros összefüggés figyelhető meg. Minél régebb óta működik egy áruház, annál magasabb a látogatók és az oldalletöltések száma. Ugyanez a megállapítás igaz a forgalmazott termékkategóriák és termékek száma, illetve a látogatók és az oldalletöltések száma közötti kapcsolatra.


Módszertan

A felmérés során a hazai online keresők felhasználásával a webkikötők felkeresése után állították össze azon elektronikus kereskedelemmel foglalkozó áruházak listáját, amelyek lehetőséget biztosítanak a termékek/szolgáltatások online módon történő megrendelésére. A kutatás eredményeként 2004 első negyedévében közel 400 online áruházat kerestek fel e-mailen keresztül önkitöltős kérdőívekkel, amelyek közül 60-at kaptak vissza kitöltve. A kitöltők között voltak olyan üzemeltetők, amelyek több áruházat is működtetnek, így ezek a kérdőívek aggregáltan tartalmazták a válaszokat. Ennek tükrében összesen közel 80 online áruház jelenlegi helyzete és jövőbeli várakozása alapján elemezték az elektronikus kereskedelem e színterét.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo