Hat évvel Lisszabon után

Hat évvel a lisszaboni stratégia elfogadása után az annak idején jogosan ambiciózusnak nevezett célok nem kerültek jelentősen közelebb Európához. Sőt, sajnálatos módon, a stratégia még a polgárok és az intézmények tudatáig sem talált utat. Az uniós alkotmány ratifikációs folyamatában időközben kialakult válság annak, a minden szinten észlelhető bizonytalanságnak a kifejeződése, amely az európai integráció jövőbeli útját érinti.

Kétségtelen: elérkezett a pillanat, amikor rendkívül fontos az Európa és polgárai közötti csend megtörése, a párbeszéd új útjainak megnyitása, és az hogy az emberek politikába - egyúttal az európai jövőbe - vetett hite újra megerősödjék. Ezért a Budapesti Konferencia elnökei a lisszaboni stratégián belül a következő véleményt képviselik a szervezett civil társadalom szerepéről:

Ezt a stratégiát nemcsak gazdasági reformprogramként kell bemutatni és közvetíteni a polgároknak, hanem európai jövőképként is. Hiszen e stratégia valóban olyan projekt, amelynek célja az európai társadalom további fejlődése, amely konstruktív válaszokat kínál az Európát napjainkban érő sokféle kihívásokra.

A kontinens  áll a kihívások elé, és a mostani válságot  nem katasztrófaként, hanem a reform  igazi esélyeként fogja fel.

Az elnökök a lisszaboni stratégiát olyan többrétű és komplex társalmi modernizációs projektnek tekintik, amely magában foglalja az emberi lét néhány bizonyára legfontosabb területét, nevezetesen a gazdasági, társadalmi és egyaránt  nélkülözhetetlen, közöttük kölcsönhatás van, és jelentőségükben egyenértékűnek kell tekinteni őket.

Mint azt az Európai Tanács 2000 márciusában - Lisszabonban - megállapította, az európai modernizációs stratégiát oly módon kell megalkotni és megvalósítani, hogy összhangban legyen az európai társadalom értékeivel és meggyőződéseivel. Ahhoz, hogy a világméretű verseny közepette is megőrizhesse ezen értékeket, mottója így hangzik: "változásokkal a folyamatosságért". Ebből követezik, hogy miután az emberek - az ő jólétük - állnak az össztársadalmi modernizáció politikáinak középpontjában, a megvalósításban is megfelelően ki kell venniük a részüket.

#page#

A lisszaboni stratégia hosszú távú európai projekt. Ezért az európai intézményeknek hatékony koordinációs szerepet kell betölteniük, hogy a közös jövőkép valóra váltását tartósan, közös felelősségben biztosíthassák, s egyúttal megakadályozzák azon nemzetállami egoizmusokat, amelyek a közjó ellenében működnek. A konkrét reformlépéseket viszont a gazdaság, a társadalom és a környezetvédelem szereplőinek a szubszidiaritás elvének szem előtt tartása mellett, az európai irányelvek figyelembe vételével kell megtenniük. Ennek mottója: "Európai módon gondolkodni, helyi szinten cselekedni."

Társadalmi modernizációs stratégiaként a projektnek átfogónak kell maradnia, ugyanakkor előretekintőnek és ambiciózusnak is, hogy a társadalom minden részét bevonhassa a folyamatba. Minden társadalmi szereplő számára új cselekvési teret és fejlődési lehetőségeket kell biztosítani azáltal, hogy az állam ennek kedvező légkört teremt.

Végül, de nem utolsósorban a stratégiának minden polgár számára hasznosnak kell lennie. Több jólétet, szociális biztonságot és jövőbe vetett bizalmat kell kínálnia - a jövő generációit is beleértve. Nem a szükséges korlátozások hangsúlyozása, hanem az új lehetőségek távlata képezi az alapját a végrehajtásához elengedhetetlen optimizmusnak és lelkesedésnek.

Az európai, tagállami és helyi szintű közintézményeknek célirányosan, bátran, határozottan, átláthatóan és a párbeszédre készen kell eljárniuk a megvalósítást szolgáló politikai koncepciók kidolgozása során. Nincs vesztegetni való időnk. Az állam kötelessége és egyben privilégiuma is, hogy az állampolgárokat és a civil társadalmat meggyőzze a stratégia közép- és hosszú távú céljainak szükségességéről és minőségéről. Egyértelművé kell válnia, hogy a projekt a polgárok és szervezeteik nélkül, vagy ellenükre mind a gazdasági eredmények, mind az európai társadalom összetartása tekintetében teljes kurdarcra van ítélve.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo