Miközben a márkák mindent megtesznek, hogy megjelenhessenek a virtuális valóság színpadán, a kereskedők még csak most kezdik felfedezni maguknak a technológiát, és bár látszik a benne rejlő potenciál, még mindig is nagyon aktuális a felvetés, hogy megéri-e belépni a piacnak erre a szegmensére.
A virtuális környezetben megjelenített termékek többnyire olyan, 360 fokban betekinthető konstruált valóságok, amelyek sisakba épített képernyővel, vagy egy teljes körben zárt monitorláncon, adatkesztyűvel érthetőek el.
A legelső komplett ilyen virtuális tér a Second Life világa volt, amit még PC-ről értek el a felhasználók, de mostanra az okostelefonok terjedésével erőre kapott a már körülöttünk álló térre kiterjesztett valóság is. A technológiával akár egy karton dobozba rakott okostelefon segítségével is megjeleníthetjük a felhasználó előtt a termék valósághű mását.
A Kosárérték magazin részletesen elemzi, miben segítheti az e-kereskedelmet a VR és AR technológia.
Bizalmi szakadék áthidalása
Szinte minden esetben, amikor online vásárolunk, a vevőnek bár elképzelhető, hogy minden termékadat részletesen a rendelkezésére áll, de nem látja azt abban a környezetben, amibe szánja. Ez mindig azt jelenti, hogy a vevőnek meg kell bíznia abban, hogy az általa használt kontextusban is megfelelő-e a termék. Ezt a bizalmi szakadékot kisebbre zárhatja a technológia, és közelebb kerülhetünk a valódi vásárlás élményéhez.
Képzeljük csak el, egyszerűen felvesszük a VR sisakot és látjuk, hogy az adott hátizsák testalkatunkhoz képest éppen mekkora és megfelelő-e a mérete számunkra.Növeli a perszonalizácó mértékét
Vevőként szeretjük ha vannak választási lehetőségeink, kipróbálhatunk egyedi színeket, vagy összegyűjthetjük a számunkra érdekes termékeket. A kereskedelmi egységekben rendelkezésre álló személyzet sokszor segíthet a választásban. A virtuális könyezetben ez szintén megvalósítható virtuális asszisztens segítségével.
A Swarovski például a Mastercarddal közösen kifejlesztett egy AR applikációt, amiben meg lehetett tekinteni az ékszergyártó teljes kollekcióját, majd a kiválasztott terméket az érdeklődők természetesen akár meg is vásárolhatták közvetlenül az alkalmazásból.
A népszerű online kereskedői platform, a Shopify is kínál kiterjesztett valóság AR modult a boltjaihoz, ami a technológia robbanásszerű elterjedését hozhatja magával. Az AR alkalmazása a webshopoknál nemcsak a konverziós arány javításában játszhat szerepet, de a termék visszaküldések számát is jelentősen csökkentheti.
A cég beépülő moduljával a webáruházak termékeinek okostelefonon történő élethű megjelenítését teszi lehetővé.Nagy előnye a konstruált környezetnek, hogy akár piackutatásként és termékfejlesztési periódusban is használható, hiszen anélkül tesztelhetünk különböző termékeket, hogy komoly befektetéssel azok gyártását elkezdenék. A szimulációk így meglehetősen költséghatékony lehetőséget kínálnak arra, hogy márkánkat bevezessük és hírünk eljuthasson a fogyasztókhoz, a márkáról kialakítani kívánt képet a marketing szakemberek pedig megfelelően megalapozhassák.
A videójátékipar az, amely elsőként reagált a VR-ban rejlő lehetőségekre, ez az a terület, ahol a már elfogadható minőségű tömegtermékek is megjelentek és elérhetőek a végfelhasználók számára.
Mi a sikeres VR titka?
A pszichológiából a számítástechnikába importált „flow” az, ami segíti a vásárló megnyerését, amikor olyan módon jelenik meg a termék, hogy a potenciális célközönségünk kapcsolódni tudjon az adott konstruált környezetben megjelenő termékhez vagy márkához.
Az igazság az, hogy ennek ellenére persze még semmi nem garantálja a sikert, a felhasználó
Legalább ilyen fontos az is, hogy milyen módon jelenünk meg mi az adott virtuális térben. A VR sok esetben lehetőséget teremt arra, hogy a felhasználók egymással is interakcióba léphessenek, ami sokat dob a „flow” élmény megteremtésében. Nem véletlen, hogy a Facebook felvásárolta mind az Oculus hardvergyártót, mind a WeChat-et, hiszen a két technológia ötvözésével valóban forradalmasíthatja a cég az üzenetküldés világát is.
A lényeg a kapcsolatok kiépítése és a megfelelő kommunikáció az ügyféllel a virtuális térben. Az igazi kérdés ugyanis manapság már egyre kevésbe az, hogy használjunk-e VR vagy AR technológiákat az online marketing tevékenységünk, vagy értékesítés során, hanem az, hogy hogyan tegyük meg mindezt.