Gyorsjelentés az internet-gazdaságról: a pénzügyi szektor

A GKI Gazdaságkutató Rt. - a Webigen Rt.-vel és a Sun Magyarországgal együttműködésben készült - internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését felölelő 2001. III. negyedéves felmérésének a legfontosabb, pénzügyi szolgáltató cégekre vonatkozó összegző eredményei az alábbiak.

Bár a pénzügyi szektor 2001. III. negyedéves várakozásai az előző negyedévhez képest kevésbé optimisták, szereplői várhatóan továbbra is aktív szerepet vállalnak az internetes szolgáltatások kínálata terén, még több ügyfelet remélve az internet gyors terjedésével párhuzamosan.

A GKI Gazdaságkutató Rt, számos más kutatásához hasonlóan, ezen felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI-Webigen pénzügyi szolgáltatók internet-használati indexben összegzi. Ez a konjunktúraindex, amely a magyar gazdaság vizsgált szegmenseinek, szereplőinek az internettel és az internetes alkalmazásoknak az üzletmenetre gyakorolt hatásaival kapcsolatos várakozásait számszerűsíti, a pénzügyi intézmények esetében három kérdés eredményeit foglalja magában. Részindexei: E-értékesítés, internet hatása, internetlehetőség.

Az E-értékesítés részindex értéke 2001 III. negyedévében 27. Az érték alacsonyabb, mint az előző felmérés 32-es adata, de még így is erős optimizmust mutat. Leginkább az értékpapírcégek várakozásai csökkentek, melyben nem kevés szerepe van a piacot sújtó érdektelenségnek. A bankok és a biztosítók várakozásai pozitívak, bár szintén mérséklődtek. Mindez azt jelenti, hogy a szektor szereplői a következő 1 évben az interneten át folyó tranzakciós forgalom további növekedését várják.

Az internet hatása részindex értéke 2,9, ami jelentős esést jelez az előző felmérés eredményeihez képest (34). A pénzügyi szektor összes ágazata pesszimistábban nyilatkozott az internet piacátalakító hatása tekintetében, ami részben annak köszönhető, hogy a fejlett piacokon is megtört az on-line pénzpiaci szolgáltatók dinamikus előretörése, részben pedig annak, hogy a korábbi várakozások nagyobb internet-penetrációt és internetes forgalmat sugalltak.

A 2001. II. negyedéves felméréshez képest a pénzügyi szolgáltatók véleménye, az internet lehetőségeinek további kihasználásáról javult, ugyanakkor a jelenbeli helyzet értékelése enyhén pesszimista. A pénzintézetek tehát a következő időszakban az internet nyújtotta lehetőségek aktívabb kihasználását valószínűsítik.
A felmérés reprezentáltsága
A 2001 III. negyedévi kutatásban résztvevő bankok a teljes bankrendszer eszközének több mint 77%, a biztosítók a szektor összes díjbevételének 34%-át képviselték. Az értékpapírcégek összforgalom alapján számolt reprezentáltsága a 2001. III. negyedéves felméréskor 6 % volt (az értékpapírcégek 20 %-a válaszolt). A reprezentativitást nagymértékben rontotta a befektetési szolgáltatások piacán zajló negatív tendencia, mely következtében egyre több értékpapír-kereskedéssel foglalkozó vállalkozás számolja fel tevékenységét, illetve olvad be anyabankja szervezetébe.

A 2001 III. negyedéves tanulmány további fontos megállapításai
Jelenleg hat bank nyújt folyószámla-szolgáltatást az interneten keresztül, míg egy bank befektetési jegyek értékesítésére használja ezt a csatornát. A folyószámla-szolgáltatást nyújtó bankok 2001. első félévének végén kb. 103 ezer lakossági és 15 200 vállalati internetes ügyféllel rendelkeztek. Ez 61%-os növekedést takar fél év alatt a lakossági, és 22%-os bővülést a vállalati internetes ügyfelek számában.
A hat bank esetében az internetes ügyfelek aránya a lakossági piacon átlagosan kb. 3,4%-ot tett ki, míg a vállalati piacon a hányados értéke kb. 3,3% volt 2001 júniusának végén.

Az internetes lakossági ügyfelek 2001-ben havonta átlagosan kb. két tranzakciót bonyolítottak le online módon, míg a vállalati ügyfelek átlagosan 7 tranzakciót kezdeményeztek.

A bankok megítélése szerint a következő 12 hónap során mind lakossági, mind vállalati internetes ügyfeleik száma nőni fog, viszont várakozásaik mérsékeltebbek, mint 2001 elején.

A biztosítók várakozásai szerint 2001-ben összes díjbevételük 0,2-1%-a származik majd interneten keresztüli értékesítésből, ami 2002-ben 1-5%-ra nő. A biztosítók is inkább lakossági, mint vállalati ügyfeleik fele történő internetes értékesítés felfutására számítanak. Mindkét ügyfélcsoport esetén azonban nagyobb sikert remélnek a „nem életbiztosítások” internetes értékesítésében. Ez a várakozás megalapozott, tekintettel a nem-élet biztosítások standardizáltabb megjelenési lehetőségére.

Az értékpapírcégek szerint a lakossági internetes ügyfelek aránya a következő 12 hónapban csak kissé bővül (az egyenlegérték 14), ami jóval mérsékeltebb optimizmust mutat, mint egy negyedével ezelőtt.

2001. júniusának végén a válaszoló öt bank közlése szerint 100 400 mobiltelefonos pénzügyi szolgáltatást igénybe vevő lakossági és közel 8000 vállalati ügyféllel rendelkeztek. A mobil szolgáltatásokat igénybevevő lakossági ügyfelek száma 2001. első félévében 80 %-kal, a vállalati ügyfelek száma 93 %-kal nőtt. Ez a mobiltelefonon szolgáltató, válaszoló bankok ügyfeleinek átlagosan kb. 2,5 %-át, illetve 2 %-át tette ki 2001 közepén. A bankok várakozása szerint mobiltelefonos ügyfeleik száma gyorsabban nő a következő 12 hónap során, mint az internetes ügyfelek száma.

Legnagyobb növekedési potenciált a biztosítótársaságok a kötelező felelős-ségbiztosítás és az utasbiztosítások on-line értékesítésében látják. Ezt követi a szintén standardizálható lakásbiztosítás, vagyonbiztosítás és balesetbiztosítás. A fentiektől elmaradó növekedést várnak a biztosítók a unit-linked és a hagyományos életbiztosítás, valamint a felelősség-biztosítások internetes értékesítése terén. A casco és az egészségbiztosítási szerződések interneten keresztüli megkötése várhatóan mérsékelt ütemben fog csak növekedni.

A válaszoló és internetes szolgáltatást nyújtó értékpapírcégek online részvényforgalma 1-15 %-át tette ki összforgalmuknak 2001 első félévében. Határidős forgalom gyakorlatilag nem volt, és az állampapírok online értékesítése is szinte a nullával egyenlő.
A befektetési jegyek értékesítésében 0-5%-ot tett ki az online megbízások aránya. A következő 12 hónap során a legnagyobb aránynövekedés a befektetési jegyek internetes értékesítésében következik be az értékpapírcégek várakozása szerint. Ezt követi arányaiban a részvények adásvételének internetre terelődésének folytatása, míg az állampapírok és határidős ügyletek terén nem várható az internet mint értékesítési csatorna megerősödése.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo