Az alig nyolc éve működő Google, a századforduló egyik legsikeresebb információ-technológiai vállalkozásává nőtte ki magát. 2005-ben, a cég forgalma 6 milliárd dollárra nőtt, nyeresége pedig megháromszorozódott. A Wall Streeten jegyzett Google részvények piaci értéke 120 milliárd dollárra emelkedett, a részvényárfolyama pedig 2004 szeptembere óta megnégyszereződött..
A Google növekedésbe vetett hitét legjobban a nyílt részvénykibocsátás példátlan mértéke igazolja. A terjeszkedés hátterében a cég reklámpiaci sikerei állnak. Az emberek médiafogyasztási szokásaiban egyre jelentősebb szerepet kap az internet, a Google olyan újszerű hirdetőfelületeket alkotott, amelyek olcsó és hatékony reklámeszközként szolgálnak, és alkalmasak a megcélzott fogyasztói rétegek elérésére. Ugyan Eric Schmidt cége osztozik a bevételeken a Microsofttal és a Yahoo-val, a Google mára mind tárolókapacitásban, mind a kereső sebességét biztosító erőforrásokban riválisai előtt jár.
A Google kutatás és fejlesztésre szánt jövő évi költségvetési kerete meghaladja az 500 millió dollárt, alkalmazottainak száma átlagosan napi 8 fővel nő, és a génkutatástól az űrkutatásig mindenfajta jövőtechnológiai projektben részt vesz. A kérdés mindössze annyi: hová és meddig jut el a cég? Más szavakkal, lehet-e, hogy az élet minden területén jelenlévő, mindentudó óriássá növi ki magát, vagy beleeshet-e a növekedéshez kapcsolódó túlzott várakozások csapdájába? Jelenleg semmi nem utal a cég várható csődjére, azonban nem kizárt, hogy a Google-vezetők hibázzanak, és ezzel lerombolják az általuk épített óriásvállalatot.
A hódító
A cég első nagy lépése a média világában a Google News elindítása volt 2002-ben, amellyel kereshetővé tette a világ hírportáljain megjelenő aktuális sajtóanyagokat. A Google úgy tűnik nemcsak a médiapiacon kíván érvényesülni, a cég már 2004-ben bejegyezte a Gbrowser.com weboldalt, amely felvenné a versenyt a Microsofttal, egy új böngésző piacra dobásával. A Google mindemellett 2000. óta számtalan szervert és több ezer mérföldnyi optikai kábelt vásárolt a keresőmotor sebességének optimalizálására. A folyamatosan fejlesztett telekommunikációs infrastruktúra a jövőben akár egy alternatív hálózat létrehozására is lehetőséget teremt, amely versenyezhet az internettel.
Mesterséges intelligencia
#page#
Mesterséges intelligencia
A news.google.com sikerein felbuzdulva a cég vezetőinek újabb nagy dobása a világ könyvtárainak digitális archiválása. A Google Book Search várható indulása 2007-ben vélhetően tökéletesen felforgatja majd a könyvek világáról alkotott nézeteket, és egy új korszak kezdetét jelentheti az olvasóknak. A projekt célja nem csupán hozzáférhetővé tenni az egész világ számára az archivált könyveket, de hasznosítani is őket a mesterséges intelligencia kutatás terén. Tavaly, a Google egyik mérnöke azt nyilatkozta George Dyson történésznek, hogy a könyvek digitalizálásával a cég egyszer képes lehet egy olyan program kifejlesztésére, amelynek intelligenciája meghaladja az emberét. Az adatbányászat ugyan csak egy kezdeti lépés, azonban a vizionáriusok szemében már megjelent az a mesterséges intelligenciával rendelkező program, amely képes önmaga fejlesztésére.
Nem legyőzhetetlen
A reklámfelületei egyszerűségéről elhíresült Google hamarosan változáson megy keresztül. Az AOL-lel kötött tavalyi megállapodás értelmében a reklámok hamarosan grafikus felületen jelennek majd meg. A puritán szövegeket színes bannerek váltják fel, amelyek megjelenítése lassítani fogja a keresőmotor működését. A lassulás mellett más kellemetlenség is társulhat a Google.com használatával, ugyanis a szoftverfejlesztők már most létrehoztak olyan programokat, amelyek képesek a Google keresési eredményeinek manipulálására. Ezek a programok módosítják a találatok sorrendjét a kereső találati listájában, és előrehelyeznek jelentéktelen honlapokat, amelyek csökkentik a keresés hatékonyságát. A Google-t további veszélyek is fenyegetik. Személyiségjogi perek ezreivel nézhet szembe a cég, amennyiben visszaél lehetőségeivel, és kiderül a keresőmotorról, hogy illegálisan gyűjt információt a felhasználókról és internetezési szokásaikról. A hirdetők is szembefordulhatnak a cégóriással, ha fény derül egy esetleges csalásra a reklámokért felszámolt díjak kapcsán.
KG