Hiányzik a bizalom

Miközben Magyarországon több százezren használják az elektronikus banki szolgáltatásokat, az internetes vásárlás egyelőre a hagyományos kiskereskedelem csupán 0,1 százalékát teszi ki. Az e-kereskedelem legnagyobb kerékkötője, hogy ragaszkodunk a hagyományos vásárlási formákhoz. Ám lassan felnő az a korosztály, amely hozzászokott a világhálón való böngészéshez, és nem idegenkedik az on-line fizetéstől. A kereskedelem szereplőinek is szemléletváltozásra van szükségük: üzleti modelljeiket át kell dolgozniuk az on-line üzletmenetre.

Több mint 627 millió ember vásárolt már interneten a világon, vagyis a Föld minden tizedik lakója, mutatta ki az ACNielsen on-line kereskedelemről készített globális kutatása!

A 2005. októberi felmérés szerint a legnépszerűbb interneten vásárolt termék a könyv (több mint 212 millió vásárló), azután a DVD- vagy videojáték (több mint 135 millió) és a repülőjegy következik (mintegy 135 millió). Csak ezt követi a ruházati cikkek rendelése 128 millióval. 112 millióan fizettek elektronikusan zenéért vagy CD letöltéséért. Számítógépes hardvert közel 98 millióan vásároltak interneten, és 86 milliónál többen foglaltak szállodát vagy üdülést.

A kutatásból kiderül, hogy az on-line vásárlók aránya Európában és Észak-Amerikában a legnagyobb: a toplista élén Németország áll, őt követi Ausztria, illetve Nagy-Britannia. Az éllovas országokban az internethasználók legalább 95 százaléka vásárolt már a világhálón, 2005 szeptemberében átlagosan 6-7 terméket rendelve. A havonta átlagosan 5 termékkel Európa megelőzi a köztudottan vásárláscentrikus Egyesült Államokat is, ahol az internetes vásárlók a havi 4-gyel is "beérték".

Könyv, CD és meleg étel

Az internetes vásárlás, egyre nagyobb térnyerése ellenére, nem mondható általánosnak, de a vásárlás előtti on-line információgyűjtés már érezhetően befolyásolja a vásárlási szokásokat. Az NRC tavalyi kutatása szerint Magyarországon a gyakori internetezők 91 százaléka tájékozódik a világhálón vásárlás vagy utazás előtt, és 32 százalékuk tekinthető az e-kereskedelem stabil bázisának. Akik vásárolnak, egyelőre a kisebb, néhány ezer forintos tételeket részesítik előnyben.

Leggyakoribb célpontjaik a könyvek, a DVD-k, az utazások, ám a különböző kontinenseken más-más gyakorlattal találkozhatnak az on-line boltok üzemeltetői.

Könyvet például óriási arányban választanak Ázsiában - Kínában (56 százalék) és Dél-Koreában (50) ez messze a legnépszerűbb termék -, Malajzia és Új-Zéland lakói viszont a repülőjegy-foglalást intézik az első helyen. Ennek aránya itt a termékek között 55 és 40 százalék. Európa néhány országában szintén a repülőjegyeket vásárolják - a legnagyobb arányban az írek (58 százalék) és a norvégok (45) -, de a többi földrésszel ellentétben a ruha is népszerű: a franciák (32 százalék) és a németek (30) nem félnek a virtuális ruhapróbáktól.

Magyarországon kissé mások a vásárlói szokások: messze a könyv (44 százalék) a legkedveltebb árucikk, második helyen a zene (20), a harmadikon pedig - a világon egyedülálló módon - a meleg étel (17) áll az NRC-TNS kutatóintézetek VMR 2005 című felmérésében.

