Biztosítási tanácsadók Geniusa

Minden szükséges adatot és tartalmat helyben, kapcsolat nélkül használhatnak laptoppal a második legnagyobb hazai biztosítótársaság üzletkötői

A Genius biztosítási tanácsadó rendszer a Generali-Providencia Rt. üzletkötőinek nyújt hatékony segítséget a munkavégzéshez. A hordozható számítógépekkel rendelkező biztosítási tanácsadók eladástechnikai támogatást, biztosítási terméktarifálókat és ügyfél-, valamint szerződés-nyilvántartást vehetnek igénybe. A teljes rendszer kizárólag Microsoft megoldásokra épül, és fő technikai érdekessége az elosztott adatbázis-topológia, amely mögött a Microsoft SQL Server replikációs eljárásai állnak.

A Generali-Providencia Biztosító Rt. a 17 százalékos piaci részesedésével Magyarország második legnagyobb biztosítótársasága. Fiatal, nyitott és képzett IT-szervezet, amely Microsoft Nagyvállalati Licencszerződéssel rendelkezik, és a teljes kliens-infrastruktúrája Microsoft alapú. Az informatikai rendszerek üzemeltetéséért, Szilágyi Géza irányításával, az IT Informatika Infrastruktúra Osztály a felelős. A Windows alapú fejlesztéseket pedig az IT Alkalmazásintegrációs Osztály alkalmazásfejlesztési csoportja végzi Kocsis Gergely irányításával.

A probléma

A Generali-Providencia számára nem jelentettek megfelelő megoldást a külföldön és belföldön más biztosítótársaságoknál általánosan működő tarifáló- és ügyféladatbázis-kezelő rendszerek, ezek ugyanis az alkalmazás keretei közé szorítják az értékesítési lehetőségeket, ezért nem teszik lehetővé a speciális, egyedi igényekhez való teljes alkalmazkodást.

A Generali-Providencia Rt. vezetősége ezért újfajta megközelítés mellett döntött, amely pont a fordítottja volt az addig megszokottnak. A vállalat elsődleges célja a hatékony és ügyfélközpontú értékesítés, melyet piaci versenyelőny megszerzése érdekében az alkalmazott infrastruktúrának teljes körűen ki kell szolgálnia. Tehát a rendszernek tökéletesen testreszabhatónak kellett lennie, és alkalmazkodnia kellett a biztosítótársaság mindennapi működéséhez. A tökéletes működés érdekében a bevezetendő rendszerrel szemben támasztott követelményeket az értékesítő munkatársak határozták meg, akik tevékenyen részt vettek a fejlesztés teljes folyamatában is.

A Genius rendszer multimédiás tartalommal mutatja be a vállalatot és a terméket/szolgáltatást a leendő ügyfélnek. Különlegessége, hogy a bemutatóhoz az üzletkötő a saját életéből is integrálhat multimédiás tartalmat, ami igazán személyessé teheti az ügyfélkapcsolatot. A rendszer fontos része az életpálya-tervezési funkció is, amely lehetővé teszi a leendő ügyfél céljaira, terveire szabott ajánlatkészítést. A biztosítótársaság számára fontos volt, hogy az üzletkötők munkájához szükséges minden adat és tartalom folyamatosan elérhető legyen a hordozható számítógépen, ez azonban minden egyes üzletkötő esetében más-más adathalmazt és tartalmat jelent. Az üzletkötők által használt laptopok természetesen nincsenek folyamatos összeköttetésben az adat- és tartalomforrással, azaz a Generali-Providencia központi informatikai infrastruktúrájával, hiszen a munka során nem áll rendelkezésre hálózati kapcsolat.

Az új rendszer terveiben egy teljes mértékben egyedi, erős multimédiás tartalommal rendelkező, komoly adatbázis-használatot igénylő termék képe körvonalazódott. A fejlesztők azonban paradox problémával szembesültek. Olyan működő végterméket kellett előállítaniuk, amely robusztus kiszolgálói hátteret igényel, mégis teljes funkcionalitással kell működnie egy átlagos teljesítményű hordozható számítógépen, ráadásul a tényleges használat során minden szükséges adatnak és tartalomnak helyben, kapcsolat nélkül kell rendelkezésre állnia!

Erre az összetett problémára kellett megfelelő fejlesztési és üzemeltetési platformot találni.

Megoldás

A Generali-Providencia Biztosító Rt.-nél régóta erős a Microsoft alapú rendszer- és alkalmazásfejlesztés. Ennek ellenére a Genius rendszer fejlesztésének kezdetén, 2001 nyarán az informatikai szakemberek felmérték a más szoftvergyártóknál fellelhető lehetőségeket is. Fejlesztőeszközként szóba jött még a Borland Delphi, ami mögött nem láttak kellő támogatást, valamint az IBM VisualAge for Java fejlesztőkörnyezet, amit kellő tapasztalat híján vetettek el. Ez utóbbi döntést támasztotta alá az is, hogy a Java alkalmazásával számos helyi, a saját gépen lévő erőforráshoz kellett volna hozzáférni, ami akkoriban még nem volt teljesen evidens. Adatbázis-kiszolgálóként felmerült az Oracle, az IBM DB/2 és a SyBase is, de egyik platform sem nyújtott az SQL Server 2000-hez hasonló merge típusú replikációs szolgáltatást.

A végső döntés a Microsoft platformra esett, elsősorban a kliens- és kiszolgálói oldalon egyaránt megvalósuló egységes és teljes körű támogatás miatt. Az új rendszer így teljes mértékben Microsoft fejlesztői platformon készült, és üzemeltetése is kizárólag Microsoft alapú. Szilágyi Géza kiemelte, hogy a bevezetés sikeréhez szükség volt Soczó Zsolt, Microsoft MVP (Most Valuable Professional) címmel rendelkező szakemberének a hozzáértésére és a NetAcademia Kft. támogatására. A Generali-Providencia Rt. véleménye szerint a rendszer bevezetése teljes mértékben sikeresnek, használata pedig rendkívül hatékonynak mondható. Az elkészült rendszer integrálható volt a meglévő vállalati megoldásokba és a használt címtárba.

A Genius rendszer a bevált többrétegű alkalmazásmodellre épül. Kliensprogramja egy Microsoft Visual Studio 6.0 segítségével fejlesztett webes ASP- és DHTML-alkalmazás, melyet az Internet Explorer motorja menüsor és eszköztár nélküli keretben futtat. A kliensalkalmazás HTTP-csatornán keresztül tartja a kapcsolatot a kiszolgálókomponensekkel. Ezen a csatornán a kliens saját fejlesztésű XML-protokoll segítségével kommunikál az alkalmazáskiszolgálóval. A kliens XML formátumú kéréseket küld az ASP-lapok formájában implementált alkalmazáskiszolgáló rétegnek, amely feldolgozza az üzenetet, végrehajtja az adatbázis-műveletet, és visszaküldi az eredményt a kliensnek. Az adatbázisból kinyert válaszok szintén XML formátumban kerülnek vissza a kliensoldalra, ahol az alkalmazás XSL-transzformáció segítségével alakítja ezeket megjeleníthető HTML-táblázatokká.

A fejlesztők erőteljesen kihasználták a DHTML adta lehetőségeket is: a kliensoldali megjelenítő logika nagymértékben épít az Internet Explorer böngésző programozhatóságára. Kiszolgáló- és kliensoldalon egyaránt a JScript nyelvet alkalmazták. A fejlesztés kezdetén még nem állt rendelkezésre a Microsoft.NET, ezért a fejlesztőknek saját keretrendszert kellett készíteniük. Kocsis Gergely elmondta, hogy jelenleg nem tervezik a .NET keretrendszerre való áttérést, bár annak lehetősége gondolati szinten már felmerült.

Minthogy a kliensek a tényleges munka során nincsenek kapcsolatban a gazdaszervezet kiszolgálóbázisával, meg kellett oldani, hogy a szükséges kiszolgálói környezet helyileg álljon rendelkezésre, az adatbázis és a tartalom szükség szerinti frissítési (szinkronizálási) lehetőségével. A megoldást a tanácsadók hordozható számítógépeinek Microsoft Windows XP operációs rendszere által biztosított, ASP futtatására képes Internet Information Services (IIS) 5.0 webkiszolgáló, valamint a Microsoft SQL Server 2000 Personal Edition mini adatbázismotor jelentette, amelyek erőforrásigényével egy hordozható számítógép is meg tud birkózni. Mindezekre addig van szükség, amíg a jelenlegi mobilhálózatok nem lesznek UMTS-képesek, hiszen a viszonylag nagy sávszélességű UMTS-kapcsolat fölöslegessé teszi majd a helyi kiszolgálókörnyezetet.

Az adatok rendelkezésre állása mellett komoly feladatot jelentett azok folyamatos frissítése is, hiszen az üzletkötőknek mindig naprakész információkkal kell dolgozniuk. A Genius rendszerben használt adatbázis mérete kiszolgálói oldalon jelenleg majdnem 6 gigabájt, melynek kliensoldali tárolása, de főleg hatékony szinkronban tartása gyakorlatilag lehetetlen, sőt adatvédelmi problémákat is jelentene. Meg kellett tehát oldani, hogy minden egyes tanácsadó számítógépén csak a számára szükséges adatok legyenek jelen, és persze csak ezek szinkronizálódjanak a kiszolgálóbázishoz való kapcsolódáskor. Megoldásként Magyarország egyik legnagyobb adatbázis-replikációs rendszere jött létre, a Microsoft SQL Server replikációs képességeinek a végletekig történő kihasználásával. A roppant méretű adatbázisból a tanácsadóra szabott adathalmazt 183 táblából tranzakciós replikációval, 53 táblából pedig merge replikációval továbbítják a kliensek felé, amelyeknek ezáltal átlagosan csak mintegy 130 megabájtos adathalmazzal kell dolgozniuk.

A replikációra rendszeresen sor kerül a társaság központjaiban lévő kapcsolaton, illetve nagy sávszélességű internet-hozzáféréssel, VPN-kapcsolaton keresztül. Az adatok szinkronizálásával egy időben szükség szerint a multimédiás tartalmat is frissítik, így a tanácsadók számára ugyanaz a webes multimédia-tartalom áll rendelkezésre, mint a társaság központjaiban. Kocsis Gergely szerint a fejlesztés idején ilyen replikációs rendszert más gyártó által biztosított eszközökkel nem lehetett volna kivitelezni. Az adatbázis-kiszolgáló jelenleg Microsoft SQL Server 2000, de a későbbiekben valószínűleg bevezetésre kerül majd a még fejlesztés alatt álló Microsoft SQL Server 2005 (Yukon) végleges verziója.

Fejlesztés

A fejlesztési és üzemeltetési Microsoft-platformok az elmúlt évek alatti éles üzemben nagyon jól vizsgáztak, és a gyártó rendkívül gazdag dokumentációt és terméktámogatást biztosított a fejlesztők rendelkezésére. A Genius rendszer fejlesztése során a vállalat partnereként a NetAcademia Kft., konzultánsként pedig a cég munkatársa, Soczó Zsolt működött közre. A legnagyobb segítséget optimalizálási és "tűzoltó" hibajavítási területeken kapták, fejlesztői kapacitást nem kellett bevonni. A NetAcademia Oktatóközpont Kft. az informatikai oktatási piacon magas szintű, egyedi tanfolyamok kínálatával segíti nagyvállalati informatikai rendszerek tervezését, bevezetését és üzemeltetését.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo