Hadd nézzem meg őket!

Hetente akár két munkanapot is eltölthetünk e-mailezéssel - hangzott el azon a sajtókonferencián, amelyet az információ védelem területén világelső Symantec és az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ (ITTK) szervezett a Budapesti Műszaki Főiskolán az e-mail használati szokásokról a nemzetközi és a magyar kutatások tükrében.

A Symantec által a közelmúltban közzétett, 1700 számítógép felhasználó körében elvégzett kutatás szerint az európaiak életét nagyban meghatározza az e-mail. A megkérdezettek 75 százaléka ismerte el valamilyen szintű függőségét, valamint minden ötödik felhasználó a totálisan függők táborába tartozik; ők azok, akik pánikba esnek, ha nem férnek hozzá elektronikus leveleikhez.

A kutatás, amelyet a Symantec megbízásából a Dynamic Markets cég végzett, négy jól elkülöníthető kategóriát állapított meg a felhasználók elektronikus levelezéshez való viszonyáról, amelyek a következők:

  • A tudatosak: a megkérdezettek 49 százaléka sorolható ide, ők azok, akik nem idegeskednek az emailjeik miatt, szigorúan csak a munkahelyükön és munkaidőben ellenőrzik levelesládájukat.
  • A totálisan függők: a megkérdezettek 21 százaléka nyilatkozta, hogy kényszeresen ellenőrzik elektronikus leveleiket, és pánikba esnek, ha nem férhetnek hozzájuk.
  • Az elutasítók: a válaszadók 10 százaléka vallotta magát olyan technofóbnak, aki az e-mailt csak az alapvető rendeltetése szerint, és csak nagyon ritkán használja. Azzal szemben a verbális kommunikációt részesíti előnyben.
  • A passzívak: a megkérdezettek 6 százaléka, elmondásuk szerint, annyi e-mailt kap, hogy a levélhalmaz egy idő után teljesen átláthatatlanná válik, így a magukat idesorolt személyek még a postaládájuk megnyitásától is rettegnek.

A totálisan függők táborába tartozók töltik a legtöbb időt e-mailezéssel, mintegy 2,6 órát naponta. Ők legtöbbször már reggel kilenc óra előtt ellenőrzik leveleiket, valamint több levelet fogadnak és küldenek, mint a többi kategóriába tartozók.

Egészségtelenül

Az egyes kategóriákba tartozó felhasználók tulajdonságai nem meglepőek - mondta el a konferencián Konkoly Thege Szabolcs, a Symantec területi igazgatója. Az már inkább elszomorító, hogy a megkérdezettek több mint 40 százaléka egészségtelenül áll hozzá az elektronikus levelezéshez. Az e-mail óriási segítséget nyújthat mindennapi munkánk megkönnyítésében, de a felhasználóinak jobban oda kellene figyelnie mire, mennyit, és hogyan használják. Az e-mailnek nem szabadna megnehezítenie a munkát, sőt!" Konkoly Thege szerint az alkalmazottaknak leginkább önfegyelemre van szükségük, hogy a lehető leghatékonyabb módon menedzseljék elektronikus levelezésüket.

#page#

A Symantec kutatás szerint a vállalatok 91 százaléka állítja, hogy 2005-ben az elektronikus levelek mennyisége mintegy másfélszeresére nőtt, így az alkalmazottak is több időt töltenek e-mailjeik olvasásával és megválaszolásukkal. A megkérdezettek 52 százaléka tölt naponta két óránál is többet levelezéssel, 15 százalék pedig napi négy óránál is többet, azaz hetente akár két munkanapnyi időt.

Az e-mail-függőség ilyen méretű kialakulásában több tényező is közrejátszhat - tette hozzá Konkoly Thege Szabolcs. Az e-mail manapság már jóval több, mint egyszerű kommunikációs eszköz. Gyakran használják naptári bejegyzések és nevek, címek, telefonszámok, események visszakeresésére is. Az e-mail mára tulajdonképpen egy naponta vezetett naplóra hasonlít leginkább, egyáltalán nem meglepő, hogy használói erre támaszkodnak az üzleti életben.

Túlóráznak

Úgy tűnik, hogy mára az e-mailnek a munkanapot is sikerült meghosszabbítania, 54 százaléka az alkalmazottaknak ugyanis már a 9 órai munkakezdés előtt megnyitja postaládáját, és délután 5-kor ellenőriz utoljára. Sőt, a megkérdezettek között akadt olyan is, aki már reggel hatkor megnyitja levelesládáját, és még éjfélkor is e-mailjeit böngészi.

A mobil e-mail megjelenése és elterjedése szintén nagy mértékben átalakította a munkavégzési szokásokat. A kutatásban megkérdezettek 31 százaléka használ mobil eszközt e-mailjei ellenőrzésére. Ezen felhasználók harmadának első dolga, hogy ellenőrizze e-mailjét miután reggel felkelt, és nagyjából ugyanennyien lefekvés előtt is így tesznek. A mobil eszközt használók 72 százaléka állította továbbá, hogy szabadságán és betegszabadsága ideje alatt is ellenőrzi leveleit. Érdekes adat az is, hogy a mobil e-mailesek 65 százaléka ismerősei, közeli barátai és családtagjai előtt is használja munka céljából a készülékét.

Mindenképpen említésre méltó, hogy a kutatás talált rendkívül pozitív magatartásformákat is az e-mail használók körében. Amíg a megkérdezettek 27 százaléka állította, hogy a munkaidőn kívüli e-mail ellenőrzés növeli a stresszt, 23 százalék pedig éppen az ellenkezőjét mondta. A mobil e-mailesek 43 százaléka hiszi, hogy az irodán kívüli hozzáférés hatékonyabbá teszi őket, 75 százalékuk pedig nem a munkáltató, hanem saját felelősségének tartja az optimális e-mail használatot.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo