Az internetezők 13 százaléka vásárol a hálón a fejlettebb világban, Magyarországon mindössze 3 százalékuknak van ilyen tapasztalata. A keresett áruk köre egyébként hasonló a fejlett országokban szokásosnak: könyv, CD, IT-alkatrész, ételrendelés. Az elmaradás okául a bizalmatlanságot, illetve a biztonság vélelmezett hiányát említették a felmérésekben.
Általában (és közismerten) Magyarországon alacsonyabb az internethasználat színvonala az ország egyéb gazdasági és kulturális mutatóihoz képes, aminek az oka, hogy mind a PC mind a kommunikáció (a telefon) lényegesen drágább, mint a fejlettebb országokban (a fizetésekhez képest). Talán a liberalizáció változtat a helyzeten az árak csökkenésével, de például a PC-hez jutás könnyítésével az állam is hozzájárulhat a helyzet javulásához (csatlakozás a szingapuri egyezményhez – vámmentességet juttatva az IT eszközöknek –, vagy adókedvezménnyel segítve a lakossági PC-használat gyakoriságát. Mindezek következtében a B2C e-kereskedelem helyzete nehéz Magyarországon, mindkét fél kivár, de optimális esetben is kicsi a piac bizonyos ágak számára. A jelenlegi 40-50 ezer fős piacra nem lehet iparágat alapozni.
Vállalati körben a kép jóval kedvezőbb. A vállalkozások 2/3-ának van internet elérése, jellemzőn modemes, de terjed az ISDN és az ADSL. Az internetező cégek felének honlapja is van.
Az előadás második felében az e-kereskedelem előnyeiről és hátrányairól beszélt Csizmadia. Egyértelműen kedvező az állandó elérés térben és időben, személyre szabott ajánlatokat adhatnak az eladók – de az ajánlatok valós időben összehasonlíthatók egymással, ami élessé teszi az árversenyt. Következésképpen az árak csökkennek – ami viszont az e-kereskedelem amúgy is törékeny jövedelmezőségét csökkenti. A bevásárló- és szórakoztatóközpontok szaporodása is az internetes kereskedelem ellen hat. Egyébként is gyakori ellenérv az online vásárlás ellen a személyes kapcsolat hiánya.
Hazánkban alacsony a hitelkártya-kultúra, a média is csak növeli a bizalmatlanságot. Mindezek erdményeképpen az e-kereskedelem jelenlegi mintegy 20 milliárdos évi volumenének több, mint 70 százaléka B2B jellegű.
Az e-kereskedelem és a pénz. Fizetési nehézségek, bizalom, biztonság, a fejlett fizetési eszközök működtetésének korlátai és lehetőségei hazánkban egy hazai nagybank szemszögéből
Meglehetősen pesszimista képet festett az internetes eszközök banki alkalmazásairól az előadó. Elméletileg ugyan 10 – 20 százalékkal csökkenthetők a belső költségek, javul a szolgáltatás minősége, növekszik a hatékonysága, személyre szabott lehet a kapcsolat és új piacokra hatolhatnak be – de a bankok ezt főként elbocsátásokként "élik meg", és a jelenlegi piacok kezelésében is éppen elég problémájuk van. Igazság szerint nem nagyon kell a bankoknak az internet, és a tapasztalat szerint az emberek sem tolonganak, hogy feltétlenül egérrel, képernyő elől kívánnák pénzügyeiket intézni. Az egyetlen kedvező példa a tranzakciók SMS-es visszaigazolása, amely a biztonságot növeli.
Sokat emlegetett téma a biztonság. Nincs egyszerű, elfogadott módszer az azonosításra és a hitelesítésre. A jelszó nem biztonságos, az azonosító kódokat elveszítik, elfelejtik az ügyfelek. A biometriai azonosítás egyelőre elfogadhatatlannak látszik, nemhogy itthon, de Amerikában is. Alig néhány példa ismert az egész világon az írisz- vagy ujjlenyomat-alapú azonosításra. Mintha a több lépéses, interaktív azonosítás lehetne jó megoldás: a bank rövid beszélgetés keretében azonosítja ügyfelét annak természetes adatai (lakhelye, anyja neve stb) alapján – a személyes kommunikáció ezen a területen is fontos.
Alacsony az üzleti kultúra. Magyarországon jószerivel ismeretlenek a készpénzkímélő megoldások, a GDP 62 – 65 százaléka készpénz formájában "forog". Az előadó napi tapasztalata azt mutatja, hogy az egyéni ügyfelek nevelése mintha a bankokra hárulna. Állandóan elemi dolgokat kell elfogadtatniuk az ügyfelekkel. Az állam iitt is javíthatna a helyzeten, például a személyi azonosító kártya bevezetése önmagában sokat segíthetne az intelligenskártya-használat elfogadottságában.
A fejlett technológiák tulajdonképpen rendelkezésre állnak, de sem az ügyfelek, sem a szolgáltatók nincsenek felkészülve következetes és hatékony kihasználásukra.
A sötét összképet a portálmegoldások világosítják. Sokat beszélnek a partnerkapcsolat-felügyeleti (CRM) megoldásokról, annál kevesebb működik belőlük, és rendkívül drágák is.
Hat lényeges vonulatot tárt fel előadásában Karvalics:
-- újfajta módon kapcsolódik a termelő és a fogyasztó. Eddig évezredeken keresztül folyvást hosszabbodott az értéklánc, egyre több lánc-lecsapoló ékelődött közéjük, ez az irányzat most megszűnt. Földrajzi kötöttség nélkül közvetlenül egymásra találhat a kereskedelem két alapvető szereplője, de amíg ez megtörténik, újfajta lecsapolók is keletkeznek, aki az eddigiek elől elkalózkodják a hasznot;
-- az internet, bár ezt a szót az előadó óvakodott kiejteni, helyette valamiféle globális információhordozó médiumra utalt többször, lehetővé teszi az egyediesített tömegtermékek értékesítését, és elektronikus pénzformák megjelenésével is segíti azt;
-- drámaian megváltozhat a digitalizálható szellemi termékek fogalmazása és fogyasztása, szintén azáltal, hogy az alkotó és a befogadó közvetlen kapcsolatra léphet, és az e-pénz segítségével újszerű térítési módok is keletkezhetnek – ha e terület eddigi értéklánc-lecsapolói meg nem akadályozzák.
-- nem lehetetlen, hogy az információs javak irtóztató bősége valami, eddig nem sejtett és egyelőre csak homályosan látszó kultúra- és társadalomalakító hatással lesz az emberiségre;
-- megvalósulnak a gazdaságfilozófia által régebben már fölvázolt nagy termelő közösségek ("megagépezetek"), ilyen például a SETI (idegen értelmes lények rádiójeleit kutató) program, amelyben elosztott módon több százezer PC vesz részt, vagy a nyílt forráskódú közösség, vagy a Human Genom Projekt (az ember géntérképét felderítő, elosztott, online társaság);
-- a biztonság a "nem csekély mértékben gondolatrest újságírók" tevékenysége következtében lényegesen fontosabbnak látszik, mint ahova maguk a legérzékenyebbnek vélelmezett bankok sorolják;
-- szinte sehol sem említik, de az internet lényegesen kiterjesztheti a munkára alkalmas időtartományt az életen belül azáltal, hogy az idősebb emberek a tudásbázisú hálózati gazdaság aktív termelői és fogyasztói lehetnek.
E-gazdaság „csakazértis” (PP konferencia – plenáris 2.)
A PP-konferencia plenáris ülésének második felében Csizmadia Csaba, a DotKom Internet Consulting ügyvezető igazgatója az elektronikus kereskedelem terjedéséről beszélt, nemzetközi és hazai adatokat ismertetve; Nemcsics Róbert, a K&H Bank Elektronikus Értékesítési Csatornák igazgatója az e-bankingban lévő lehetőségekről és a terjedés korlátairól; Z. Karvalics László az Információs Társadalom- és Trendkutató Intézet vezetője pedig igen kifejező címet adott mondandójának: e-gazdaság csakazértis.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.