Az Egyesült Államokban a TNS Media Intelligence adatai szerint tavaly a reklámpiac még mindig csak a 6,5 százalékát képviselő internet egy év alatt kiugróan, 17,3 százalékkal növelte részesedését. Az internetes reklámkiadások az idén 28 százalékkal, míg az egyéb médiumokban mindössze 3,7 százalékkal nőnek - állítják a londoni ZenithOptimedia médiakutató szakértői. Szerintük 2006 és 2009 között összességében hatszor nagyobb ütemben bővül majd a reklámkiadás az interneten, mint a hagyományos médiumokban. Legfejlettebb az on-line hirdetések tekintetében Norvégia, Svédország és Nagy-Britannia piaca, ezekben az országokban az internetes reklámköltés aránya már meghaladja a 10 százalékot.
Kreatív vágyak
Az on-line reklámpiac rohamléptekben fejlődik hazánkban is: a TNS Media Intelligence listaáras adatai szerint tavaly 540 milliárd forintot költöttek reklámokra, 7,2 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, ezen belül az internetes reklámköltségek 70 százalékkal nőttek 2005-höz képest. Ez azt jelenti, hogy nem számítva a gyakran előforduló egyedi megállapodásokat, ügynökségi és egyéb kedvezményeket, az on-line reklámpiac 38 milliárd forintos volt. A valamivel pontosabb képet adó Magyar On-line Hirdetési Index (MOHI) adatai szerint az on-line reklámpiacon 5,1 milliárd forintot költöttek a hirdetők.
A magyar internetezők leginkább a kampányokban egyre agresszívebben megjelenő pop-up és bannerhirdetésekkel találkozhatnak annak ellenére, hogy a tavaly Magyarországon a Kirowski on-line ügynökség által bemutatott, az Isobar kutatócég és a Yahoo által készített nemzetközi felmérésből kiderül: az internetet rendszeresen használók elvárnák, hogy az on-line reklámok kreatívabbak legyenek. A kutatás szerint viccesebb és az internetes tartalmakhoz jobban igazodó hirdetésekre lenne igény a fogyasztói oldalon.
A kreativitás mellett a fogyasztó érdeklődésének kiszolgálásával lehet a hatékonyságot leginkább javítani. Hiszen - bár a piac ilyen irányú változása Magyarországon egyáltalán nem mutatkozik - a televíziós hirdetésekkel az a legnagyobb probléma, hogy a néző a reklámblokk alatt csatornát vált. Az interneten barangolva viszont a felhasználó által olvasott tartalom mellé állítva a hirdetést, már sokkal inkább kiszolgálja a felhasználót a reklámozó, aki ráadásul olyan terméket vagy szolgáltatást hirdet, amely a felhasználót érdekli, hiszen éppen azért látogatott arra az oldalra. Erre pedig már régen létezik technológia és erre szakosodott vállalkozások is.
Keresőmarketing
Az Investment Research Felhasználói revolúció című tanulmánya megerősíti keresőmarketing népszerűségét. A kutatás szerint a teljes keresőmarketing-költés a 2006. évi 5,6 milliárd dollárról 2011-re 44,5 milliárd dollárra fog növekedni, ami 23 százalékos összetett növekedési ütemet feltételez.
Az internethasználat általános növekedése és a felhasználói réteg bővülése (Bár ebben Magyarország nem áll túl jól.) mellett egyre több direkt marketinges használja a keresőmarketinget a korábbi off-line módszerek helyett. A megkérdezettek 41 százaléka azt állította, hogy a keresőprogramok segítségével jut el a weboldalra, ez pedig nagyobb arány a közvetlen URL-t a címsorba begépelésnél (37 százalék) és a könyvjelzőhasználatnál (22 százalék).
Teljes cikk a Piac és Profit Magazin májusi számában.