Fizetési módok

A fizetés módját tekintve a világon a bankkártyák használata a legelterjedtebb, a vásárlások 59 százalékánál ez az eszköz, 23 százalékban banki átutalással és 13-ban utánvéttel egyenlítik ki a számlát, utána közvetlenül - a Magyarországon egyelőre nem elterjedt - telefonos fizetés (12 százalék) következik. Európa fogyasztói eltérnek a nagy átlagtól: a portugálok (35), a görögök (31) és a spanyolok (29) a bankkártyás fizetés után a csomag kiszállítójának fizetnek készpénzzel a legszívesebben, szemben Észak-Amerika lakóival, akik 69 százalékban a hitelkártyájukat, 29 százalékban telefonjukat használják a leggyakrabban.

Az internetes vásárlások többségéhez ma még nem társul on-line fizetés. A VMR 2005 adatai szerint az on-line vásárlást kipróbálók 22 százaléka - vagy másképpen az összes gyakori internetező 9 százaléka - fizetett már kártyaszáma megadásával az interneten keresztül. A legelterjedtebb, a vásárlók kétharmadára jellemző fizetési mód a postai utánvét, míg az értékesítési helyén (üzletben, jegypénztárban) a vásárlási tapasztalattal rendelkezők egynegyede fizetett már az interneten megrendelt termékért, szolgáltatásért. Némi nehézséget a logisztika okoz mind a fizetés, mind a szállítás területén.

"A posta ugyan nálunk nagyjából bevált, és az utóbbi időben gyorsultak is szolgáltatásai, és értékbiztosítást is lehet kötni a csomagokra. Viszont 2006. január elsejétől húsz kilogrammig egységesen 3800 forint a tarifa belföldre, ami egy pár ezer forintos tételnél meglehetősen magas" - érzékelteti a változást Tolnai Tamás, az italnet.hu ügyvezetője. Hasonló a helyzet a külföldi cégeknél, amelyek magyarországi partnereiknek küldenek italokat. - Egy harminc ezres összeg esetén a bank 5000-6000 forint költséget számít fel, ha külföldi bankkártyával fizetnek, így igyekszünk mindenkit az átutalásos számlakiegyenlítésre terelni, ami mindkét félnek a legjobb megoldás, bár természetesen az egyéni ügyfelek sokszor szívesebben fizetnek utánvéttel - mutat rá a digitális világ magyar helyzetére az ügyvezető, aki azonban bizakodó, hiszen mára több százezren használják a bankok internetes felületeit.

Még pár év

Komoly növekedésre van kilátás Kovács Zoltán, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) elnöke szerint. Az elmúlt években évente 60-70 százalékos forgalomnövekedést regisztráltak az on-line boltok, ezért a mai helyzetet az IVSZ elnöke a 2000-2001-ben hatalmas fejlődésnek indult on-line médiapiachoz hasonlítja. A növekedés mozgatói, miként akkor is, az A és B státusú, 14-29 éves korosztály tagjai, akik nem érzik kockázatosnak az internetes vásárlást. Ezekben a felhasználókban van az a hatalmas potenciál, amiért érdemes az on-line vásárlás piacára belépniük a kereskedőknek, a háttérmegoldások -hardver-szoftver - szállítóinak és a pénzintézeteknek.

Akik ma utazást vagy könyvet árulnak az interneten, és komolyan foglalkoznak vele, azoknak már ma is jól megy - érzékelteti a piac első számú termékeit eladó oldalak sikereit Kovács Zoltán.

Meglepő módon nemcsak az internet- és a bankkártya-használattól való idegenkedés hiánya mozgatja a piacot, hanem az olyan eszközök megléte, amelyekre nem is gondolnánk. A vezeték nélküli internet vagy a laptop olyan eszközök, amelyek segítik az e-kereskedelem bővülését, hiszen az ötletből sokkal gyorsabban lehet vásárlás, ha kéznél van a számítógép és az internet, akárhol is vagyunk. Az IVSZ elnöke ezért a mai 0,1 százalékos e-kereskedelem arányát a következő pár évben 10-30 százalékra prognosztizálja éppen a mobil eszközök térnyerésével és a felnövő, már több pénzzel rendelkező internetes korosztály egyre aktívabbá válásával.

Teljes cikk a Piac és Profit júniusi számában.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo