A megfelelő hozzáférés-kezelési házirendek hiánya miatt a vállalatoknál keletkező bizalmas információk is veszélybe kerülnek. A vállalatok 55 százalékánál a cégen belül nincsenek ilyen jellegű előírások, vagy nem gondoskodnak a betartatásukról, 58 százaléknál pedig nem is állnak rendelkezésre az ehhez szükséges erőforrások. Emiatt azonban nem tisztázott, pontosan ki és hogyan fér hozzá az adatokhoz, ami komoly kockázatot jelent. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a hozzáférések kezelése a vállalatok több mint felénél nem központosított – derült ki a NetIQ megbízásából készített kutatásból. Pontosan ezért nem mindegy, ki mit lát a céges hálózaton.
A jelszó már nem elég
A vállalatok dolgát emellett számos egyéb tényező is nehezíti. A hozzáférések biztosítására, ellenőrzésére és felügyeletére a válaszadók 51 százalékánál kereskedelmi forgalomban kapható megoldásokat használnak, míg 41 százalékuknál ezeket a feladatokat olyan házon belül fejlesztett eszközökkel látják el, amelyek nem felelnek meg a legújabb igényeknek. További nehézség, hogy a hagyományos azonosítási módszerek felett eljárt az idő. A megkérdezettek 75 százaléka látja úgy, hogy az egyfaktoros azonosítás, beleértve a felhasználónév és jelszó kombinációját már nem képes megakadályozni, hogy illetéktelenek hozzáférhessenek az információforrásokhoz.
A szervezeteknek továbbá folyamatosan új technológiákat kell bevezetniük annak érdekében, hogy lépést tarthassanak a fejlődéssel, ami egyre változó biztonsági fenyegetéseket is jelent számukra. A felhő, a mobil eszközök és a Dolgok Internete számos új üzleti lehetőséget nyitnak, az IT-biztonsági szakemberek számára azonban fejtörést okoznak, és megnövelik a kibertámadások lehetőségét is. A válaszadók 57 százaléka vélte úgy, hogy a Mobile First megközelítés és a mobil platformok térnyerése jelentős hatást gyakorolt a hozzáférések kezelésére a vállalaton belül.
Megérné befektetni a biztonságba
A kutatás eredményei szerint az informatikai szakemberek az általános megoldást a többfaktoros azonosításban (69%), a hozzáférés-kérvényező rendszerekben (67%), valamint a biometrikus azonosításban (60%) látják. (Persze a biometrikus azonosításnak is megvannak a kockázatai!) A válaszadók közel fele elengedhetetlennek tartja a sikerhez a személyazonosság- és hozzáférés-kezelési technológiákat, ugyanakkor 44 százalék úgy becsüli, hogy jókora költségvetésre van szükség a megfelelő folyamatok kialakítására ezen a téren.
A NetIQ szakértői szerint az ilyen jellegű befektetések hosszú távon megtérülnek, ráadásul a biztonsági rendszer többi elemével összekapcsolva átfogó védelmet kínálnak. A vállalat szakemberei által kidolgozott „személyazonosság-alapú biztonság” megközelítése alapján célszerű összekötni a személyazonosság- és hozzáférés-kezelő rendszereket a biztonsági eseményeket kezelő megoldásokkal. Így biztosítható, hogy az egyes aktivitások monitorozása során az összehangolt technológiák azt is automatikusan ellenőrizzék, hogy az adott hozzáférés birtokában végzett tevékenység valóban szükséges-e az adott munkakörhöz. Szintén csökkenthetők a kockázatok azzal, ha a rendszergazdák, azaz a kiemelt jogosultságokkal rendelkező felhasználók tevékenységét egy modern eszközzel követik és ellenőrzik.